Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Bouwprojectje Cannondale supersix 2011

hanoskator
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 01 jun 2007 15:42
Locatie: Groningen

hanoskator 16 nov 2010 21:35

heyy mensen,

mijn wedstrijdfiets van volgend jaar zal een cannondale supersix 2011 ultegra zijn ( maatje 56 in exposed carbon) ( zwart met witte letters ). ik zou hem graag zo licht mogelijk maken, maar wel met sterke wedstrijdgerichte onderdelen, dus aluminium stuurtje etc. Ik wil graag de standaard, stuur, stuurpen en zadelpen vervangen voor wat lichters. Ik dacht zelf aan deda, newton shallow stuur ( 31,6 mm ) , deda zero stuurpen en superzero zadelpen, heeft iemand daar ook gewichten van? verder monteer ik hem af met shimano 7800 groep, met een sram red bb30 crankstel en jagwire kabels. Als setje wielen zal ik waarschijnlijk een setje Ec 90 slx carbon velgen , met dt aerolite spaken en dt 240s naven gebruiken, dat weegt ongeveer 1150 gram.

de buildlist ziet er dus zo uit

Cannondale supersix maatje 56 in kleur exposed carbon ( weet iemand wat hij ongeveer weegt? in de fiets stond een keer 1200 gram, terwijl ik op weightweenies ook mensen heb gezien die hem rond de 1000 gram wogen, ( dus niet de hi-mod versie ).
vork : cannondale supersix
shifters, derailleurs, remmen : shimano dura - ace 7800
Crankstel : sram red BB30 ( de groep samen met red crank weegt iets van 2kg? )
pedalen ( dura ace 7800 ) 280 gram
kabels : jagwire? iets van 100 gram?
zadel: selle italia slr : 150 gram
tubes: continental competition ( 500 gram )?
wielen: ec 90 slx met dt 240s naven.
zadelpen : deda superzero : 180 gram?
stuur : deda newton shallow : 210 gram
stuurpen deda zero 120 mm : 115 gram?
bidonhouders: 80 gram
stuurlintje: 20 gram?
snelspanners: 150 gram

verder zat ik nog te denken aan kcnc snelspanners, om nog iets van 80 gram te besparen, ik vraag me alleen af of die sterk genoeg zijn om ermee te kunnen koersen?

Als ik dit een beetje realistisch optel ( frame 1150 fram genomen en vork 400 ) kom ik op iets van 6600 gram, dat lijkt me wel heel licht? zijn er nog dingen die ik vergeet?

hebben jullie eventueel nog andere tips om hem nog lichter te maken zonder al te dure onderdelen?

met vriendelijke groet en alvast bedankt voor de info!
Trainen is voor talentlozen =P

otis83
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2009 22:23

otis83 16 nov 2010 23:32

hanoskator schreef:heyy mensen,

mijn wedstrijdfiets van volgend jaar zal een cannondale supersix 2011 ultegra zijn ( maatje 56 in exposed carbon) ( zwart met witte letters ). ik zou hem graag zo licht mogelijk maken, maar wel met sterke wedstrijdgerichte onderdelen, dus aluminium stuurtje etc. Ik wil graag de standaard, stuur, stuurpen en zadelpen vervangen voor wat lichters. Ik dacht zelf aan deda, newton shallow stuur ( 31,6 mm ) , deda zero stuurpen en superzero zadelpen, heeft iemand daar ook gewichten van? verder monteer ik hem af met shimano 7800 groep, met een sram red bb30 crankstel en jagwire kabels. Als setje wielen zal ik waarschijnlijk een setje Ec 90 slx carbon velgen , met dt aerolite spaken en dt 240s naven gebruiken, dat weegt ongeveer 1150 gram.

de buildlist ziet er dus zo uit

Cannondale supersix maatje 56 in kleur exposed carbon ( weet iemand wat hij ongeveer weegt? in de fiets stond een keer 1200 gram, terwijl ik op weightweenies ook mensen heb gezien die hem rond de 1000 gram wogen, ( dus niet de hi-mod versie ).
vork : cannondale supersix
shifters, derailleurs, remmen : shimano dura - ace 7800
Crankstel : sram red BB30 ( de groep samen met red crank weegt iets van 2kg? )
pedalen ( dura ace 7800 ) 280 gram
kabels : jagwire? iets van 100 gram?
zadel: selle italia slr : 150 gram
tubes: continental competition ( 500 gram )?
wielen: ec 90 slx met dt 240s naven.
zadelpen : deda superzero : 180 gram?
stuur : deda newton shallow : 210 gram
stuurpen deda zero 120 mm : 115 gram?
bidonhouders: 80 gram
stuurlintje: 20 gram?
snelspanners: 150 gram

verder zat ik nog te denken aan kcnc snelspanners, om nog iets van 80 gram te besparen, ik vraag me alleen af of die sterk genoeg zijn om ermee te kunnen koersen?

Als ik dit een beetje realistisch optel ( frame 1150 fram genomen en vork 400 ) kom ik op iets van 6600 gram, dat lijkt me wel heel licht? zijn er nog dingen die ik vergeet?

hebben jullie eventueel nog andere tips om hem nog lichter te maken zonder al te dure onderdelen?

met vriendelijke groet en alvast bedankt voor de info!


Grapjas... En op die schatkist jakker je in het rond in wedstrijden?? Heb je wel eens op je neus gelegen? Ook carbon kan kapot vriend!

Trouwens .. volgens mij moet een fiets minimaal 6800 gram wegen om 'm uberhaupt te mogen gebruiken in wedstijden.. Tenzij je natuurlijk alleen in trainingswedstrijdjes start..

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 16 nov 2010 23:36

"Don't race what you can't replace" heb ik al een aantal keren voorbij zien komen.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

martijnblaas
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 jul 2009 00:08

martijnblaas 16 nov 2010 23:48

Die 6.8 geld alleen voor UCI koersen. Nog nooit iemand gezien die bij een klassieker/criterium fietsen staat te wegen
Redbull Pro Team 4000, Dura-Ace, Reynolds, PRO, Selle Italia

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 17 nov 2010 10:00

Ik zou voor Syntace onderdelen gaan en de shimano onderdelen skippen (Sram is sowiezo lichter). Kcnc zou ik voor wedstrijdgebruik niet nemen. Easton SLX is welliswaar heel licht maar een beetje wedstrijdrenner trapt ze in no time kapot.

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 18 nov 2010 15:12

Heb ook een cannondale supersix 2011 ultegra, helemaal standaard, alleen andere wielen nl. Mavic K10. Maat 63. Weegt incl pedalen 7,6 kg.
ooit allemaal op een Scalpel

hanoskator
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 01 jun 2007 15:42
Locatie: Groningen

hanoskator 18 nov 2010 18:36

[/quote]

Grapjas... En op die schatkist jakker je in het rond in wedstrijden?? Heb je wel eens op je neus gelegen? Ook carbon kan kapot vriend!

Trouwens .. volgens mij moet een fiets minimaal 6800 gram wegen om 'm uberhaupt te mogen gebruiken in wedstijden.. Tenzij je natuurlijk alleen in trainingswedstrijdjes start..
[/quote]

hey, ik zal het even uitleggen, die carbon wieltjes kan ik kopen voor 500 euro,weet nog niet zeker of ik ze koop. de dura ace groep heb ik ook flink in de aanbieding gekocht en rijd ik al 2 seizoenen mee en zal van me oude fiets afkomen. , dus in totaal zal de fiets zeker niet extreem duur worden, natuurlijk niet de goedkoopste fiets maar ik ken zeker jongens die met een duurdere fiets rijden. bovendien ben ik een coureur die bijna altijd vooraan rijdt en je moet geluk hebben natuurlijk maar ben vorig jaar niet 1 keer gevallen,.

en nee, ik rijd niet alleen in trainingskoersjes, vorig jaar bij de junioren ook gewoon uci 2.1 gereden en ook podium daar, en zelfs toen wogen ze mijn fiets niet. maar deze uitvoering zal denk ik echt niet lichter dan 6.8 worden dat is mijn doel ook helemaal niet,
Trainen is voor talentlozen =P

hanoskator
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 01 jun 2007 15:42
Locatie: Groningen

hanoskator 18 nov 2010 18:40

Sharkman 1 schreef:Ik zou voor Syntace onderdelen gaan en de shimano onderdelen skippen (Sram is sowiezo lichter). Kcnc zou ik voor wedstrijdgebruik niet nemen. Easton SLX is welliswaar heel licht maar een beetje wedstrijdrenner trapt ze in no time kapot.


shimano ga ik nie skippen, ik vind sram niet fyn die manier waarop het schakeld, heb er een keer mee gereden en ik moest nadenken bij het schakelen daar hou ik niet van :P, bovendien zit 't verschil tussen 7800 en red in gewicht vooral in de cranks, ( scheelt 200 gram ) , vandaar dat ik dat de moeite wel waard vindt. Over de slx velgen, zijn die echt zo zwak? ik weeg 69kilo ofzo , ben geen ruige rijder maar ook niet heel voorzichtig, waar gaan ze zoal kapot aan dan? de velgen breken? Syntace zal ik zeker overwegen, zal de gewichtjes es opzoeken.

thanks!
Trainen is voor talentlozen =P

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5616
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 18 nov 2010 18:49

hanoskator schreef:

shimano ga ik nie skippen, ik vind sram niet fyn die manier waarop het schakeld, heb er een keer mee gereden en ik moest nadenken bij het schakelen daar hou ik niet van :P
thanks!


Dat snap ik niet door een garantie geval "noodgedwongen" met een Sram Red moeten rijden. Na vijf minuten was ik gewend, terwijl ik altijd met Campa rij.
Er zelfs toen de ORM meegereden zonder problemen.

Shimano en Sram liggen qua schakelen nog dichter bij elkaar dan Campa!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

hanoskator
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 01 jun 2007 15:42
Locatie: Groningen

hanoskator 18 nov 2010 18:59

hey,

ik hou gewoon heel erg van het schakelen met 2 hendeltjes, zoals shimano heeft. Ik rijdt ook al 4 jaar met shimano naar volle tevredenheid. Toen ik 2 jaar geleden zelf een frame op ging bouwen en daarom dus ook even sram getest had, vond ik het niet fijn. Ik had gewoon het gevoel dat ik veel moeite moest doen voor iets waar ik normaal niet over nadacht. maar hey dat kan ook aan mij liggen, misschien ben jij wel handiger of heb je grotere of kleinere handen dat weet ik niet.

mvgr,!
Trainen is voor talentlozen =P

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 nov 2010 19:26

Zou je een beetje op je Nederlands willen letten, iets netter geschreven leest een stuk makkelijker :)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 18 nov 2010 19:34

welke club ga je voor rijden dan?

puur interesse, omdat de elite/beloften van de club waar ik rij (wsv emmen) ook op cannondale supersix met ultegra gaan rijden.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Plaats reactie