Pagina 1 van 3

Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

Geplaatst: 26 jan 2012 16:10
door maxplicity
Sinds een half jaar heb ik een nieuwe race fiets (Trek 2.1)
Nu wil ik in het voorjaar de wielen vervangen door andere omdat ik de wielset die er nu onderzit niet zo geweldig vind.
Nu zit ik te kijken naar de Fulcrum Racing 3 of de Fulcrum Racing 5 wielset.

Zit hier nou merkbaar verschil tussen?
Het prijs verschil vind ik redelijk groot. (FR3 kost +/- €370 en FR5 kost +/- €150)
En is de FR3 niet een beetje overkill tov mijn Trek 2.1?

Re: Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

Geplaatst: 27 jan 2012 20:39
door dream
Ik heb beide wielen en ben over beide zeer tevreden maar er zijn wel degelijk verschillen. de 5 is een flink stukje zwaarder en uitgerust met veglint en industrielagers en de body maakt een flinke harde ratel.
De 3 is een stuk lichter mede door de alu body en alu nippels. de body klinkt veel zachter. de lagers zijn met losse kogellagers en cups en in tegenstelling tot de 5 is de speling af te stellen. velglint is niet nodig doordat de velg dicht is aan de binnenzijde. De 3 is voor de zomer de 5 gebruik is winterwiel omdat ie veel voordeliger is en aluminium en pekelzout is geen goede combi.
voor elke fiets in een lichte wielset fijn !!

Re: Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

Geplaatst: 27 jan 2012 21:03
door dogestyle
Heb zelf jaren met zonda's gereden (in grote lijnen hetzelfde wiel als de FR3). Doe je nooit een miskoop aan! Is volgens mij het meest value for money wielset van de afgelopen jaren. Als je je fiets upgradet dan neem je de wielset mee. Geld moet rollen. Met name in de vorm van mooie wielen! Ok, weinig inhoudelijke argumenten maar dat komt door mijn enthousiasme voor deze wielen... reactie van dream is eigenlijk beter

Greetz

Re: Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

Geplaatst: 27 jan 2012 21:16
door wezep
De Racing3 is nu wel erg goedkoop bij BC:
http://www.bike-components.de/products/ ... 2012-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

Geplaatst: 28 jan 2012 15:34
door maxplicity
Als ik jullie zo hoor dan kan ik beter doorsparen voor de FR3. Was ik al een beetje "bang" voor.

Re: Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

Geplaatst: 28 jan 2012 16:45
door Kapott0
Ik heb beide wielen in bezit en er zijn toch wel wat verschillen.
-Afwerking van de velgen is bij FR3 een stuk beter (met name bij de spaken)
-Aerodynamische spaken bij FR 3 (uit rvs)
-Alu body waar je de spelling van de lagers kunt regelen
-Geen velglint nodig bij FR3
-Lager gewicht

Ik zou persoonlijk voor een FR 3 gaan, je betaalt wel wat meer maar je krijgt ook een wiel met meer uitstraling.

Re: Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

Geplaatst: 28 jan 2012 16:51
door maxplicity
Dat dacht ik al maar waar zit het merkbaar verschil tijdens het fietsen in?
Of is het meer een gevoel wat tussen de oren zit.

Re: Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

Geplaatst: 29 jan 2012 08:08
door wasbeer2006
Wat is je doel, gewoon een stevig setje of wat lichter.
Lig je wakker van +300 euro? Koop dan gewoon de vijf

Re: Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

Geplaatst: 07 feb 2012 18:49
door maxplicity
Ik zie bij Hopmans dat de FR3 nu in de aanbieding zijn!

http://www.hopmansfietsgigant.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan ga ik voor de FR3 wielset.

Re: Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

Geplaatst: 09 feb 2012 19:32
door jsp64
ik denk dat het niet alléén tussen de oren zit
de R3 (zomerwielen voor m'n CX) heeft ook een stijvere achteras in de naaf tov de R5
R5 en R7 zijn vrijwel gelijk betreffende de onderdelen
(en gelijk aan Kamshin (als winterwielen in de CX)/ Vento)
als je voor budget gaat: neem dan de R7

Re: Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

Geplaatst: 10 feb 2012 23:13
door ijzerenbriek
jsp64 schreef:de R3 (zomerwielen voor m'n CX) heeft ook een stijvere achteras in de naaf tov de R5
En dat ik wil ik wel eens uitgelegd krijgen. Hoe voel je een stijvere achteras?
Kan mij niet van de indruk ontdoen dat er hier toch wel wat afgeluld wordt met momenten.

Persoonlijk vind ik volgende een belangrijk punt om de keuze te maken. Racing 3 is uitgerust met cup/cone/kogeltjes en Racing 5 met vaste industrielagers. Vaste industrielagers hebben één groot voordeel: je mag ze in gort rijden tot op de draad, het moment dat je ze vervangt is je lagering niet als nieuw maar gewoon splinternieuw. Een cup/cone/kogel systeem is iets meer gevoelig aan onderhoud. Rij je ze in gort dan mag je nieuwe kogels (ring weliswaar), cone en als je het te ver laten komen hebt ook binnenste lagerschaal vervangen en dat kost je ongeveer 125€. Slik, habbekrats bijleggen en je hebt bij Fashion for cycling bv een nieuw setje 5's.

Even over nadenken dus!

Re: Verschil tussen Fulcrum Racing 3 en 5

Geplaatst: 11 feb 2012 10:36
door maxplicity
Oh, dat vertellen ze niet erbij over het vervangen van de lagers. Begin ik toch weer te twijfelen.
Bij FR3 is mee onderhoud nodig aan de cup/cone/kogel. Wat betekent dat in de praktijk?