Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Alu clinchers of toch carbon?

roderidder11
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2008 08:37

roderidder11 12 feb 2012 20:24

Heb al flink lopen rondzoeken hier naar commentaren/ervaringen. Ben op zoek naar een nieuw (klim-)wielsetje naast de Ksyriums Elite die ik al heb. Heb geen trek in tubes gedoe, rij (lange) tochten met het nodige klimwerk (oa Duitsland, Limburg, Belgie, Fr en It Alpen). Ben 77kg en setje komt in witte Scott Addict. Ik heb inmiddels het volgende lijstje:

Dura Ace 7900 C24 (carbon/al)
Fulcrum Racing Zero
HED Ardennes FR
American Classic Magnesium (2012)

Verder ook met een schuin oog gekeken naar
Edco Neggia SuperSport
Xentis Squad 2.5
FFWD F2R

Ik wil er tov mn Ksyriums qua gewicht op vooruit (lichter....) gaan, zal deze blijven gebruiken voor slechtere omstandigheden. Twijfel over carbon (budget en slijtage, remkracht).

Iemand een mening en/of tips? Dank!
Scott Addict/Specialized Epic/Trek Mountaintrek pekelfiets

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13458
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 feb 2012 14:40

Voor sommige hier val ik wellicht in herhaling, maar

De laatste maanden heb ik ook met deze vraag rondgelopen. zal ik Zero's of C24 kopen?
Omdat ik op de MTB zeer goede ervaringen heb met handgespaakte wielen ook dit is verder gaan uitzoeken.

Voor minder geld heb je een hadgespaakt setje met dezelfde stijfheid en gewicht (1400 gram) en die kan je naar wens samenbouwen
Voor hetzelfde geld als de zero's en dan ga ik even uit van een hopmans/duitse webshopprijs, heb je een setje wat al gauw 150-200 gram lichter is.
Bijkomend voordeel is ook dat je het gewicht wint op de beste plaats, met de velg.

Ik ga in het lichste geval wel altijd uit van de notubes 340 velg. Deze is zomaar 50 a 60 gram lichter dan de velg van bv een zero.

De vraag is vind je het leuk om hier tijd in te steken en te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Zo nee, dan is een zero of c24 natuurlijk een meer dan goed wiel.

roderidder11
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2008 08:37

roderidder11 13 feb 2012 23:37

Ha wasbeer, dank je voor je reactie, is inderdaad ook een mooie optie. Wel eerder al op de site van Ernie Frieke gekeken, paar jaar geleden voor de mtb uiteindelijk 'laf' gekozen voor een makkelijke maar wel al erg lichte fabrieksset van Roval :D
Miisschien toch handgemaakt eens serieus bekijken voor de Scott.
wasbeer2006 schreef:Voor sommige hier val ik wellicht in herhaling, maar

De laatste maanden heb ik ook met deze vraag rondgelopen. zal ik Zero's of C24 kopen?
Omdat ik op de MTB zeer goede ervaringen heb met handgespaakte wielen ook dit is verder gaan uitzoeken.

Voor minder geld heb je een hadgespaakt setje met dezelfde stijfheid en gewicht (1400 gram) en die kan je naar wens samenbouwen
Voor hetzelfde geld als de zero's en dan ga ik even uit van een hopmans/duitse webshopprijs, heb je een setje wat al gauw 150-200 gram lichter is.
Bijkomend voordeel is ook dat je het gewicht wint op de beste plaats, met de velg.

Ik ga in het lichste geval wel altijd uit van de notubes 340 velg. Deze is zomaar 50 a 60 gram lichter dan de velg van bv een zero.

De vraag is vind je het leuk om hier tijd in te steken en te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Zo nee, dan is een zero of c24 natuurlijk een meer dan goed wiel.
Scott Addict/Specialized Epic/Trek Mountaintrek pekelfiets

dj
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 jan 2008 23:33

dj 13 feb 2012 23:42

De HED ardennes staan bij mij wel mooi in mijn zwarte Scott - bijkomend voordeel is dat je ze niet zoveel ziet. Ik heb overigens niet de FR versie. Waar je wel rekening mee moet houden is dat dit brede velgen zijn dus als je met enige regelmaat andere wielen steekt moet je je remmen vaak bijregelen.
Handgemaakt is natuurlijk ook ee prima idee.

nicovandijk
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
Locatie: Mierlo

nicovandijk 16 feb 2012 08:58

Ik zie deze optie niet terug in je lijst maar ik rijd naar volle tevredenheid op een set Tune Schwarzbrenner.
Carbon clincher, licht, super goede naaf, mooi en remt goed.
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

roderidder11
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2008 08:37

roderidder11 10 apr 2012 20:18

Inmiddels gekozen voor een set die niet op mijn eerste listje stond: Rolf Prima Elan Alpha. Alu clincher, 1335 gram. Mooie set, staat heel kek in mijn Scott. Set inmiddels een aantal tochten in Limburg en op de Veluwe e.o. getest en bevalt uitstekend. Acceleratie is scherp, wielen lopen zeer licht.
Scott Addict/Specialized Epic/Trek Mountaintrek pekelfiets

Plaats reactie