Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Framemaat formule

Rick1098
Forum-lid

Rick1098 31 jan 2012 19:46

Hoi fietsers,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe fiets maar twijfel over de framemaat die ik nodig heb.
Ik ben 1.83 en heb en binnenbeenlengte van 89cm. Nu staan er op internet vele formules voor de
framemaat en die varieren tussen bb lengte * 0,65 tot bb lengte * 0,70. Nou weet ik dus niet welke
de juiste is en er zit best een groot verschil in framematen. Wat is nou écht de juiste factor ?

Alvast bedankt,

sinbad
Forum-lid

sinbad 31 jan 2012 22:44

Hoi Rick,
65 procent van de binnenbeenlengte wordt meest gebruikt. Staar je echter niet blind op enkel deze maat. De bovenbuislengte is minstens even belangrijk. Deze formule stamt ook nog af uit de niet-sloping tijd. Tussen fabrikanten onderling bestaat er niet echt een standaard meer over frame aanduidingen. Laat je in geval van twijfel eerst opmeten of neem de afmetingen van je oude fiets over (op voorwaarde dat je hier "goed" op zit).
Groeten,

Rick1098
Forum-lid

Rick1098 31 jan 2012 23:19

Ok bedankt,
Ik ben eigenlijk een mountainbiker dus die framemaat kan ik er denk ik niet mee vergelijken.
Welke afmetingen moet ik nou op letten als ik een racer ga kopen? Bovenbuislengte kan toch ook nog met stuurpen gecompenseerd worden?
Ik durf normaal zo een framemaat te kiezen als ik er maar goed op zit maar aangezien ik nog nooit op een racer heb gezeten heb ik hier totaal geen gevoel voor.
Ik kan zelf dus denk ik niet echt beoordelen wat nou een goede zit is. Zou normaal wel naar de fietsenmaker gaan maar ben voor een gebruikte fiets aan het kijken
aangezien ik het maar als training naast het mountainbiken ga doen.

benvdv
Forum-lid

benvdv 01 feb 2012 10:06

Als je niet precies weet welke maat fiets je nodig hebt ga dan zeker niet alleen uit van binnenbeenlengte en/of bovenbuislengte.
De maat van de fiets wordt niet alleen bepaald door de lengtes van je lichaam. Iemand van 70kg kan dezelfde binnenbeenlengte hebben als iemand van 150kg maar zal toch echt anders op de fiets (willen) zitten. Als je een zwaar bovenlichaam hebt bijvoorbeeld zal je wat eerder rechtop komen te zitten anders komt er een hoop gewicht op je polsen (en voorwiel dus verschil in balans). Dan is lenigheid ook nog een factor, hoe kantel je je bekken bijvoorbeeld. Wellicht kom je zelf uiteindelijk ook wel op een goede fietspositie, maar niet na schade en schande, of beter gezegd blessures en het kopen van verschillende onderdelen. Ook al doe je de trainingen naast het mountainbiken, je zit veel meer in eenzelfde positie voor een langere tijd dus positie is wel belangrijk. Het zou zonde zijn als je door een het racen een blessure oploopt waardoor je niet meer kan mtb'en.

Laat je door een goede FM opmeten en het zal je fietsplezier vergroten.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 01 feb 2012 13:53

+1 voor het antwoord adn benvdv!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Plaats reactie