Beste Forumleden,
Ik ben enige tijd terug begonnen met het uit elkaar halen van mij oude mountainbike. Het betreft een mooie scott comp racing uit 2002 denk ik. Er is met de MTB door mij nog niet veel gefietst, maar ik wil volgende winter het mountainbiken toch een beetje gaan oppakken dus ik ben nu van plan de MTB voor een klein bedrag enigsinds op te waarderen en de versleten onderdelen te vervangen.
De onderdelen die aan vervanging toe zijn:
- Achterderailleur
- Ketting
- Balhoofd
- Kabels
- Remhoeven (V-brakes)
Voor iemand met 0,0 verstand van fietsreparaties (op bandplakken na) is dit een leuk begin om eens mee aan de slag te gaan natuurlijk. Wat ik ook wil gaan veranderen aan de fiets is de voorvork. De fiets is standaard ooit geleverd met verende vork, maar doordat deze continu kapot was heeft de vorige eigenaar deze vervangen door een vast exemplaar.
Ik wil nu om mee te beginnen, een vork kopen (lagere prijsklasse) en deze monteren op de fiets (laten monteren waarschijnlijk, aangezien het balhoofd ook vervangen moet worden en ik hier de materialen niet voor heb).
Mijn vraag is nu alleen, hoe bepaal ik wat voor vork ik nodig heb? Ik zie overal dingen bij staan met zoveel mm's (dit zal de diameter zijn) en daarnaast ook nog de lengte van de vorkstang? Hoe bepaal ik precies wat ik hiervoor nodig heb?
Hoor graag tips en adviezen van jullie!
Op zoek naar een nieuwe voorvork, maar welke??
Als je weinig gevoel hebt, of tijd om het je eigen te maken, van wat specificaties betekenen, laat het dan aan de vakman over. Tip voor een goede vork: een vork met luchtvering en geef wat geld uit. Verende voorvorken blijven geld kosten. Wen er maar aan. En anders een vork met metaalveer en zonder demping, die gaat langer mee, maar weegt wel 600 gram meer (en kost minder). In 2002 hebben vorken 80mm veerweg, dus kies nu voor 80-100 mm veerweg. De lengte van de vorkpijp is meestal standaard (300mm) en wordt ingekort naar de hoogte die jij wenst. Ik schat dat je 11/8" dikte moet hebben.
Als je zo weinig gefietst hebt, dan zijn er wel erg veel onderdelen die kapot zijn. Dat snap ik niet. Kabels, ketting en remblokken, ok, dat kan slijtage zijn, maar die andere onderdelen, remhoeven en derailleur, wat moet daar dan mis mee zijn?, doormidden gebroken of zo? Balhoofdstel (ik neem aan AHeadset), al die tijd niet afgesteld, zou kunnen (nieuwe lagers erin, of gehele AHead, maar onwaarschijnlijk. Trouwens, wie heeft je dat allemaal verteld, ...wijsgemaakt, als je zelf geen kijk op zaken hebt. Fietsemakers willen geld verdienen, vergeet dat niet!
Ik fiets al 3X, beter 4X jaar, sinds 2003 ook met een mountainbike, 2000km per jaar. De vork (lucht) is eenmaal gereviseerd, ketting ook 1 maal vernieuwd (zelf) en dat was het dan. Oh, ja, nieuw zadel. Gevolg van grapjasserig gedrag van mijn zonen.
ga eerst eens je fiets leren kennen, koop een schuifmaat, of laat alles aan je handelaar over!
Als je zo weinig gefietst hebt, dan zijn er wel erg veel onderdelen die kapot zijn. Dat snap ik niet. Kabels, ketting en remblokken, ok, dat kan slijtage zijn, maar die andere onderdelen, remhoeven en derailleur, wat moet daar dan mis mee zijn?, doormidden gebroken of zo? Balhoofdstel (ik neem aan AHeadset), al die tijd niet afgesteld, zou kunnen (nieuwe lagers erin, of gehele AHead, maar onwaarschijnlijk. Trouwens, wie heeft je dat allemaal verteld, ...wijsgemaakt, als je zelf geen kijk op zaken hebt. Fietsemakers willen geld verdienen, vergeet dat niet!
Ik fiets al 3X, beter 4X jaar, sinds 2003 ook met een mountainbike, 2000km per jaar. De vork (lucht) is eenmaal gereviseerd, ketting ook 1 maal vernieuwd (zelf) en dat was het dan. Oh, ja, nieuw zadel. Gevolg van grapjasserig gedrag van mijn zonen.
ga eerst eens je fiets leren kennen, koop een schuifmaat, of laat alles aan je handelaar over!
De Remhoeven zijn op zich niet aan vervanging toe, alleen de ijzertjes waar de remkabels in liggen zijn flink verroest (waren ze al). De remblokken waren wel volledig versleten, dus deze moesten vervangen worden. Ik heb er meteen maar voor gekozen om ook wat nieuwe remhoefjes te monteren, voor 20 euro kon ik het niet laten (Deore LX remhoeven). De derailleur was op zich nog prima, ware het niet dat de stelschroef zo vast zat dat er geen beweging in te krijgen was. Daarnaast is bij het demonteren iets afgebroken, dus dit was ook wel noodzakelijk.
Kabels heb ik al enige tijd problemen mee gehad, schakelen ging minder en de remkabels waren ook niet best meer.. Dus deze moeten nog vervangen worden. De ketting was door slecht onderhoud ook aardig roestig, dus deze heb ik al enige tijd terug eraf gehaald en weggegooid. Het Ahead balhoofd, hiervan weet ik niet of deze echt versleten is of niet. De fiets heeft zeker 1,5 jaar in de schuur gestaan en was een halfjaar daarvoor voorzien van een nieuw balhoofd.. Echter bij het inhouden van de voorrem voelde ik veel speling (frame bewoog, terwijl het voorwiel bleef staan). Wellicht is dit normaal, wellicht ook niet? Heb hier nog niet zoveel over gelezen en mee gespeeld dus wellicht valt het mee en is het alleen noodzakelijk om de lagers te vervangen/het balhoofd beter af te stellen.
Ik snap het verhaal maar ik heb voor mezelf wel besloten dat het een leuk projectje moet blijven, ook om enigsinds bekend te raken met het uitvoeren van allerhande reparaties. Ik heb een leuk gereedschapskoffertje voor de fiets, waar ik mee aan de slag kan. Heb wel gemerkt dat onderhoud, toch zeker als er onderdelen vervangen moeten worden, vrij prijzig is. Dus ik wil dat voor mezelf nu gaan oppakken (3 fietsen, 2 racefietsen en een mtb). Het uitzoeken van een nieuwe vork is inderdaad een lastig iets.
Ik weet dat er kwaliteitsverschil in zit, en dat ik beter voor een wat duurdere vork kan gaan. Als echte beginner zal ik hier het verschil vast niet in merken. Daarnaast kost een beetje een goede vork toch snel 250-300 euro. Voor een fiets van 10 jaar oud vind ik dat vrij veel. En inderdaad, ik zal er zelf wel achterkomen als het goedkoop duurkoop wordt, maar dan ben ik er in ieder geval toch mee bezig geweest en heb ik er ook wat van geleerd ook!
Kabels heb ik al enige tijd problemen mee gehad, schakelen ging minder en de remkabels waren ook niet best meer.. Dus deze moeten nog vervangen worden. De ketting was door slecht onderhoud ook aardig roestig, dus deze heb ik al enige tijd terug eraf gehaald en weggegooid. Het Ahead balhoofd, hiervan weet ik niet of deze echt versleten is of niet. De fiets heeft zeker 1,5 jaar in de schuur gestaan en was een halfjaar daarvoor voorzien van een nieuw balhoofd.. Echter bij het inhouden van de voorrem voelde ik veel speling (frame bewoog, terwijl het voorwiel bleef staan). Wellicht is dit normaal, wellicht ook niet? Heb hier nog niet zoveel over gelezen en mee gespeeld dus wellicht valt het mee en is het alleen noodzakelijk om de lagers te vervangen/het balhoofd beter af te stellen.
Ik snap het verhaal maar ik heb voor mezelf wel besloten dat het een leuk projectje moet blijven, ook om enigsinds bekend te raken met het uitvoeren van allerhande reparaties. Ik heb een leuk gereedschapskoffertje voor de fiets, waar ik mee aan de slag kan. Heb wel gemerkt dat onderhoud, toch zeker als er onderdelen vervangen moeten worden, vrij prijzig is. Dus ik wil dat voor mezelf nu gaan oppakken (3 fietsen, 2 racefietsen en een mtb). Het uitzoeken van een nieuwe vork is inderdaad een lastig iets.
Ik weet dat er kwaliteitsverschil in zit, en dat ik beter voor een wat duurdere vork kan gaan. Als echte beginner zal ik hier het verschil vast niet in merken. Daarnaast kost een beetje een goede vork toch snel 250-300 euro. Voor een fiets van 10 jaar oud vind ik dat vrij veel. En inderdaad, ik zal er zelf wel achterkomen als het goedkoop duurkoop wordt, maar dan ben ik er in ieder geval toch mee bezig geweest en heb ik er ook wat van geleerd ook!