Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Pekel en de racefiets

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 30 jan 2012 16:51

Hallo,

Ik wil graag doorfietsen in de winter maar ben als de dood voor pekel op mijn frame, wielen en aandrijflijn. Is deze angst gegrond of maakt. het niets uit wanneer je direct de fiets schoonmaakt? Maar stel je gaat een halve dag fietsen dan zit die zooi er mooi een halve dag op........

Kortom, wat is waar en wat doen jullie?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38470
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jan 2012 16:54

Gewoon direct goed schoonmaken, dan is er niks aan de hand. Maar je moet daar wel consequent in zijn!
Less is bore

eelcoz

eelcoz 30 jan 2012 17:00

Precies. Je kunt prima fietsen, maar wel je fiets altijd goed schoonmaken.

cobra427
Forum-lid
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 nov 2009 01:23
Locatie: Druten

cobra427 30 jan 2012 17:00

Ik heb een "pekelfiets".
Deze maak ik zowel 's ochtends als 's middags schoon door hem af te spoelen met een gietertje. (Soms zelfs onder de douche op mijn werk).
Als het heel erg is was ik hem met water en sop (gemiddeld 2 keer per week).

Ook zet ik hem regelmatig volledig in de wax.

Ondanks al deze werkzaamheden heb ik alle lagers (balhoofd, trapas, wielen) reeds meermaals vervangen de afgelopen 2 jaar en waren de wielen na de 2e winter remrand ook versleten (remrand krijgt toch meer te verduren met voortdurend slecht weer).
Kabels en ketting tandwielen slijten ook echt wel vlotter dan bij mooi weer gebruik.
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 30 jan 2012 17:28

Wat ik doe, gewoon fietsen en de fiets schoonmaken wanneer ik er zin in heb. Dat is dus niet vlak na een rit, dan heb ik zin in een douche. ;) Alleen m'n crossfiets spoel ik wel eens af na een sneeuwrit maar ook niet altijd. Het zal vast allemaal wel wat meer slijten dan normaal maar aan mijn frames is niks te zien.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 30 jan 2012 18:51

Ik spuit mijn fiets regelmatig af met niet al te veel druk. Als de fiets droog is, smeer ik alles even en spuit ik bepaalde delen in met spuitwas. Nooit geen echte problemen. Het sneller slijten van de trapaslagers, de ketting, de cassette en de velgen neem ik voor lief. Dat is nu eenmaal het risico van doorfietsen in de winter. Als je een groep neemt met redelijk geprijsde vervangingsonderdelen en niet al te dure stevige wielen, loopt het een en ander niet al te veel in de papieren. Waar ik wel op let is het type body. Bij bijvoorbeeld Fulcrum is de body met de losse pallen goed te servicen en zijn er zelden echte problemen. Dit in tegensteling tot de body van bijvoorbeeld de Easton Circuit.
Real men wear blûk!!! Marcel

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 31 jan 2012 07:37

Dus jullie ondervinden eigenlijk weinig problemen, mits de fiets nadien direct wordt schoongemaakt ...............

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 31 jan 2012 08:40

Klopt. Een beetje vooraf beschermen door een siliconen- of vaselinelaagje kan ook geen kwaad.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8977
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 jan 2012 08:55

MaSa schreef:Dus jullie ondervinden eigenlijk weinig problemen, mits de fiets nadien direct wordt schoongemaakt ...............
Precies; na de training eerst ff de fiets onder de tuinslang en dan pas zelf onder de douche. Om roesten zoveel mogelijk te voorkomen laat ik de fiets altijd naast de kachel drogen voordat deze de schuur in gaat.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 31 jan 2012 09:06

Al het bovenstaande deed ik eigenlijk ook altijd. Toch afgelopen jaar mijn winterfiets afgeschreven. Pekel is niet echt een goeie combi in combinatie met aluminium. Met wat geweld kreeg ik mijn zadelpen nog los. De stuurpen was echter een ander verhaal. Het balhoofd was versleten maar mijn ouderwetse stuurpen zat muurvast in de vork.

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 31 jan 2012 11:56

kilometervreter schreef:Al het bovenstaande deed ik eigenlijk ook altijd. Toch afgelopen jaar mijn winterfiets afgeschreven. Pekel is niet echt een goeie combi in combinatie met aluminium. Met wat geweld kreeg ik mijn zadelpen nog los. De stuurpen was echter een ander verhaal. Het balhoofd was versleten maar mijn ouderwetse stuurpen zat muurvast in de vork
Toch wat tegenstrijdigheden, dit maakt het er niet echt gemakkelijker op. Kennelijk heeft de een er meer last van dan de ander .............. had ik nu maar een oude fiets om het te proberen.

Gebruikersavatar
RRon
Forum-lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 okt 2011 20:06

Gebruikersavatar RRon 31 jan 2012 12:05

Wat mij ook altijd verteld is, is dat het afspoelen met koud water moet gebeuren, dit om te voorkomen dat het zout in warm water oplost en "dieper" in je frame en draaiende delen kan dringen!

Plaats reactie