Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

lak verwijderen + herstelling carbon cervelo soloist

sniperjeranimo
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2011 11:32

sniperjeranimo 26 jan 2012 15:05

Heb hier nog een "oude" cervelo soloist frame liggen..
Heb er destijds een ongeval mee gehad en er zit nu een barst in de bovenbuis (+- 10a15cm in de lengte)
Nu zou ik die willen laten herstellen om er later een projectje van te maken, maar zou graag de lak er volledig van verwijderen.
Hoe zou ik dat het beste kunnen doen? schuren, met carbo-lift of..?
Als er totaal meer geen lak op het frame zit, heeft dat invloed op de sterkte/kwaliteit van het frame?
Waar zou ik mijn frame kunnen laten herstellen?

alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door sniperjeranimo op 26 jan 2012 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.

janwillem92
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 nov 2011 10:49

janwillem92 26 jan 2012 15:16

De lak op een goede manier verwijderen kan geen probleem zijn voor de sterkte lijkt mij, vraag is of je nog op een carbon fiets wil rijden met dusdanige schade. (al wordt dit hersteld)

sniperjeranimo
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2011 11:32

sniperjeranimo 26 jan 2012 15:27

Ja verschillende sites geven toch aan dat herstelling geen invloed zou hebben op de sterkte van het frame..? nu weet ik wel niet of dat ook zo zou zijn als er over deze lengte een herstelling moet gebeuren.. In de eerste plaats zou ik er gewoon een leuk project van willen maken, al dan niet single speed. Maar zeker niet meer competitie ofzo. Nu ligt het frame toch maar op zolder, wil gewoon kijken wat de eventuele mogelijkheden zouden kunnen zijn.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 26 jan 2012 18:36

carbo-lift

Met schuren ga je geheid wat vezels beschadigen, en dat komt de looks en sterkte niet ten goede. Tenminste: Als je hem echt helemaal kaal wil hebben. Als je hem alleen 'opschuurt' om een nieuwe lak / kleur laag aan te brengen kan schuren met een hele fijne korrel weinig kwaad.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jan 2012 18:49

Schuren kan best wel als je maar weet wat je aan 't doen bent. Alleen iemand die zich afvraagt of lak van invloed is op de sterkte of de stijfheid van 't frame... kan er maar beter niet aan beginnen.

Hoe is die enorme scheur in 't frame gekomen? Weet je 100% zeker dat er intern geen schade aan de andere buizen is?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sniperjeranimo
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2011 11:32

sniperjeranimo 26 jan 2012 19:22

tegen een auto gereden, niet met voorwiel maar met shifter. Je ziet op de bovenbuis een lange scheur in de lak zitten of het echt een scheur in het frame zelf is kan ik niet met zekerheid zeggen.. (maar ben er wel vrij zeker van) Net onder die lange "scheur" zit ook wel een impact van het stuur wat wel zeker een barst/breuk is. over eventuele schade in andere buizen kan ik ook niks met zekerheid zeggen. Zal morgen eens een foto maken.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 jan 2012 08:26

Knijp maar eens in die bovenbuis, wanneer het carbon beschadigd is kun je het zonder veel moeite indrukken en kun je er vanuit gaan dat de scheur ook in het carbon zit. Zeker wanneer je stuur tegen de bovenbuis heeft geslagen.

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 27 jan 2012 08:37

Als je meer zekerheid wil hebben of er echt geen schade aan andere buizen is , dan is het laten maken van rontgen foto's een optie (http://www.newconceptbiking.nl/research.asp" onclick="window.open(this.href);return false;)
Toegeven geen goedkope hobby, maar 2 jaar geleden is dit bij een frame van mij gedaan na een ongeluk (overigens betaald door verzekeraar) omdat ik het niet vertrouwde en de verzekeraar en ook FM geen 100% garantie op papier wilden geven dat alles goed was!!
Resultaat was uitiendelijk een 3 cm scheur in de zadelpenbuis te zitten (overigens niet de plek die ik niet vertrouwde..!!), waarvan de expert het volgende zei:
"...een scheur van circa 3 cm in het seatpost gebied. I.v.m. de veiligheid van de consument hebben wij vergelijkbare indicaties in ons bestand opgezocht. Bij één vergelijkbaar eerder geval, is de consument op eigen verantwoordelijkheid toch gaan rijden met het frame en ging het frame op de aangegeven locatie na circa 9 maanden over in een complete breuk. De consument kan, uitsluitend op eigen risico....."
Oftewel dat was einde oefening voor het frame!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

cobra427
Forum-lid
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 nov 2009 01:23
Locatie: Druten

cobra427 27 jan 2012 10:54

scottpch schreef:Knijp maar eens in die bovenbuis, wanneer het carbon beschadigd is kun je het zonder veel moeite indrukken en kun je er vanuit gaan dat de scheur ook in het carbon zit. Zeker wanneer je stuur tegen de bovenbuis heeft geslagen.
Bij een Soloist (en meerdere merken/modellen) kun je zonder schade ook al de bovenbuis inknijpen/vervormen hoor.
Dit lijkt me niet de manier om te testen.

Wellicht als je één deel kunt bewegen ten opzichte van het andere (maw; boven de scheur staat stil en eronder beweegt).
Meestal hoor je dan ook wel de twee delen tegen elkaar kraken/raspen.

Een Soloist kun je gewoon schuren Cervelo gebruik (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Pinarello) geen bondo/vuller/plamuur.
Je hoeft dus alleen lak te verwijderen.
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 jan 2012 13:19

Kom bij mijn Cervelo maar eens in de bovenbuis knijpen en in mijn Scott Addict waar het stuur tegen de bovenbuis heeft geslagen, dan merk je het verschil wel, ook jij cobra. Wanneer jij bij je Cervelo's de buizen net zo ver in kan drukken als bij m'n Addict, dan zijn je framepjes rijp voor de stort. :)

Plaats reactie