Waarom zou ik geen Shimano RS30 kopen?
Beste iedereen,
Voor mijn winter-/tacxfiets heb ik een nieuwe wielset nodig.
Ik wil dat ze stevig zijn, onderhoudsarm zijn, mooi zijn, en aerodynamische eigenschappen zijn mooi meegenomen. Qua budget wil ik rond de 150 euro gaan. De bedoeling is dat ik ermee in de winter ga fietsen, en eventueel ga gebruiken als ik de vlaamse ardennen intrek, omdat het stalen kader wel lekker comfortabel is op de kasseien. Misschien dat ik er ooit een triathlonstuur op ga zetten voor als ik ooit ga trainen voor een 1/4 of 1/2 triatlon (vandaar dat aerodynamica wel handig zou zijn) Mijn gewicht zit rond de 80-83 (afhankelijk van het seizoen)
Ik weet dat iedereen in deze prijscategorie de FR5 aanraadt, en die had ik eerst ook op het oog. De reden dat ik liever RS30 zou kopen is simpelweg dat ze iets mooier bij mijn fiets passen (blauw/groene kleur met zwarte rival groep, dus liefst niet te veel rood in de wielen) en dat ze iets hogere velgen hebben. De tendens als ik dit forum rondlees lijkt te zijn: blijf weg van goedkope shimano wielen, die zijn slecht. Koop, in welke prijsklasse dan ook, altijd fulcrum, want die zijn nu eenmaal het beste.
Ga ik spijt krijgen door voor betere looks (in mijn ogen) te kiezen? Heeft de RS30 aerodynamisch wel een voordeel tov de FR5? Is de één significant minder stijf/stevig dan de ander? Zijn er nog spelers op de markt waar ik nu te weinig aandacht aan geef?
Alle advies, zelfs weinig constructief, wordt gewaardeerd.
Voor mijn winter-/tacxfiets heb ik een nieuwe wielset nodig.
Ik wil dat ze stevig zijn, onderhoudsarm zijn, mooi zijn, en aerodynamische eigenschappen zijn mooi meegenomen. Qua budget wil ik rond de 150 euro gaan. De bedoeling is dat ik ermee in de winter ga fietsen, en eventueel ga gebruiken als ik de vlaamse ardennen intrek, omdat het stalen kader wel lekker comfortabel is op de kasseien. Misschien dat ik er ooit een triathlonstuur op ga zetten voor als ik ooit ga trainen voor een 1/4 of 1/2 triatlon (vandaar dat aerodynamica wel handig zou zijn) Mijn gewicht zit rond de 80-83 (afhankelijk van het seizoen)
Ik weet dat iedereen in deze prijscategorie de FR5 aanraadt, en die had ik eerst ook op het oog. De reden dat ik liever RS30 zou kopen is simpelweg dat ze iets mooier bij mijn fiets passen (blauw/groene kleur met zwarte rival groep, dus liefst niet te veel rood in de wielen) en dat ze iets hogere velgen hebben. De tendens als ik dit forum rondlees lijkt te zijn: blijf weg van goedkope shimano wielen, die zijn slecht. Koop, in welke prijsklasse dan ook, altijd fulcrum, want die zijn nu eenmaal het beste.
Ga ik spijt krijgen door voor betere looks (in mijn ogen) te kiezen? Heeft de RS30 aerodynamisch wel een voordeel tov de FR5? Is de één significant minder stijf/stevig dan de ander? Zijn er nog spelers op de markt waar ik nu te weinig aandacht aan geef?
Alle advies, zelfs weinig constructief, wordt gewaardeerd.
Laatst gewijzigd door wouterj op 18 jan 2012 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Ik ben geen expert, dus aan mijn reactie heb je waarschijnlijk weinig. Ik zat ook te twijfelen tussen de RS30 en en FR5. Uiteindelijk heb de FR5 gekocht, voornamelijk ook door de goede berichten die je daarover hoort als het aankomt op wielen in de prijsklasse rond de €150.
Een reden om voor de FR5 te gaan zou kunnen zijn dat de Shimano's een stuk zwaarder zijn.
Een reden om voor de FR5 te gaan zou kunnen zijn dat de Shimano's een stuk zwaarder zijn.
Tja, die poep en die scheet maken inderdaad wel iets uit. dan heb ik dus volledig zilverkleurige wielen? Is inderdaad niet lelijk...danny1407 schreef:Mocht het enige toevoeging in je keuze hebben.....
Fulcrum stickers heb je binnen een poep en een scheet van de velg getrokken.
Ik zou het wel weten.
Zijn er los van uiterlijk en gewicht grote verschillen tussen de 2? Op welk gebied ga ik profijt hebben van de FR5 tov de RS30?
Hebben de shimano's aerodynamisch een significant voordeel tov de fulcrums?
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Ah ja, verkeerd gezien, ik keek naar het zilver van het remvlak.
Dit topic is aan het doen wat ik eigenlijk dacht dat het niet zou doen, namelijk mij overhalen om toch naar de fulcrums over te schakelen...
Is er dan niemand die de RS30 zou aanraden?!
Dit topic is aan het doen wat ik eigenlijk dacht dat het niet zou doen, namelijk mij overhalen om toch naar de fulcrums over te schakelen...
Is er dan niemand die de RS30 zou aanraden?!
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Qua aerodynamica zijn ze wel stukken beter dan die Fulcrums (cijfers uit Tour Magazin). Voor eventueel triathlongebruik zou ik het wel weten. Verder ken ik ook mensen die nooit geen Fulcrums meer willen. Zelf zweer ik trouwens bij Campa en zijn G3 spaakpatroon.
Zijn die cijfers uit Tour Magazin toevallig ergens online te vinden? Aerodynamica speelt namelijk wel een rol, en als ze echt stukken beter zijn op dat gebied begint het toch weer een spannende strijd te worden tussen de twee.
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Er is absoluut ook niets mis met de RS30s. Prima wielen. Ze zijn volgens de test in Tour zelfs precies even stijf in het achterwiel als de nog wat duurdere fulcrums racing 3 of campagnolo zonda ! Alleen door de hogere velg ook wel weer zwaarder. Het ligt er dus maar net aan wat je belangrijker vindt. Meer aero of wat lichter.
aha, dus de RS30 is even stijf als de FR3, welke logischerwijs (?) stijver zijn dan de FR5. Punt voor de RS30
Aerodynamica vs gewicht: ik vind aerodynamica belangrijker dan gewicht voor wat ik ze gebruik, stalen frame met lichte wielen heeft weinig nut. Dus nog een (klein) puntje voor de RS30
Waar ga ik minstens 2 pluspunten vinden voor de FR5 om dit goed te maken?
Gaan de RS30's de kasseien misschien minder goed aankunnen dan de FR5? Dat zou een reden kunnen zijn om ze te laten liggen. Alhoewel ik van spaakbreuk toch niet zo veel gehoord heb bij een van beide sets.
Onderhoud vind ik ook belangrijk: Is het onderhouden van de lagers bij een van de sets vaker nodig, of een stuk moeilijker dan bij de andere?
Aerodynamica vs gewicht: ik vind aerodynamica belangrijker dan gewicht voor wat ik ze gebruik, stalen frame met lichte wielen heeft weinig nut. Dus nog een (klein) puntje voor de RS30
Waar ga ik minstens 2 pluspunten vinden voor de FR5 om dit goed te maken?
Gaan de RS30's de kasseien misschien minder goed aankunnen dan de FR5? Dat zou een reden kunnen zijn om ze te laten liggen. Alhoewel ik van spaakbreuk toch niet zo veel gehoord heb bij een van beide sets.
Onderhoud vind ik ook belangrijk: Is het onderhouden van de lagers bij een van de sets vaker nodig, of een stuk moeilijker dan bij de andere?
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Red Bull Pro SL 4400 \'10
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende