Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Zorgverzekering

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 16 nov 2010 14:38

Hallo,

Net weer post binnen gekregen van mijn zorgverzekeraar (unive) en uiteraard worden er weer wat dingen geschrapt (waaronder vergoeding inspanningstest).

Aangezien ik volgend jaar een inspanningstest wil laten doen ben ik op zoek naar een verzekeraar die dit wel vergoed. Iemand nog tips of websites waar ik kan vergelijken?

thja14
Forum-lid

thja14 16 nov 2010 14:42

Gais, bedankt nu hoef ik het niet meer te vragen, ben ook erg benieuwd.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 16 nov 2010 14:46

Heb ondertussen een overzicht gevonden van afgelopen jaar.

http://www.sportzorg.nl/upload/Files/FED1795.pdf

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 nov 2010 19:12

Het idee van het basispakket is dat iedere zorgverzekeraar hetzelfde vergoedt.

Je zult het dus moeten zoeken in aanvullende pakketten maar bedenk dat het dan vrijwel altijd goedkoper is om het zelf te betalen. Verzekeraars verdienen namelijk op aanvullende verzekeraar, en nauwelijks op de basisverzekering.

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 16 nov 2010 20:13

Het is een grote dievenbende. Het zou toch allemaal goedkoper worden als de ziekenfondsen geliberaliseerd werden.
Ik heb nog nooit zoveel betaald voor de ziektekosten dan de afgelopen jaren.
Vergeet ook niet dat je via het salaris ook nog de inkomensafhankelijke premie betaalt. Die is in de afgelopen jaren 40 % gestegen.
Daar hoor je niemand over.
Wel over het uitkleden van de basisvoorzieningen, en dat kan je dan terugkopen via dure pakketten.
Ik zal de dag prijzen dat ik niet meer hoef te betalen voor IVF, kraamzorg, kraampakket, pretecho, vruchtwaterpunctie en al die dingen die voor het mannelijke lichaam niet van belang zijn.
Een ziekenfondspakket zelf samenstellen.
Zachtjes gaan we riching het Amerikaanse systeem......en daar wordt je niet vrolijk van.
Maar, ik zal eens een PL'tje moeten gaan afsluiten voor mijzelf, echtegnoot en twee studenten van + 18.....
Reken maar even uit wat me dat iedere maand gaat kosten.
Verder wens ik iedereen heel veel succes met het afsluiten van de goedkoopste en meest dekkende verzekering voor dat bedrag.
Graag weet ik dan welke maatschappij....PM mag.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 16 nov 2010 20:14

Tot nu toe is het me toch altijd nog wel gelukt om de aanvullende verzekering er uit te halen :-).

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 nov 2010 20:44

[quote="marc v megroot"]Wel over het uitkleden van de basisvoorzieningen, en dat kan je dan terugkopen via dure pakketten.
Ik zal de dag prijzen dat ik niet meer hoef te betalen voor IVF, kraamzorg, kraampakket, pretecho, vruchtwaterpunctie en al die dingen die voor het mannelijke lichaam niet van belang zijn.
Een ziekenfondspakket zelf samenstellen.[/quote]

Je hebt wel een zeer simplistisch kijk op de zaken. Er zit ook niemand te wachten op DBS (deep brain stimulation), behalve een aantal mensen met epilepsie en Alzheimer. Hele opzet van de zorgverzekering is juist dat we allemaal betalen, zodat we het risico met z'n alle delen. Vind het alleen wel erg vreemd dat jij als vader het nut van IVF vergoeding en bijv een vruchtwaterfunctie niet inziet.

Iedereen wil alles wat kan in de zorg en dat kost nu eenmaal geld. Alles kan niet en zal ingeperkt moeten worden, maar dat kan je niet doen vanuit het standpuntje van je eigen eilandje.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 nov 2010 22:23

Anderzorg (=Menzis) is al jaren het goedkoopst als je de verzekeringen waarbij geen 100% keuzevrijheid van ziekenhuis is niet meetelt (Univé Zekur).

Dat is dan ook al jaren mijn keuze en ik kies daarbij voor maximaal ER aangezien ik dat het risico wel waard vind. De jaarlijkse controle bij de tandarts kost me 40 euro, heb ik een gaatje worden het 6 tientjes. Betaal dat gewoon uit eigen zak. Stukje goedkoper dan de 15 euro pm die je voor (beperkte!) tandartsdekking betaalt.

Als student kreeg ik nog zorgtoeslag (moeten jouw kinderen ook krijgen marc) en maakte ik zelfs winst.

Het is inderdaad duurder geworden, ik herinner me nog dat ik als eerstejaars student voor 40 GULDEN pm via het werk van mijn pa verzekerd was, inclusief tandarts en zonder ER. Maar ja, de kosten in de zorg lopen hoog op, mede door de vergrijzing en door het zeer hoge niveau van de zorg die we hier in Nederland hebben. We willen zoals gewoonlijk weer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dat is natuurlijk niet terecht.

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 17 nov 2010 09:53

[quote="Amclassic-fan"][quote="marc v megroot"]Wel over het uitkleden van de basisvoorzieningen, en dat kan je dan terugkopen via dure pakketten.
Een ziekenfondspakket zelf samenstellen.[/quote]

Je hebt wel een zeer simplistisch kijk op de zaken. Er zit ook niemand te wachten op DBS (deep brain stimulation), behalve een aantal mensen met epilepsie en Alzheimer. Hele opzet van de zorgverzekering is juist dat we allemaal betalen, zodat we het risico met z'n alle delen. Vind het alleen wel erg vreemd dat jij als vader het nut van IVF vergoeding en bijv een vruchtwaterfunctie niet inziet.

Iedereen wil alles wat kan in de zorg en dat kost nu eenmaal geld. Alles kan niet en zal ingeperkt moeten worden, maar dat kan je niet doen vanuit het standpuntje van je eigen eilandje. [/quote]

Als 55 jarige heb je hier echt geen behoefte meer aan. Maar stoppen met rook cursussen en meer van die dingen die de mens gewoon zelf kan doen daar hoef ik toch ook niet aan mee te betalen..Verder, kunnen kraampakketten gewoon zelf ingekocht worden door de a.s. vader en moeder. Dat konden we 30 jaar en meer geleden ook. Is er met de komst van vruchtwaterpunktie en echo de zwangerschap veranderd???? Nee toch. Maar waarom moeten we dan de kosten met zijn allen dragen. Zwangerschap is een (meestal) bewuste keuze. Dus die kosten zijn ook bewust en dienen niet door de gehele maatschappiij gedragen te worden....zeker niet door laat ons zeggenn 40 ++

Ik werk zelf in de zorg (al bijna 40 jaar ) en zie de vraag naar onderzoeken die absoluut niet nodig zijn stijgen. Maar de mensen willen het (staan erop) en dan doe je het maar om een tevreden patient te houden. Maar vele onderzoeken zijn niet nodig.
Een simpel voorbeeld: hoe vaak is er al bloedgroep bij je bepaald??? Als er bloed geprikt wordt is dit bijna een standaard vraag. Maar je bloedgroep is bij de conseptie vastgelegd. Dit onderzoek kost wel € 60,-.
De heupprothese koste toen ik OK assistent was Hfl 1800,-. Nu kost deze € 3200,- Research is in de jaren wel al terug betaald. De vorm van de heup ligt ook al vele jaren vast. Dus de industrie is ook mede schuldig aan de stijging van de kosten.
Waarom kost een kantoor meubeltje € 300,- en het zelfde wagentje via een toeleveringsbedrijf voor ziekenhuizen € 1200,-??? Het is hetzelfde wagentje.
Waarom willen mensen steeds maar rontgenfoto's laten maken terwijl bij onderzoek al vaststaat dat er geen frakturen zijn...
Als er op een rontgenfoto absoluut geen fraktuur is, waarom willen de mensen dan een CT of MRI scan....om zeker te zijn????
Dat soort kosten, dat jaagt de ziekenkosten verzekering omhoog.
Waarom ga je 's nachts naar de eerste hulp met pijn die 10 dagen daarvoor veroorzaakt is door bijv een val....Dit is zoveel malen duurder dan naar de huisarts..
Antwoord: bij de eerste hulp wordt ik direkt geholpen, en bij de huisarts moet ik een afspraak maken.
Verder is er geen enkele verzekeringsmaatschappij die niet voor eigen gewin gaat.

Dus je hebt inderdaad gelijk dat iedereen alles wilt, maar niet alles kan.
Als je wat wilt zul je gewoon bij moeten betalen. En die keuze heb je dan. Nu is de keuze verplicht, tegen zeer hoge kosten.

Maar dat verzekeraars contracten met ziekenhuizen gaan afsluiten is helemaal zotheid ten top. Laatst hadden we iemand op de gipskamer die voor een enkeltape 120 km verder moest rijden omdat zijn verzekering geen contract had met het ziekenhuis. We hebben het vanuit ons standpunt klantvriendelijkheid maar gedaan en niet gedeclareerd.
Die verzekering houd dan geen rekening meer met de mens, alleen met zijn inkomsten.
Je zult maar ergens in wat de provincie genoemd wordt wonen. Als je dan naar het ziekenhuis moet...sorry we hebben alleen contracten met ziekenhuizen in de randstad. Dat is goedkoper, want daar is meer concurrentie.

Graag zou ik eens een bevolkingsenquete zien of de mensen terug willen naar het "oude" ziekenfonds.

Ik denk dat het fietsforum geen plaats is om deze discussie te voeren. Het zou erg lang duren.
Maar dat er iets moet gebeuren ben ik met je eens. Maar niet op de manier zoals het nu gaat....steeds maar meer gaan betalen voor minder.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 17 nov 2010 10:34

Nederland vergrijst. Oude mensen hebben meer zorgkosten. Dus stijgt de zorgpremie. Had NL nog ziektenfondsstelsel gehad, was hetzelfde gebeurd.

Verder ben ik het totaal oneens met idee om alleen te betalen voor elementen waar je in de toekomst denkt gebruik van te gaan maken. Verzekeren is juist een principe van solidariteit. Dat kun je beter niet uithollen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 nov 2010 10:53

De dingen die marc noemt hebben inderdaad helemaal niks met het nieuwe systeem te maken. Ook in het oude systeem waren er waarschijnlijk verzekeraars geweest die met bepaalde ziekenhuizen geen contract zouden afsluiten. Dat is nu eenmaal onvermijdelijk om de kosten te drukken. Je moet ook de positieve kanten van het nieuwe systeem willen zien: waar (met name) ziekenfondspatiënten vroeger maar klakkeloos gebruik maakten van systeem (want het was toch "gratis" ), denkt men nu wel 3x na voor men naar de dokter gaat.

Ik herken er overigens enkele goede goede punten in je betoog marc, mijn vrouw is ook arts en zij wordt ook gek van het aantal scans en onderzoek die patiënten (vaak ten onrechte) eisen.

Maar aan de andere kant spreek je jezelf ook enorm tegen: je wilt geen Amerikaanse toestanden maar je vindt wel dat mensen zelf moeten betalen voor hun kraamzorg. Dat is nu precies het Amerikaanse systeem: alleen betalen voor dat wat je gebruikt. Bedenk bovendien dat voor heel veel mensen in Nederland een (groot) gedeelte van de zorgpremie betaald wordt door de overheid middels de zorgtoeslag.

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 17 nov 2010 12:50

[quote="havana"]Bedenk bovendien dat voor heel veel mensen in Nederland een (groot) gedeelte van de zorgpremie betaald wordt door de overheid middels de zorgtoeslag.[/quote]

Maar dat wordt door de anderen weer opgebracht middels de inkomensafhankelijke bijdrage.
Voor mezelf: ik krijg geen toeslagen in welke vorm dan ook, betaal het maximale
aan inkomensafhankelijke bijdrage.
M.a.w. totaal voor mijn gezin: € 621,- per maand voor 3 personen ( 2 volwassenen + 1 student) basis+ aanvullend pakket 1 + inkomensafhankelijke bijdrage.
Dus mijn bijdrage voor anderen die weigeren te betalen is daarmee ook voldaan.
Na liberalisering is er nog niets goedkoper geworden, wat wel de insteek was.
Het is en blijft een grote legale diefstal, linksom of rechtsom.
Maar dat is mijn persoonlijke mening. Nogmaals, geen enkele verzekering is in het leven geroepen om er armer van te worden door de maatschappij. Ook de ziektekosten verzekeraars worden alleen maar rijker, en geven minder uit.
De kosten worden te gemakkelijk op de vergrijzing geschoven.

Verder maak je nu toch ook de keuze voor datgene waarvan je denkt dat je in de toekomst er gebruik van moet maken. Neem bijv. fysiotherapie. Standaard 12 x (was 9) en als je meer wilt moet je een ander pakket kiezen.
Maar weet je nu al of je meer nodig zal hebben volgend jaar????
Dit dilemma zal blijven bestaan. Dat is de kracht van verzekeren. Je betaalt ervoor maar hoopt het nooit nodig te hebben. Kassa maatschappij.

Nogmaals; ik vind dit forum geen plek om deze discussie te voeren. Laten we het maar over fietsen hebben.

Plaats reactie