Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tikje bij crankstel

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 21 dec 2011 13:03

Hallo,

Sinds kort heb ik last van een 'tikje' bij mijn crank, aan de rechterkant. Ik hoor het tikje altijd als mijn trappers langs een bepaalde positie komt, dus elke omwenteling. Ik heb al gechecked of het ergens (oppervlakkig) aanschaaft, maar dit is niet het geval. Is er iemand hier die mij nog wat tips kan geven?

Met vriendelijke groeten,

Arjen

Seefi
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2011 20:08

Seefi 21 dec 2011 13:06

Ik had dat overlaats ook en oppervlakkig niets gevonden, dus crank en bracket eraf gehaald en deze gekuisd en ingevet! Draait nu terug als nooit tevoren zonder dat vervelend getik.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 dec 2011 13:33

Kabeleind(loodje) van de voorderailleur?
Velgenfluisteraar

Florezido

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 21 dec 2011 15:22

Seefi schreef:Ik had dat overlaats ook en oppervlakkig niets gevonden, dus crank en bracket eraf gehaald en deze gekuisd en ingevet! Draait nu terug als nooit tevoren zonder dat vervelend getik.
+1

BjornCycling1
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 nov 2011 21:03

BjornCycling1 21 dec 2011 18:12

Idd kan al aan een zandkorrel liggen. Even de lagers eruit goed invetten en vaak is het dan opgelost!

harrie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 jan 2005 18:11

harrie 21 dec 2011 18:42

Kort geleden had ik exact hetzelfde. Een tik bij iedere pedaalomwenteling en elke keer op dezelfde pedaalpositie. En het maakte niet uit welk kettingblad ik van mijn Ultegra 6600 triple erop had liggen. Ik dacht ook dat het aan de rechterzijde van de crank zat. Na wat zoektochten op de forums heb ik mijn schoenplaatjes vervangen, de trapaslagers vervangen en de pedalen tot het laatste korreltje schoongemaakt en ingevet. En natuurlijk gekeken naar kabeleindje van de voorderailleur en de boutjes van de kettingbladen gecontroleerd en aangedraaid.
En dat hardnekkige tikje bleef dus gewoon. En wie bleek nu de boosdoener? De linker crank. De twee inbusboutjes van de linker crank aangedraaid en weg was de tik. Die hele kleine speling zorgde dus voor een tik bij iedere pedaalomwenteling.
Arjen, succes bij de zoektocht, maar dit is misschien wel de oplossing van het vraagstuk.

Plaats reactie