Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

maxplicity
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53

maxplicity 26 jan 2012 16:10

Sinds een half jaar heb ik een nieuwe race fiets (Trek 2.1)
Nu wil ik in het voorjaar de wielen vervangen door andere omdat ik de wielset die er nu onderzit niet zo geweldig vind.
Nu zit ik te kijken naar de Fulcrum Racing 3 of de Fulcrum Racing 5 wielset.

Zit hier nou merkbaar verschil tussen?
Het prijs verschil vind ik redelijk groot. (FR3 kost +/- €370 en FR5 kost +/- €150)
En is de FR3 niet een beetje overkill tov mijn Trek 2.1?

dream
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 27 jan 2012 20:39

Ik heb beide wielen en ben over beide zeer tevreden maar er zijn wel degelijk verschillen. de 5 is een flink stukje zwaarder en uitgerust met veglint en industrielagers en de body maakt een flinke harde ratel.
De 3 is een stuk lichter mede door de alu body en alu nippels. de body klinkt veel zachter. de lagers zijn met losse kogellagers en cups en in tegenstelling tot de 5 is de speling af te stellen. velglint is niet nodig doordat de velg dicht is aan de binnenzijde. De 3 is voor de zomer de 5 gebruik is winterwiel omdat ie veel voordeliger is en aluminium en pekelzout is geen goede combi.
voor elke fiets in een lichte wielset fijn !!

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 27 jan 2012 21:03

Heb zelf jaren met zonda's gereden (in grote lijnen hetzelfde wiel als de FR3). Doe je nooit een miskoop aan! Is volgens mij het meest value for money wielset van de afgelopen jaren. Als je je fiets upgradet dan neem je de wielset mee. Geld moet rollen. Met name in de vorm van mooie wielen! Ok, weinig inhoudelijke argumenten maar dat komt door mijn enthousiasme voor deze wielen... reactie van dream is eigenlijk beter

Greetz

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 27 jan 2012 21:16

De Racing3 is nu wel erg goedkoop bij BC:
http://www.bike-components.de/products/ ... 2012-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

maxplicity
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53

maxplicity 28 jan 2012 15:34

Als ik jullie zo hoor dan kan ik beter doorsparen voor de FR3. Was ik al een beetje "bang" voor.

Kapott0
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2011 11:25
Locatie: Hulst

Kapott0 28 jan 2012 16:45

Ik heb beide wielen in bezit en er zijn toch wel wat verschillen.
-Afwerking van de velgen is bij FR3 een stuk beter (met name bij de spaken)
-Aerodynamische spaken bij FR 3 (uit rvs)
-Alu body waar je de spelling van de lagers kunt regelen
-Geen velglint nodig bij FR3
-Lager gewicht

Ik zou persoonlijk voor een FR 3 gaan, je betaalt wel wat meer maar je krijgt ook een wiel met meer uitstraling.
Canyon Ultimate CF SLX - Sram Force - Fulcrum R0
Canyon Ultimate AL - in opbouw - Fulcrum R5

maxplicity
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53

maxplicity 28 jan 2012 16:51

Dat dacht ik al maar waar zit het merkbaar verschil tijdens het fietsen in?
Of is het meer een gevoel wat tussen de oren zit.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13540
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 jan 2012 08:08

Wat is je doel, gewoon een stevig setje of wat lichter.
Lig je wakker van +300 euro? Koop dan gewoon de vijf

maxplicity
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53

maxplicity 07 feb 2012 18:49

Ik zie bij Hopmans dat de FR3 nu in de aanbieding zijn!

http://www.hopmansfietsgigant.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan ga ik voor de FR3 wielset.

jsp64
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 sep 2011 20:06
Locatie: Maassluis

jsp64 09 feb 2012 19:32

ik denk dat het niet alléén tussen de oren zit
de R3 (zomerwielen voor m'n CX) heeft ook een stijvere achteras in de naaf tov de R5
R5 en R7 zijn vrijwel gelijk betreffende de onderdelen
(en gelijk aan Kamshin (als winterwielen in de CX)/ Vento)
als je voor budget gaat: neem dan de R7

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 10 feb 2012 23:13

jsp64 schreef:de R3 (zomerwielen voor m'n CX) heeft ook een stijvere achteras in de naaf tov de R5
En dat ik wil ik wel eens uitgelegd krijgen. Hoe voel je een stijvere achteras?
Kan mij niet van de indruk ontdoen dat er hier toch wel wat afgeluld wordt met momenten.

Persoonlijk vind ik volgende een belangrijk punt om de keuze te maken. Racing 3 is uitgerust met cup/cone/kogeltjes en Racing 5 met vaste industrielagers. Vaste industrielagers hebben één groot voordeel: je mag ze in gort rijden tot op de draad, het moment dat je ze vervangt is je lagering niet als nieuw maar gewoon splinternieuw. Een cup/cone/kogel systeem is iets meer gevoelig aan onderhoud. Rij je ze in gort dan mag je nieuwe kogels (ring weliswaar), cone en als je het te ver laten komen hebt ook binnenste lagerschaal vervangen en dat kost je ongeveer 125€. Slik, habbekrats bijleggen en je hebt bij Fashion for cycling bv een nieuw setje 5's.

Even over nadenken dus!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

maxplicity
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53

maxplicity 11 feb 2012 10:36

Oh, dat vertellen ze niet erbij over het vervangen van de lagers. Begin ik toch weer te twijfelen.
Bij FR3 is mee onderhoud nodig aan de cup/cone/kogel. Wat betekent dat in de praktijk?

Plaats reactie