Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

fietshouding bepalen voor 2 fietsen

lunitic
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 22 feb 2012 21:08

Ik heb zowel een "weekend" fiets als een woon-werk fiets. Nu heb ik alleen moeite om de juiste fietsafstelling (wbt houding) te vinden voor mijn ww-fiets.

Nu vroeg ik me af.... als ik als uitgangspunt mijn weekend fiets neem wat zijn dan in theorie de belangrijkste maten over over te nemen op mijn ww-fiets?
Ik dacht zelf dat de zadelhoogte en de zadelterugstand de belangrijkste zijn. Ben ik dan op de goede weg?

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 22 feb 2012 21:24

De driehoek bracket - zadel - stuur.

tijmenvd
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2011 12:32

tijmenvd 23 feb 2012 07:08

Hier staat een mooie uitleg over de maatvoering bij fietsen:
http://www.slowtwitch.com/stackreach/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierop inhakend:
Is het verstandig om je woon/werk fiets hetzelfde af te stellen als je 'weekend'fiets. Zodat je de houding gewend bent?
Of zou je kunnen redeneren dat je woon/werk fiets iets meer een ontspannen houding mag hebben?

lunitic
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 23 feb 2012 08:59

Mijn ww fiets heeft idd een wat meer ontspannen houding. Het hoogte verschil tussen zadel en stuur is bijv een stuk kleiner. Hierdoor zit ik rechter op wat zeker fijn is voor zulke ritjes. Ik kan me alleen voorstellen dat het belangrijk is om de houding van de benen zo goed als gelijk te houden.

Plaats reactie