cyclo cross of racefiets
Ik sta nog in dubio over de aanschaf van een racefiets of een cyclocross fiets waarmee je ook op de weg kunt (ik kom vanuit het mtb).
Verlies je met een cyclo cross fiets veel snelheid in vergelijking met een wegfiets, en zo ja waarom (gewichtsverschil is in de alternatieven zeer klein / 400 gram)? Heeft iemand ervaring met deze keuze?
Verlies je met een cyclo cross fiets veel snelheid in vergelijking met een wegfiets, en zo ja waarom (gewichtsverschil is in de alternatieven zeer klein / 400 gram)? Heeft iemand ervaring met deze keuze?
De vraag is wat wil je er mee doen op de weg of in het bos. Ik heb een MTB en Racefiets.
Als je op de weg wilt gaan rijden met de cyclocross heb je niks aan de noppen banden dan zou ik kiezen voor een racefiets
Succes met kiezen, maar eerst bepalen waar je met de fiets wilt gaan rijden.
Als je op de weg wilt gaan rijden met de cyclocross heb je niks aan de noppen banden dan zou ik kiezen voor een racefiets
Succes met kiezen, maar eerst bepalen waar je met de fiets wilt gaan rijden.
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX
hm2694 schreef:De vraag is wat wil je er mee doen op de weg of in het bos. Ik heb een MTB en Racefiets.
Als je op de weg wilt gaan rijden met de cyclocross heb je niks aan de noppen banden dan zou ik kiezen voor een racefiets
Succes met kiezen, maar eerst bepalen waar je met de fiets wilt gaan rijden.
De bedoeling is zowel op de weg als in het veld (met misschien wel een wedstrijdje hier en daar als die er zijn). Mtb zal de hoofdmoot blijven, maar een 2e fiets erbij die zowel op weg (met extra velgen/banjes/slicks op termijn) als in het veld uit de voeten kan.
Ik wil voor de wegfiets geen/weinig inleveren qua snelheid en de fiets moet ook langere ritten (circa 120km) "aankunnen".
Fiets moet ook in de heuvels en evt. bergen goed kunnen klimmen, een groter verzet en uit het zadel is voor mij niet zon probleem.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Ik heb een dergelijke vraag een tijdje terug in het cyclocross topic geplaatst. Ik ben ook een MTB-er die sinds vorig jaar een racefiets er bij heeft. Nou moest ik laatst een stukje offroad (de route niet goed gepland ) met de racer en kwam er achter dat een stukje offroad zeer welkom is als je al veel kilometers over het asfalt hebt gereden. Daar merkte is hoe leuk de afwisseling is en dat een cylcocrosser ook wel wat voor me zou zijn.
Na wat geinformeerd te hebben (oa een MTB forum) is een cyclocrosser zo gek nog niet. Op de weg zal je iets minder snel zijn, vooral als ieder ding telt. Voor een recreatieve rijder is het verschil veel kleiner. Een cyclocrosser afstellen voor weggebruik is makkelijker dan een racer afstellen voor offroad gebruik.
Aangezien ik net een racer heb blijf ik hier bij en ga er met andere banden op rijden (Schwalbe Marathon 700x30c, past nog) en kijken of dat bevalt. Onverharde fietspaden wil dan nog wel, echt offroad niet.
Als ik nu zonder fiets zou moeten kiezen wordt het een cyclocrosser in dezelfde maat als een racer (cyclocrossers nemen vaak een maat kleiner) en schijfremmen (Specialized Crux, Stevens Vapor, On One Dirty Disco) met een extra wielset. Schijfremmen vanwege de zwaartekrachten, heb redelijk wat massa, en eventueel hooggebergten.
Na wat geinformeerd te hebben (oa een MTB forum) is een cyclocrosser zo gek nog niet. Op de weg zal je iets minder snel zijn, vooral als ieder ding telt. Voor een recreatieve rijder is het verschil veel kleiner. Een cyclocrosser afstellen voor weggebruik is makkelijker dan een racer afstellen voor offroad gebruik.
Aangezien ik net een racer heb blijf ik hier bij en ga er met andere banden op rijden (Schwalbe Marathon 700x30c, past nog) en kijken of dat bevalt. Onverharde fietspaden wil dan nog wel, echt offroad niet.
Als ik nu zonder fiets zou moeten kiezen wordt het een cyclocrosser in dezelfde maat als een racer (cyclocrossers nemen vaak een maat kleiner) en schijfremmen (Specialized Crux, Stevens Vapor, On One Dirty Disco) met een extra wielset. Schijfremmen vanwege de zwaartekrachten, heb redelijk wat massa, en eventueel hooggebergten.
Lastige keuze. Op het vlakke is een crosser een prima keuzem eventueel kun je wat extra remkracht krijgen door betere blokken. In de bergen kan wel als je goed kunt afdalen, aangezien vrijwel niemand dat echt goed kan en je echt wat veiligheid wilt, racefiets!
Ik gebruik de crosser in de winter op de weg met wegbanden, train er ook op wedstrijdtempo mee, gaat prima, zou er niet graag een wedstrijd op willen rijden!
Ik gebruik de crosser in de winter op de weg met wegbanden, train er ook op wedstrijdtempo mee, gaat prima, zou er niet graag een wedstrijd op willen rijden!
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Je kunt met een cyclocrosser prima op de weg fietsen. Racebandjes erop en rijden maar. Is geen enkel probleem, ook niet bij 100km+ tochten. Ik heb zelf extra remgrepen op het midden van het stuur, en dat vind ik tijdens het rijden in een groep zelfs wel extra veilig.
Voor mijn gevoel is maar een echt nadeel; bij het fietsen in hooggebergte, of bij steile afdalingen, is de remkracht van de typische cyclocrossrem te klein.
Wel van tevoren goed nadenken over de framemaat.
Voor mijn gevoel is maar een echt nadeel; bij het fietsen in hooggebergte, of bij steile afdalingen, is de remkracht van de typische cyclocrossrem te klein.
Wel van tevoren goed nadenken over de framemaat.
Vergeet niet dat een cyclocrosser ook een andere geometrie kan hebben, niet alleen dat hij een maatje kleiner wordt gekozen. Remmen met een crosser bij lange na niet zo sterk en direct als bij een racefiets. Als alleen dat laatste belangrijk voor je is, kan je misschien kijken naar een crosser met schrijfremmen. Of is dit vloeken in de kerk?
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Je zou ook eens kunnen kijken voor een 29" 29niner...
Maar je zoekt een racer/crosser, verschil tussen een roadie en een crosser zit 'em in de geometrie/steiler en agressiever gebouwd. En niet te vergeten een hoger bracket (net als een echte criteriumfiets).
Comfort en snelheid is hoger van een roadie, maar over het algemeen kun je met een crosser gemakkelijk meekomen (met enkele aanpassingen om je zadel wat naar achteren te schuiven en wegbanden te steken). Verder kun je zoeken naar een goede remblok/velg combinatie, want als je heel erg hard gaat wil je ook op tijd stoppen. Magura zou je kunnen monteren, maar het gemak van Ergpowers of STI is gemakkelijker dan de combi crosscommandeurs met Magura (HS77 remgrepen).
Er staan er momenteel genoeg leuke om MP, succes
Maar je zoekt een racer/crosser, verschil tussen een roadie en een crosser zit 'em in de geometrie/steiler en agressiever gebouwd. En niet te vergeten een hoger bracket (net als een echte criteriumfiets).
Comfort en snelheid is hoger van een roadie, maar over het algemeen kun je met een crosser gemakkelijk meekomen (met enkele aanpassingen om je zadel wat naar achteren te schuiven en wegbanden te steken). Verder kun je zoeken naar een goede remblok/velg combinatie, want als je heel erg hard gaat wil je ook op tijd stoppen. Magura zou je kunnen monteren, maar het gemak van Ergpowers of STI is gemakkelijker dan de combi crosscommandeurs met Magura (HS77 remgrepen).
Er staan er momenteel genoeg leuke om MP, succes
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Een crosser met wegbanden is ietsje langzamer dan een racefiets door de hogere luchtweerstand. Een deel daarvan kun je compenseren door het stuur lager te zetten. De meeste mensen zitten op een crossfiets iets hoger en korter dan op de racefiets waardoor lange tochten op de weg minder comfortabel zouden kunnen zijn dan op de racefiets, maar als je geen racefiets hebt is dit natuurlijk niet zo'n bezwaar. Alleen cantilevers in de bergen lijkt mij ook gevaarlijk, de remkracht komt echt niet in de buurt bij raceremmen.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Dan zet je er toch gewoon een ander verzet op?hill schreef:en is het verzet 46 voor 11 achter wel groot genoeg voor de vlakke weg?
36 voor en bijv. 28 achter lijkt me klein genoeg
Ik heb een veld en een wegfiets, ik zou geen uren willen maken op de weg op mijn crosser. Die fiets is gewoon net even anders.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten