Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aanschaf nieuwe fiets: Supersix (Evo) vs Scott Foil 20

roy
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:02
Locatie: Weerselo

roy 17 feb 2012 14:21

Ik zit te kijken naar een nieuwe fiets en wil graag jullie mening.

Ik heb hiervoor een Scott CR1 Pro gehad, maar wil nu toch een fiets met een wat diepere zit. Ik ga de fiets voornamelijk gebruiken voor fietsen in de bergen/heuvels (cyclo’s) en zo nu en dan eens een criterium. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar een lichte fiets.

Ik zit nu met het volgende punt: koop ik een dure fiets (Supersix Evo), of een wat goedkopere fiets (standaard Supersix of Scott Foil 20) en ga ik hiervan onderdelen vervangen?

Daarnaast komt het feit dat ik over de aanschaf van een vermogensmeter zit na te denken, dit past bij de Supersix Evo niet in het budget en zal dus naar een later moment (volgend jaar) verschoven moeten worden.

Dus kort samengevat:

1. Supersix Evo zwart/groen (adviesprijs 4700 euro):
Gewicht: 6.5 kg
+ Erg licht
+ SRAM Red afmontage
- Duur (geen mogelijkheid aanschaf vermogensmeter)

2. Supersix Ultegra (adviesprijs 2800 euro):
Gewicht: ? (7.8 kg?)
+ Goedkoper
- Gewicht frame ongeveer gelijk aan Scott CR1
- Standaard Ultegra afmontage (investeren in SRAM Red?)

3. Scott Foil 20 (adviesprijs 3000 euro):
Gewicht: 7.4 kg
+ Goedkoper
+ Licht frame
- Standaard Ultegra afmontage (investeren in SRAM Red?)

De Evo is natuurlijk een rasechte klimfiets, van de Foil weet ik dit niet echt. Alhoewel hij wel is afgeleid van de Addict, dus verwacht dat ik me hier wel mee kan uitleven op een klim ;) Daarnaast, is de Evo zijn extra geld echt waard en kijk ik niet enkel teveel naar het gewicht?

Dus ik zou graag weten wat jullie ervan denken: voor de duurdere fiets gaan en geen mogelijkheid tot aanschaf ‘extra’s’ of een goedkopere fiets kopen en uitrusten met duurdere onderdelen. Ervaringen met/meningen over bovenstaande fietsen zijn natuurlijk ook meer dan welkom!

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 17 feb 2012 15:08

Zijn nogal grote prijsverschillen, maar een Supersix is al een licht frame.
Als je echt licht fietsje wilt hebben, kun je ook custom made gaan kijken. Koop een Supersix frame en ga kijken voor lichte onderdelen.
Veel fietser zijn gebiologeerd/gefascineerd door lichte onderdelen, maar kijk liever naar lichte en stijve cranks en lichte wielen en niet te vergeten binnenbanden en buitenbanden.
Daar zit de meeste winst namelijk in. Dit heeft te maken met rotatiesnelheid!
Bij de cranks is dit verschil nog miniemer omdat het nl. omhoog en tegelijjkertijd omlaag gaat!!!
Ben dan wel benieuwd naar de wielen in deze fietsen.....

En elke kilo telt die omhoog gaat, dus liever zelf 5 kg afvallen, dan 2000 euro uitgeven voor een fiets die dan 1 kilo lichter is....

PS De fiets moet zo licht mogelijk, terwijl je er wel bv. 2 bidons van elk 750 cc (totaal 1.5 kg) aan hangt....
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

roy
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:02
Locatie: Weerselo

roy 17 feb 2012 15:24

De prijsverschillen zijn inderdaad aanzienlijk, een reden waarom ik jullie mening vraag en niet zomaar een smak geld uitgeef :)

Zelf opbouwen ben ik niet echt voorstander van: ja je kunt erg licht gaan, maar je bent toch relatief duur uit in vergelijking met een complete fiets.

En je hebt een punt wat betreft lichte wielen. Al gaat het niet enkel om rotatiesnelheid alswel om het traagheidsmoment. Ik heb nog een setje Shimano Dura Ace c24 wielen liggen die ik wil gebruiken.

Vijf kilo afvallen is niet gezond in mijn geval, maar ik ben het wel met je eens dat ik me niet helemaal moet doodstaren op elke gram.

ps: 2 bidons van 1.5 kg elk?! :P (edit: ik zie dat je het verandert hebt :) )

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 17 feb 2012 15:49

Er was vroeger een regel dat elke gram minder op je fiets zo'n 2 gulden/1 euro zou bedragen. Gezien de huidige prijzen zal dat nu zo'n 1.5-2 euro per gram zijn!
En dat opbouwen met lichte(re) onderdelen is echt niet moeilijk hoor!
Als je een imbussleutel/schroevendraaier kunt vasthouden kun je bijna alles aan je fiets doen.
Het gaat idd. niet enkel om rotatiesnelheid als traagheidsmoment. Dan is een lichter wiel nog steeds wel in het voordeel bij klimmen ed. Op het vlakke loopt een zwaardere fiets/wielen eenmaal lekkerder (want als het eenmaal op gang is. blijft ie langer doorgaan).
Die DA wielen kun je er gerust in steken, niets mis mee.

Maar reken maar uit, bidonhouder, bidonhouderboutjes, gewicht bidon, gewicht vloeistof.... (maar is idd. geen 1.5 kilo elk....
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

roy
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:02
Locatie: Weerselo

roy 17 feb 2012 15:58

Ik heb eerder een fiets opgebouwd en zou het ook wel kunnen. Dus het gaat me er ook niet om dat het moeilijk zou zijn, ik ben van mening dat het relatief duur is. Een complete fiets kopen is voordeliger.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 17 feb 2012 16:05

roy schreef:ik ben van mening dat het relatief duur is. Een complete fiets kopen is voordeliger.
Daar ben ik het helmaal niet mee eens; groepen en wielen kun je veel goedkoper kopen als je ze los koopt.
Bovendien heb je bij een custom alles naar je zin (juiste stuurbreedte, juiste lengte stuurnok, etc.)
Ik zou het wel weten in die prijsklasse; maar goed, ga zelf maar eens rekenen.
Afbeelding

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 17 feb 2012 16:12

Idem..., bovendien toch veel leuker om te zoeken. verzamelen, en op te bouwen!
Maar ik zou er toch wel over na gaan denken... Je kunt die Supersix met Ultegra kopen, voor lichtere parts gaan kijken en die na verloop van tijd swoppen.
Heb je je fiets binnen budget gehouden, en kun je je lekker verlekkeren aan die lightweight parts.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5600
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 feb 2012 16:13

Een complete fiets kopen is inderdaad voordeliger omdat de prijs van een los frame vaak onaantrekkelijk hoog wordt gemaakt. Vooral bij de cannondale frames. Daar kan het lonend zijn om een complete fiets te kopen en de meegeleverde onderdelen die je niet wil weer los te verkopen. Daarna zet je je eigen onderdelen erop. Als je echter een beetje een budget frame hebt kan je met zelfbouw wel veel goedkoper uit zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

roy
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:02
Locatie: Weerselo

roy 17 feb 2012 16:17

mikethebike schreef:Idem..., bovendien toch veel leuker om te zoeken. verzamelen, en op te bouwen!
Dat is zeker waar! :)

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 17 feb 2012 16:23

thestudent schreef:Een complete fiets kopen is inderdaad voordeliger omdat de prijs van een los frame vaak onaantrekkelijk hoog wordt gemaakt. Vooral bij de cannondale frames. Daar kan het lonend zijn om een complete fiets te kopen en de meegeleverde onderdelen die je niet wil weer los te verkopen. Daarna zet je je eigen onderdelen erop. Als je echter een beetje een budget frame hebt kan je met zelfbouw wel veel goedkoper uit zijn.
Dat is waar, Cannondale heeft inderdaad een aparte prijspolitiek m.b.t. losse frames
Een geacht forumlid heeft het ook op deze manier gedaan;
@havana: kom er maar in.
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9265
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 feb 2012 16:25

Dat van die roterende massa is geen argument, want het effect is veel kleiner (verwaarloosbaar!) dan men in de fiets wereld wil doen geloven en bovendien alleen van toepassing bij versnellen.

Zou voor de "gewone" supersix gaan. Eventueel de 105 versie kopen en de losse onderdelen weer verkopen. Zit je op een netto frameprijs ruim onder de 2k, en heb je een frame dat nog steeds top is en erg licht.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

roy
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:02
Locatie: Weerselo

roy 17 feb 2012 16:28

Hehe, ik ben bekend met het zelfopbouw project van Havana. Ik moet zeggen dat het resultaat er mocht zijn!

Ik weet niet of hij hier wil delen hoeveel hij uiteindelijk kwijt was (ik heb dat topic al doorzocht). Dat is ook het nadeel van zelf opbouwen: je blijft maar dingen kopen en je probeert er niet aan te denken hoeveel je al uitgegeven hebt ;)

Plaats reactie