"Werkfiets" kopen
Ik wou hier even informeren naar een aankoop van een nieuwe fiets omdat ik er eigenlijk een beetje leek in ben
Hij zou vooral dienen voor woon-werkverkeer;
Maar koop ik een gewone fiets? Een racefiets? Een hybride?
Waar let ik vooral op? Mijn extreme max. is 1000 €.
Welke banden? "Naakte" fiets of net niet?
Zitcomfort vind ik wel al een belangrijk punt en ook niet onbelangrijk: ik ben 1m97...
Dus ik weet ook niet qua rughouding waar je dan weer het beste mee bent...
M.a.w. ik weet tooootaaal niet waar te beginnen
Als jullie nog meer info willen, wil ik die graag geven maar had gewoon gehoopt met een beetje meer concretere ideeën naar de fietswinkel te kunnen stappen...
Hij zou vooral dienen voor woon-werkverkeer;
Maar koop ik een gewone fiets? Een racefiets? Een hybride?
Waar let ik vooral op? Mijn extreme max. is 1000 €.
Welke banden? "Naakte" fiets of net niet?
Zitcomfort vind ik wel al een belangrijk punt en ook niet onbelangrijk: ik ben 1m97...
Dus ik weet ook niet qua rughouding waar je dan weer het beste mee bent...
M.a.w. ik weet tooootaaal niet waar te beginnen
Als jullie nog meer info willen, wil ik die graag geven maar had gewoon gehoopt met een beetje meer concretere ideeën naar de fietswinkel te kunnen stappen...
Wat wil je ermee doen? Behalve naar het werk fietsen.
Moet er een tas mee/ Kun je douchen op het werk? Of verkleden? Is het ver? Over wat voor wegen?
Doe je al wat aan sport?
Hier kun je toch wel een antwoord op verzinnen?
En dan ben je al wat verder. Lijkt me ...
Moet er een tas mee/ Kun je douchen op het werk? Of verkleden? Is het ver? Over wat voor wegen?
Doe je al wat aan sport?
Hier kun je toch wel een antwoord op verzinnen?
En dan ben je al wat verder. Lijkt me ...
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Wat ik je kan zeggen is dat ik ruim 10 jaar woon-werk gereden heb op een hybride fiets en dat ik dit sinds bijna 4 jaar doe op een race fiets. En die overstap had ik veel eerder moeten doen!
Maar zoals gezegd, wat wil je ermee doen. Alleen woon-werk op de fiets of wil je daarbuiten ook nog afstanden gaan rijden? Wil je altijd woon-werk gaan rijden door weer en wind (regen) en zomer én winter?
Ik heb een collega die ook jaren woon-werk fietst op een hybride (zomer) en MTB (winter). Hij zou bv. nooit voor de racefiets gaan, dat vindt hij maar niks.
Kortom, het hangt van veel zaken af. Qua lengte hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken. Ik ben zelf 1.98 m en rijd op een Cube Peloton uit 2008 (toen €1000).
Maar zoals gezegd, wat wil je ermee doen. Alleen woon-werk op de fiets of wil je daarbuiten ook nog afstanden gaan rijden? Wil je altijd woon-werk gaan rijden door weer en wind (regen) en zomer én winter?
Ik heb een collega die ook jaren woon-werk fietst op een hybride (zomer) en MTB (winter). Hij zou bv. nooit voor de racefiets gaan, dat vindt hij maar niks.
Kortom, het hangt van veel zaken af. Qua lengte hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken. Ik ben zelf 1.98 m en rijd op een Cube Peloton uit 2008 (toen €1000).
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
ik gebruik voor woon werkverkeer een Gazelle XR1 gezien je budget zou ik een XR2 of 3 nemen scheeld in afmontage... maar het zijn zeer goede fietsen goed comfortabel en toch goed snel ongeacht of je over verharde of onverharde paden komt. nadeel van een sportieve fiets is dat het fijnste is om in fietskleding te rijden en dus minimaal omkleed gelegenheid een must is... maar als je meer dan een halfuurtje fietst is dat altijd wel prettig of je nou wel of niet in fietskleding bent. een racefiets zou ik niet doen omdat je dan heel erg afhankelijk bent van het wegdek... en ja er word wel eens aan de weg gewerkt of zo... en bagage is een probleem op een racefiets. lengte is geen probleem bij een goede winkel kunnen ze je opmeten en zo de fiets op jou aan passen
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Dat heb ik dus ook altijd gedacht, zag dus op tegen fietsen met een rugzak. Maar nu ik een racefiets heb en woon/werk altijd met rugzak fiets, verbaast het mij dat ik dit ooit als drempel gezien heb. Bagage op een racefiets....gewoon een goede rugzak nemen, geen enkel probleem!Erik_1989 schreef:... en bagage is een probleem op een racefiets.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De mogelijkheden zijn nogal groot. Hoe kan je de fiets op je werk stallen? Binnen, buiten, achter slot en grendel? Hoe ver moet je rijden? Voor 5 km ga je geen racefiets pakken en je omkleden, maar 20 km met gewone kleding op een hybride achtige fiets is wel weer erg ver.
Ja we spreken hier toch over een goede 40 km heen én terug.amclassic-fan schreef:De mogelijkheden zijn nogal groot. Hoe kan je de fiets op je werk stallen? Binnen, buiten, achter slot en grendel? Hoe ver moet je rijden? Voor 5 km ga je geen racefiets pakken en je omkleden, maar 20 km met gewone kleding op een hybride achtige fiets is wel weer erg ver.
Als er mensen zijn die interessante, professionele en goede winkels weten in Oost-Vlaanderen (eventueel ruime regio Destelbergen) mogen die gerust laten weten. Eventueel via mail als dit niet toegestaan is op het forum.
Liefst winkels waar ze in staat zijn om mensen op te meten gezien mijn grote gestalte.
Want ik kreeg overlaatst in een winkel te horen wanneer ik er achter vroeg om op te meten: "we moeten niet opmeten, jij hebt gewoon de grootste maat nodig". Lijkt me niet echt professioneel te zijn...
Als jullie nog meer info willen, wil ik die graag geven maar had gewoon gehoopt met een beetje meer concretere ideeën naar de fietswinkel te kunnen stappen...[/quote]
Hallo,
Ondertussen heb ik 15 jaar ervaring met woon-werkverkeer fietsen.Dagelijks moet ik 35 km afhaspelen, ik heb dus al heel wat mogelijkheden uitgetest. Voor mij is de beste keuze een crossfiets! Een crossfiets biedt tal van voordelen t.o.v een MTB, Hybride, racefiets, trekkingfiets,...Indien uw hobby fietsen is, lijkt het me bijzonder nuttig dat je uw woon-werkverkeer kunt afleggen met een fiets die naar zithouding(geometrie v/h frame) zo weinig mogelijk afwijkt van uw racefiets positie.. De crossfiets loopt 'snel' in vergelijking met andere alternatieven waar je deftige spatborden en verlichting op kwijt kunt. Het nadeel van Hybrides, MTB, touring en trekkingfietsen is dat je echt wel wat meer tijd gaat moeten uittrekken voor uw dagelijks verplaatsing. Dit kan uiteindelijk lijden tot ergernissen en het uiteindelijk 'kappen' met het fietsen naar het werk. Als extra voordeel kun je fiets ook nog gebruiken als 'vuil weer' fiets om uw trainingen af te werken. Ik heb de fiets zelf opgebouwd zodat ik ieder component zelf kon kiezen om zo het onderhoud en herstellingen van de fiets zo 'goedkoop' mogelijk te houden, tenslotte moet je hem wel iedere dag gebruiken! Mijn keuze: Specialized Crux frame(~700€) om zijn goed concept, garantievoorwaarden en race geometrie, Campa Veloce groep(~360€) om zijn duurzaamheid(zeker wat ketting en pion betreft), Wielen Fullcrum 5(~170€) om zijn duurzaamheid en betaalbare rollagers(makkelijk zelf te plaatsen!), Zadel regal(~60€) goedkoop en zeer goed, verdere afmontage stuur en stuurpen 3T Alu, vaste spaborden SKS chromeplastics P35(~30€)...Indien je overweegt om voor een crossfiets te gaan is het wel zéér belangrijk dat je voor goede remmen kiest gezien de fiets op de weg wordt gebruikt. In dit opzicht kan ik u de "nieuwe" Avid Ultimate Shorty's zéér sterk aan bevelen!
Indien advies in uw regio wilt inwinnen zou ik u fietsen VLERICK te Deinze aanraden, daar wordt uw fiets naar uw wensen en doel opgebouwd. Nog een belangrijke tip voor u een fietsenzaak binnenstapt, bepaal eerst zelf wat je verwacht van uw 'werkfiets'!
Hallo,
Ondertussen heb ik 15 jaar ervaring met woon-werkverkeer fietsen.Dagelijks moet ik 35 km afhaspelen, ik heb dus al heel wat mogelijkheden uitgetest. Voor mij is de beste keuze een crossfiets! Een crossfiets biedt tal van voordelen t.o.v een MTB, Hybride, racefiets, trekkingfiets,...Indien uw hobby fietsen is, lijkt het me bijzonder nuttig dat je uw woon-werkverkeer kunt afleggen met een fiets die naar zithouding(geometrie v/h frame) zo weinig mogelijk afwijkt van uw racefiets positie.. De crossfiets loopt 'snel' in vergelijking met andere alternatieven waar je deftige spatborden en verlichting op kwijt kunt. Het nadeel van Hybrides, MTB, touring en trekkingfietsen is dat je echt wel wat meer tijd gaat moeten uittrekken voor uw dagelijks verplaatsing. Dit kan uiteindelijk lijden tot ergernissen en het uiteindelijk 'kappen' met het fietsen naar het werk. Als extra voordeel kun je fiets ook nog gebruiken als 'vuil weer' fiets om uw trainingen af te werken. Ik heb de fiets zelf opgebouwd zodat ik ieder component zelf kon kiezen om zo het onderhoud en herstellingen van de fiets zo 'goedkoop' mogelijk te houden, tenslotte moet je hem wel iedere dag gebruiken! Mijn keuze: Specialized Crux frame(~700€) om zijn goed concept, garantievoorwaarden en race geometrie, Campa Veloce groep(~360€) om zijn duurzaamheid(zeker wat ketting en pion betreft), Wielen Fullcrum 5(~170€) om zijn duurzaamheid en betaalbare rollagers(makkelijk zelf te plaatsen!), Zadel regal(~60€) goedkoop en zeer goed, verdere afmontage stuur en stuurpen 3T Alu, vaste spaborden SKS chromeplastics P35(~30€)...Indien je overweegt om voor een crossfiets te gaan is het wel zéér belangrijk dat je voor goede remmen kiest gezien de fiets op de weg wordt gebruikt. In dit opzicht kan ik u de "nieuwe" Avid Ultimate Shorty's zéér sterk aan bevelen!
Indien advies in uw regio wilt inwinnen zou ik u fietsen VLERICK te Deinze aanraden, daar wordt uw fiets naar uw wensen en doel opgebouwd. Nog een belangrijke tip voor u een fietsenzaak binnenstapt, bepaal eerst zelf wat je verwacht van uw 'werkfiets'!
Stef
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Het probleem met het woord hybride is dat het zich nog al op meerdere manieren uit laat leggen. Voor woonwerk (gem. 51km per dag) gebruik ik ook een hybride, een ander noemt het een toerfiets weer een ander een trekkingbike. Overigens fiets ik gewoon in mijn fietskleren en niet in normale kleding. Ik fiets eigenlijk met heel veel plezier op deze fiets, maar toch overweeg ik om (mocht ik een andere racefiets kopen) mijn huidige racer zo aan te passen dat mijn Ortliebs gewoon weer achterop kunnen en ik die fiets goed in kan zetten voor woon-werk en dan in plaats van racebandjes De randoneur bandjes van vittoria te kiezen of conti all season. Voor het echte slechte weer heb ik nog een MTB staan. bij jouw afstand zou ik dan toch eerder voor een racefiets of randoneur kiezen.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
En gezien we een beetje dezelfde lengte hebbenplantagenet schreef:Wat ik je kan zeggen is dat ik ruim 10 jaar woon-werk gereden heb op een hybride fiets en dat ik dit sinds bijna 4 jaar doe op een race fiets. En die overstap had ik veel eerder moeten doen!
Maar zoals gezegd, wat wil je ermee doen. Alleen woon-werk op de fiets of wil je daarbuiten ook nog afstanden gaan rijden? Wil je altijd woon-werk gaan rijden door weer en wind (regen) en zomer én winter?
Ik heb een collega die ook jaren woon-werk fietst op een hybride (zomer) en MTB (winter). Hij zou bv. nooit voor de racefiets gaan, dat vindt hij maar niks.
Kortom, het hangt van veel zaken af. Qua lengte hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken. Ik ben zelf 1.98 m en rijd op een Cube Peloton uit 2008 (toen €1000).
Heeft je fiets een vlinderstuur of racefietsstuur? (want ik denk dat dit qua zitpositie voor grote personen veel uitmaakt, niet?)
Heb jij op voorhand je fiets kunnen uittesten want dit is in de meeste winkels voor ons hét probleem en dan krijg je te horen: "Nee meneer die hebben wij niet in stock die moeten wij bestellen"
-
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 12 jan 2010 23:38
Ik doe mijn woon/werk verkeer net zoals stef op een crossfiets. Deze kan je helemaal aanpassen naar je wensen. Ik heb er in de winter spatborden opstaan en dikkere/bredere banden. In de zomer haal in de spatborden eraf en leg ik er gewoon race bandjes op. Voor mij is de rit heen en weer toch een dikke 66 Km.