Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tikje bij crankstel

arjenv
Forum-lid

arjenv 21 dec 2011 13:03

Hallo,

Sinds kort heb ik last van een 'tikje' bij mijn crank, aan de rechterkant. Ik hoor het tikje altijd als mijn trappers langs een bepaalde positie komt, dus elke omwenteling. Ik heb al gechecked of het ergens (oppervlakkig) aanschaaft, maar dit is niet het geval. Is er iemand hier die mij nog wat tips kan geven?

Met vriendelijke groeten,

Arjen

Seefi
Forum-lid

Seefi 21 dec 2011 13:06

Ik had dat overlaats ook en oppervlakkig niets gevonden, dus crank en bracket eraf gehaald en deze gekuisd en ingevet! Draait nu terug als nooit tevoren zonder dat vervelend getik.

diogenes
Forum-lid

diogenes 21 dec 2011 13:33

Kabeleind(loodje) van de voorderailleur?
Velgenfluisteraar

Florezido

Focus
Forum-lid
Contact

Focus 21 dec 2011 15:22

Seefi schreef:Ik had dat overlaats ook en oppervlakkig niets gevonden, dus crank en bracket eraf gehaald en deze gekuisd en ingevet! Draait nu terug als nooit tevoren zonder dat vervelend getik.
+1

BjornCycling1
Forum-lid

BjornCycling1 21 dec 2011 18:12

Idd kan al aan een zandkorrel liggen. Even de lagers eruit goed invetten en vaak is het dan opgelost!

harrie
Forum-lid

harrie 21 dec 2011 18:42

Kort geleden had ik exact hetzelfde. Een tik bij iedere pedaalomwenteling en elke keer op dezelfde pedaalpositie. En het maakte niet uit welk kettingblad ik van mijn Ultegra 6600 triple erop had liggen. Ik dacht ook dat het aan de rechterzijde van de crank zat. Na wat zoektochten op de forums heb ik mijn schoenplaatjes vervangen, de trapaslagers vervangen en de pedalen tot het laatste korreltje schoongemaakt en ingevet. En natuurlijk gekeken naar kabeleindje van de voorderailleur en de boutjes van de kettingbladen gecontroleerd en aangedraaid.
En dat hardnekkige tikje bleef dus gewoon. En wie bleek nu de boosdoener? De linker crank. De twee inbusboutjes van de linker crank aangedraaid en weg was de tik. Die hele kleine speling zorgde dus voor een tik bij iedere pedaalomwenteling.
Arjen, succes bij de zoektocht, maar dit is misschien wel de oplossing van het vraagstuk.

Plaats reactie