Trapas met vierkante as vervangen voor torque
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 23 apr 2009 10:20
Ik heb een trapas met een vierkante as die ik moet vervangen(heb ik nog wel liggen). Nu wil ik een nieuwe compact crank aanschaffen maar kan nergens eentje vinden(heb al bij te koop gevraagd een adv geplaatst).
Kan ik zonder meer ook een campagnolo ultra of power torque met lagerschalen kopen? Past dat? Is Campagnolo altijd Italiaans draad?
Kan ik zonder meer ook een campagnolo ultra of power torque met lagerschalen kopen? Past dat? Is Campagnolo altijd Italiaans draad?
Magnus9301
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Ik ga geen uitspraak doen over de power torque, zou wel eens kunnen dat ze door de buitenboordcups iets wijder staan met bijhorende voorderaileur maar er zijn hier zeker mensen die je een correct antwoord kunnen geven. Draad wordt niet bepaald door je groep maar door je frame. Groep bestaat altijd in twee varianten, BSA of italiaans. Denk wel dat italiaanse draad een zeldzaamheid aan het worden is.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 23 apr 2009 10:20
Ik heb een stalen Casati, wellicht is dat nog relevant.
Magnus9301
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Als je je trapas nog liggen hebt dan moet je eens naar de cups kijken, daar gaat zo goed als zeker 36x24T (italiaans) of BC1.37x24 (BSA) op staan. Dan weet je al zeker welke draad je hebt. Je weet dat italiaanse draad 2 x rechts is (dus beide kanten draai je vast wijzerzin) en BSA 1 x rechts en 1 x links?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 23 apr 2009 10:20
Ja, het is Italiaans draad. Als ik het goed begrijp kan ik dan een ultra torque met cups met Italiaans draad gebruiken?
Magnus9301
Een zg. vierkante trapas kan zowel een ISO as als een JIS as zijn. Als de nieuwe as ISO vierkant is moet je bij Miche zijn voor een compact crankstel of bij TA Spécialités. Als de nieuwe as JIS is, heb je Stronglight (de Impact), maar ook Truvativ, FSA, FRM en Sugino.
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 23 apr 2009 10:20
Ok, duidelijk. bedankt!
Magnus9301
TS gaat voor een crankstel met buitenboordlagersklimmer schreef:Een zg. vierkante trapas kan zowel een ISO as als een JIS as zijn. Als de nieuwe as ISO vierkant is moet je bij Miche zijn voor een compact crankstel of bij TA Spécialités. Als de nieuwe as JIS is, heb je Stronglight (de Impact), maar ook Truvativ, FSA, FRM en Sugino.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Uiteraard heeft het bestaan (jaar of 2, 3 terug was de Centaur Compact nog her en der in de uitverkoop voor heel erg weinig geld)
Tegenwoordig verkoopt Campa liever carbon cranks met buitenboordlagers die nog geen 10.000 km meegaan, proprietary bladboutjes en, bij de Centaur, kettingbladen gestanst uit de bodem van augurkenblikken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Alhoewel het campa forever is kan ik niet anders dan je gelijk geven. Ik zit ook met een campa carbon compact cranckstel met bladboutjes die ze waarschijnlijk maar 1 jaar gemaakt hebben. Ben er nu net achter gekomen dat BBB 11-speed wel past. TA kettingblad idem: net ietsje te dik. Kan ik gelukkig zelf een tikkeltje affrezen op het werk maar dat is toch allemaal de bedoeling niet. Moesten ze nu hun eigen spare parts wat aantrekkelijker (lees gewoon redelijk) prijzen dan zou je zelfs niet op zoek gaan naar alternatieven.
Ze laten toch wat van hun pluimen vind ik de laatste paar jaar. Maar ja, Campa forever hé!!
Ze laten toch wat van hun pluimen vind ik de laatste paar jaar. Maar ja, Campa forever hé!!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.