Gebroken ketting
Gisteren vol goede moed begonnen aan een tochtje over de Veluwe, echter na 11 km op een klein hellingtje brak de ketting.
Balen met als gevolg dat ik een wandelingetje van 11 km terug had naar huis.
Ketting was goed onderhouden, was ook niet aan het schakelen op het moment van de breuk, hebben meer mensen dit ervaren.
Welke soorten kettingen zijn er eigenlijk en welke kan je het beste nemen?
Balen met als gevolg dat ik een wandelingetje van 11 km terug had naar huis.
Ketting was goed onderhouden, was ook niet aan het schakelen op het moment van de breuk, hebben meer mensen dit ervaren.
Welke soorten kettingen zijn er eigenlijk en welke kan je het beste nemen?
Cube Peleton SLR
Specialized Rockhopper
Sensa Fermo
Specialized Rockhopper
Sensa Fermo
Kwestie van botte pech vrees ik. Kettingen van SRAM, Shimano, KMC en Campa zijn allemaal prima en zoiets hoort nooit te gebeuren maar er is altijd een kleine kans.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Heb 3 wkn geleden mijn ketting ook gewoon doormidden getrapt. Een paar jaar geleden een Shimano daarom op KMC overgestapt. Wel die lag nu ook in twee stukken.
Dus merk maakt niet uit, ik wil niet zeggen dat je gewoon geluk moet hebben, maar dat is dus gewoon pech.
Dus merk maakt niet uit, ik wil niet zeggen dat je gewoon geluk moet hebben, maar dat is dus gewoon pech.
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Beetje overdreven vind ik, de kans dat je een ketting breekt is echt behoorlijk klein. Ik neem (op een bandje na) maar één stuk gereedschap mee op de fiets en dat is een telefoon. Daarmee kom ik altijd thuis.
Kettingbreuk is meestal het gevolg van:
1: ponsfout
2: schakelen onder extreme kracht, dan trek je het pennetje ook wel eens uit het schalmpje.
1 is te voorkomen door sluitschakels te gebruiken
2 is te voorkomen door verder vooruit te kijken en zo eerder te kunnen schakelen, niet op het moment dat net die 100kg op dat ene pedaal staat..
Ben zelf ook door schade en schande wijs geworden, en heb ook altijd een pons met sluitschakel mee.
1: ponsfout
2: schakelen onder extreme kracht, dan trek je het pennetje ook wel eens uit het schalmpje.
1 is te voorkomen door sluitschakels te gebruiken
2 is te voorkomen door verder vooruit te kijken en zo eerder te kunnen schakelen, niet op het moment dat net die 100kg op dat ene pedaal staat..
Ben zelf ook door schade en schande wijs geworden, en heb ook altijd een pons met sluitschakel mee.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
De vraag is: hoe onderhoud jij je ketting? Misschien denk je dat je dat goed doet. Er bestaan toch nog best wat misverstanden over.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Hoe verklaar je dan een breuk midden in de schakel. De schalm was dus aan beide zijden gewoon doormidden.baron062 schreef:Kettingbreuk is meestal het gevolg van:
1: ponsfout
.
Ketting zat er 1500 km op. Onderhoud: wekelijks reiningen en daarna Synlube voor nat en modderige kondities.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Er kan natuurlijk van alles aan het doormidden breken van een schalm ten grondslag liggen.
Als het geen veel voorkomend breuk probleem is zoals die in het verleden wel eens bij bepaalde types ketting voorkwam kan er altijd een toevalstreffer zijn.
Ik ben er van overtuigt ben dat de fabrieken alles doen om de kwaliteit te waarborgen,maar toch kan er ongemerkt een incident optreden.
Een voorbeeld:
Een wals foutje in het uitgangsmateriaal waar de schalm van gemaakt wordt.
Dat kan op een klein gedeelte van de plaat of rol voorkomen.
Wordt daar net jouw schalm uit geponst dan kan dat wel door de controle komen en toch later breken.
Dit soort zaken voorkomen is wel erg moeilijk bij onderdelen die zo licht mogelijk gemaakt worden.
En lichte raceonderdelen benaderen altijd de grens van het risico meer dan de gewone stadsfiets.
Daar moet je jezelf van bewust zijn.
Als het geen veel voorkomend breuk probleem is zoals die in het verleden wel eens bij bepaalde types ketting voorkwam kan er altijd een toevalstreffer zijn.
Ik ben er van overtuigt ben dat de fabrieken alles doen om de kwaliteit te waarborgen,maar toch kan er ongemerkt een incident optreden.
Een voorbeeld:
Een wals foutje in het uitgangsmateriaal waar de schalm van gemaakt wordt.
Dat kan op een klein gedeelte van de plaat of rol voorkomen.
Wordt daar net jouw schalm uit geponst dan kan dat wel door de controle komen en toch later breken.
Dit soort zaken voorkomen is wel erg moeilijk bij onderdelen die zo licht mogelijk gemaakt worden.
En lichte raceonderdelen benaderen altijd de grens van het risico meer dan de gewone stadsfiets.
Daar moet je jezelf van bewust zijn.
Zij is ook tegen
@Havana
Nou ik neem liever toch een kettingpons en vervanging mee zodat ik zeker weet dat ik verder kan .
En je kan er altijd nog iemand anders mee op weg helpen.
En ja je hebt gelijk het komt bijna niet voor maar ik had het dit seizoen voor de eerste keer.
Nou ik neem liever toch een kettingpons en vervanging mee zodat ik zeker weet dat ik verder kan .
En je kan er altijd nog iemand anders mee op weg helpen.
En ja je hebt gelijk het komt bijna niet voor maar ik had het dit seizoen voor de eerste keer.
cornelli racing cycles Uden
-
- Forum-lid
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Ik heb altijd een powerlink en kettingpons bij.
Oh ja, ook een telefoon, maar ben bang dat ik niet goed uitgelegd krijg waar ik me nu in dat grote bos bevind, haha.
Oh ja, ook een telefoon, maar ben bang dat ik niet goed uitgelegd krijg waar ik me nu in dat grote bos bevind, haha.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
Hoe verklaar je dan een breuk midden in de schakel. De schalm was dus aan beide zijden gewoon doormidden.
Ketting zat er 1500 km op. Onderhoud: wekelijks reiningen en daarna Synlube voor nat en modderige kondities.
als het ponsje los zit dan komt alle kracht op het plaatje en krak. je kunt de nieuwe ketting heel vlot even checken op onregelmatigheden: gelijk het ponsje even gelijk zetten. geldt ook voor de powerlinkpons! soms klemt die teveel waardoor ie niet goed in de uitsparing valt
hij knapt juist als je niet schakelt omdat je na het schakelen weer vol kracht zet. maar door de extremen op te zoeken zou je de ketting meer belasten maar ik heb daar zelf eigenlijk nooit veel last van, wel als het verschrikklijk 'knallende' ondergrond is: dan hou ik mijn kettinglijn wat rechter
suc6 en hopen op geen kettingbreuk meer, superirri!
Ketting zat er 1500 km op. Onderhoud: wekelijks reiningen en daarna Synlube voor nat en modderige kondities.
als het ponsje los zit dan komt alle kracht op het plaatje en krak. je kunt de nieuwe ketting heel vlot even checken op onregelmatigheden: gelijk het ponsje even gelijk zetten. geldt ook voor de powerlinkpons! soms klemt die teveel waardoor ie niet goed in de uitsparing valt
hij knapt juist als je niet schakelt omdat je na het schakelen weer vol kracht zet. maar door de extremen op te zoeken zou je de ketting meer belasten maar ik heb daar zelf eigenlijk nooit veel last van, wel als het verschrikklijk 'knallende' ondergrond is: dan hou ik mijn kettinglijn wat rechter
suc6 en hopen op geen kettingbreuk meer, superirri!
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;