Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53
Sinds een half jaar heb ik een nieuwe race fiets (Trek 2.1)
Nu wil ik in het voorjaar de wielen vervangen door andere omdat ik de wielset die er nu onderzit niet zo geweldig vind.
Nu zit ik te kijken naar de Fulcrum Racing 3 of de Fulcrum Racing 5 wielset.
Zit hier nou merkbaar verschil tussen?
Het prijs verschil vind ik redelijk groot. (FR3 kost +/- €370 en FR5 kost +/- €150)
En is de FR3 niet een beetje overkill tov mijn Trek 2.1?
Nu wil ik in het voorjaar de wielen vervangen door andere omdat ik de wielset die er nu onderzit niet zo geweldig vind.
Nu zit ik te kijken naar de Fulcrum Racing 3 of de Fulcrum Racing 5 wielset.
Zit hier nou merkbaar verschil tussen?
Het prijs verschil vind ik redelijk groot. (FR3 kost +/- €370 en FR5 kost +/- €150)
En is de FR3 niet een beetje overkill tov mijn Trek 2.1?
Ik heb beide wielen en ben over beide zeer tevreden maar er zijn wel degelijk verschillen. de 5 is een flink stukje zwaarder en uitgerust met veglint en industrielagers en de body maakt een flinke harde ratel.
De 3 is een stuk lichter mede door de alu body en alu nippels. de body klinkt veel zachter. de lagers zijn met losse kogellagers en cups en in tegenstelling tot de 5 is de speling af te stellen. velglint is niet nodig doordat de velg dicht is aan de binnenzijde. De 3 is voor de zomer de 5 gebruik is winterwiel omdat ie veel voordeliger is en aluminium en pekelzout is geen goede combi.
voor elke fiets in een lichte wielset fijn !!
De 3 is een stuk lichter mede door de alu body en alu nippels. de body klinkt veel zachter. de lagers zijn met losse kogellagers en cups en in tegenstelling tot de 5 is de speling af te stellen. velglint is niet nodig doordat de velg dicht is aan de binnenzijde. De 3 is voor de zomer de 5 gebruik is winterwiel omdat ie veel voordeliger is en aluminium en pekelzout is geen goede combi.
voor elke fiets in een lichte wielset fijn !!
Heb zelf jaren met zonda's gereden (in grote lijnen hetzelfde wiel als de FR3). Doe je nooit een miskoop aan! Is volgens mij het meest value for money wielset van de afgelopen jaren. Als je je fiets upgradet dan neem je de wielset mee. Geld moet rollen. Met name in de vorm van mooie wielen! Ok, weinig inhoudelijke argumenten maar dat komt door mijn enthousiasme voor deze wielen... reactie van dream is eigenlijk beter
Greetz
Greetz
De Racing3 is nu wel erg goedkoop bij BC:
http://www.bike-components.de/products/ ... 2012-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bike-components.de/products/ ... 2012-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53
Als ik jullie zo hoor dan kan ik beter doorsparen voor de FR3. Was ik al een beetje "bang" voor.
Ik heb beide wielen in bezit en er zijn toch wel wat verschillen.
-Afwerking van de velgen is bij FR3 een stuk beter (met name bij de spaken)
-Aerodynamische spaken bij FR 3 (uit rvs)
-Alu body waar je de spelling van de lagers kunt regelen
-Geen velglint nodig bij FR3
-Lager gewicht
Ik zou persoonlijk voor een FR 3 gaan, je betaalt wel wat meer maar je krijgt ook een wiel met meer uitstraling.
-Afwerking van de velgen is bij FR3 een stuk beter (met name bij de spaken)
-Aerodynamische spaken bij FR 3 (uit rvs)
-Alu body waar je de spelling van de lagers kunt regelen
-Geen velglint nodig bij FR3
-Lager gewicht
Ik zou persoonlijk voor een FR 3 gaan, je betaalt wel wat meer maar je krijgt ook een wiel met meer uitstraling.
Canyon Ultimate CF SLX - Sram Force - Fulcrum R0
Canyon Ultimate AL - in opbouw - Fulcrum R5
Canyon Ultimate AL - in opbouw - Fulcrum R5
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53
Dat dacht ik al maar waar zit het merkbaar verschil tijdens het fietsen in?
Of is het meer een gevoel wat tussen de oren zit.
Of is het meer een gevoel wat tussen de oren zit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13540
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat is je doel, gewoon een stevig setje of wat lichter.
Lig je wakker van +300 euro? Koop dan gewoon de vijf
Lig je wakker van +300 euro? Koop dan gewoon de vijf
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53
Ik zie bij Hopmans dat de FR3 nu in de aanbieding zijn!
http://www.hopmansfietsgigant.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan ga ik voor de FR3 wielset.
http://www.hopmansfietsgigant.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan ga ik voor de FR3 wielset.
ik denk dat het niet alléén tussen de oren zit
de R3 (zomerwielen voor m'n CX) heeft ook een stijvere achteras in de naaf tov de R5
R5 en R7 zijn vrijwel gelijk betreffende de onderdelen
(en gelijk aan Kamshin (als winterwielen in de CX)/ Vento)
als je voor budget gaat: neem dan de R7
de R3 (zomerwielen voor m'n CX) heeft ook een stijvere achteras in de naaf tov de R5
R5 en R7 zijn vrijwel gelijk betreffende de onderdelen
(en gelijk aan Kamshin (als winterwielen in de CX)/ Vento)
als je voor budget gaat: neem dan de R7
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
En dat ik wil ik wel eens uitgelegd krijgen. Hoe voel je een stijvere achteras?jsp64 schreef:de R3 (zomerwielen voor m'n CX) heeft ook een stijvere achteras in de naaf tov de R5
Kan mij niet van de indruk ontdoen dat er hier toch wel wat afgeluld wordt met momenten.
Persoonlijk vind ik volgende een belangrijk punt om de keuze te maken. Racing 3 is uitgerust met cup/cone/kogeltjes en Racing 5 met vaste industrielagers. Vaste industrielagers hebben één groot voordeel: je mag ze in gort rijden tot op de draad, het moment dat je ze vervangt is je lagering niet als nieuw maar gewoon splinternieuw. Een cup/cone/kogel systeem is iets meer gevoelig aan onderhoud. Rij je ze in gort dan mag je nieuwe kogels (ring weliswaar), cone en als je het te ver laten komen hebt ook binnenste lagerschaal vervangen en dat kost je ongeveer 125€. Slik, habbekrats bijleggen en je hebt bij Fashion for cycling bv een nieuw setje 5's.
Even over nadenken dus!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 26 jan 2012 15:53
Oh, dat vertellen ze niet erbij over het vervangen van de lagers. Begin ik toch weer te twijfelen.
Bij FR3 is mee onderhoud nodig aan de cup/cone/kogel. Wat betekent dat in de praktijk?
Bij FR3 is mee onderhoud nodig aan de cup/cone/kogel. Wat betekent dat in de praktijk?