Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bianchi C2C vs B4P

basbode
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 okt 2011 13:36

basbode 19 jan 2012 10:44

Volgende maand is het dan eindelijk zover. Ik ga mijn eerste racefiets aanschaffen.
Ik heb ondertussen veel gelezen op o.a. dit forum en daardoor ook al een zwak ontwikkelt
voor Bianchi. Mijn budget is ca 1400 euro en daarmee kom je (nieuw) bij Bianchi op
een Via Nirone 7 of een Impulso. Beiden fietsen uit hun C2C lijn. Echter zijn er op dit moment
ook enkele goede aanbiedingen betreffende een Bianchi Sempre. Een fiets uit hun B4P lijn.
Door overjaring past deze nu dan ook in het budget.

In de geometrie van de fietsen heb ik mij echter nog niet verdiept. Over mij zelf weet ik dat ik
189 ben en behoorlijk stijf (met name in de hamstrings en onderrug). De vragen die daarom bij mij opkomen zijn:

- Wat is het verschil tussen de C2C en B4P lijn? Klopt het dat de B4P lijn een iets sportievere
geometrie heeft?
- Is een fiets uit de C2C lijn daarom wellicht geschikter voor mij?
- Is een Bianchi fiets uberhaupt wel geschikt wanneer je behoorlijk stijf bent, kijkend naar de geometrie?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen hiermee!.
Alvast bedankt

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 jan 2012 12:55

C2C heeft een wat comfortabelere geometrie, zeker wanneer dit je eerste racefiets is en je nogal stijf van rug en hamstrings bent is de C2C de betere keus. Het balhoofd is wat langer icm een kortere bovenbuis maakt dat je wat rechterop zit.
Veel merken hebben comfortracers zoals de C2C in hun assortiment, de ene met een wat langer balhoofd dan de ander, omdat veel fietsers niet de diepe zit van een echte racer willen hebben. Het hangt ook nog eens van je bouw af, heb je lange benen bij een kort bovenlijf of andersom. Scott, Specialized, Cannondale, Cervelo bv hebben allen zo'n fiets in het assortiment net als Bianchi, Wilier. Zo'n Bianchi is goed op jouw bouw aan te passen, neem dus iets waar je hart naar uit gaat.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 19 jan 2012 14:30

dubbelpost
Laatst gewijzigd door Deleted_User op 19 jan 2012 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 19 jan 2012 14:48

Hieronder de verschillende afmetingen van de Via Nirone 7, Impulso, Infinito en Sempre. De maten zijn allemaal van een maat 55 frame.

Code: Selecteer alles

                             VN7   Imp   Inf   Sem
zitbuis tradioneel (mm)      550   550   550   550
zitbuis sloping (mm)         520   520   520   520
bovenbuis traditioneel (mm)  550   550   550   550
bovenbuis sloping (mm)       538   536   534   535
balhoofbuis (mm)             145   155   170   145
afstand BB – achteras (mm)   410   410   410   408
afstand BB – vooras (mm)     591   592   590   587
BB drop (mm)                 68    68    68    68
hoek zitbuis (graden)        73,5  73,5  73,5  73,5
hoek balhoofd (graden)       72    72    72    72,5
hoek bovenbuis (graden)      5     6     6     6
Het grootste verschil zit vooral in de lengte van de balhoofdbuis. De Infinito heeft veruit de langste (2,5 cm langer dan de Via Nirone 7 en de Sempre). Verder is van de Sempre de afstand tussen voor en achteras het kortst, maar dat scheelt ook maar maximaal 7 mm...

basbode
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 okt 2011 13:36

basbode 19 jan 2012 15:25

Dus als ik het goed begrijp zijn de lengte van de bovenbuis en de lengte van het balhoofd bepalend voor
hoe 'diep' de zit van de fiets is? Hoe langer de bovenbuis hoe dieper je zit en hoe korter het balhoofd hoe dieper je zit of ligt het
ook nog aan andere dingen? Als het enkel aan de bovengenoemde lengtes ligt dan is de zit van de Via Nirone 7 (C2C) en de
Sempre (B4P) dus ongeveer even diep?

rodi
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2011 23:12

rodi 25 jan 2012 18:36

Ik heb met dezelfde vraag geworsteld. Mij is uitgelegd dat de B4P ook wat stijver is, wat scherper reageert (met name in de bochten) en de C2C wat meer comfortabeler is. Ik heb uiteindelijk voor de Sempre (B4P) gekozen, maar heb m nog niet binnen. Blijft een beetje vaag, en je zult voor jezelf moeten beslissen. Misschien kun je op beide een rondje fietsen bij je FM om het verschil te voelen.

Succes
RoDi

Plaats reactie