Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Concorde Astore - Singlespeed (foto's)

ridefreeordie
Forum-lid

Gebruikersavatar ridefreeordie 24 feb 2012 11:05

Hi,

Gisteren een leuk framepje op de kop getikt. Met lekker veel chroom (beetje verweerd) dus ook met veel gepoliijste onderdelen opbouwen!
Twijfel nog of ik er een racer danwel singlespeed van ga maken.
Om m'n opties open te houden wil ik 'm daarom met een normaal dubbel campa crankstel opbouwen en dan het binnenblad eraf halen.

Mijn vraag: kan dat zomaar? Of moet je dan korte bladboutjes aanschaffen omdat je de dikte van het binnenblad mist?

Over het chroom: kun je roest/zwarte puntjes nog wegkrijgen of is het dan gewoon te verweerd?

Afbeelding

Groeten!
Laatst gewijzigd door ridefreeordie op 18 apr 2012 08:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 24 feb 2012 13:34

Mooi frame, keken ze niet een beetje raar op in de trein?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jacksshadow
Forum-lid

jacksshadow 24 feb 2012 13:43

Ja, mooi frame hoor!
Wat betreft je vraag: je kunt je fiets gewoon met 'dubbel' crankstel uitvoeren met alleen t buitenblad erop. Je zult dan idd wel korte bladboutjes moeten kopen (ca. 10 euro voor een setje), en wellicht je buitenblad aan de binnenzijde van de crank moeten monteren t.b.v. het verkrijgen van een rechte kettinglijn. Maar dat is weer afhankelijk van je achterwiel (baanwiel, of omgebouwd racewiel)
Succes!
rule #5

elwoot
Forum-lid

elwoot 24 feb 2012 13:50

2 andere goedkope oplossingen voor je bladboutjes:
- Bladboutjes zelf inkorten/verzagen
- Ringetjes tussen je bladboutjes en je blad plaatsen om de dikte van je andere blad op te vangen

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 24 feb 2012 14:33

Bij singlespeed.nl heb je voor € 5 een setje korte bladboutjes, voor dat geld ga ik niet moeilijk doen met een vijl/zaag/dremel.

Een 53 blad op een singlespeed/fixie ziet er trouwens vrij raar uit; omdat er geen binnenblad achter zit dat 'm optisch 'opvult' lijkt een 53 héél groot. 46 a 48 vind ik zelf het mooist.
Laatst gewijzigd door scepticus op 24 feb 2012 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

marsfiets
Forum-lid

marsfiets 24 feb 2012 14:36

Prachtig frame!!
Zoals elwoot zegt kun je ze makkelijk zelf korter maken en of spacers tussen voegen. Maar ik zou met zo een frame gewoon bladboutjes kopen, een mooie gepolijste krank met gouden bladboutjes lijkt mij wel nice. Over het chroom, als je die puntjes eruit wilt krijgen, moet je heel fijn staalwol nemen en dan met een beetje smeermiddel (wd40) lichtjes opschuren. Wat je erna ook nog kunt doen, is bv alu belgom kopen (+-10euro) of zilverpoets en met een propere doek erover wrijven... say hello to the bling!!

Espresso gepolijste wheelset zou er goed bijpassen of campangolo shamal/vento....

ridefreeordie
Forum-lid

Gebruikersavatar ridefreeordie 24 feb 2012 14:51

Bedankt voor de tips zover. Het is van een afstandje wel mooi, maar met je neus op het chroom aardig wat plekjes. Gaan we geduldig poetsen dus!
Ik hoop om ergens een mooie gebruikte campa wielset te scoren en dan gewoon een tandwiel met spacers op de body plaatsen. (dan kan er altijd weer een cassette op).
Dan hoef ik ook niet het kettingblad aan de binnenzijde van de crank te monteren, wat me niet zo mooi lijkt.

Zal nog wel eens een fotootje posten als het ergens op lijkt :)
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

nutsjesmoar
Forum-lid

nutsjesmoar 24 feb 2012 19:23

Dit frame heb ik geloof ik zien staan op mp, concorde frames zijn meestal prachtig! Zo ook deze :)

Zoals marsfiets al zegt met gouden bladboutjes, en dan ook nog op een campy crankstel zou heel erg mooi staan op dit frame!

Ook las ik ergens over aluminiumfolie wrijven over het chroom, zelf nog nooit geprobeerd.

ridefreeordie
Forum-lid

Gebruikersavatar ridefreeordie 28 feb 2012 10:10

Ben ondertussen bezig de onderdelen bij elkaar te sprokkelen:
-NOS Cinelli Nerve stuur. Weet nog niet of het wel klassiek genoeg oogt.
-Campa Atlanta 96 wielset met Record naven, ga ik denk ik geen sijt van krijgen
-NOS Centaur crank met vijf gewone crankarmen
-vanavond een setje remhoeven halen, vermoedelijk jaren '90 athena/chorus met puntige uitsteeksels

Zit nu met de conversie naar singlespeed:
Er zijn complete ombouwsets: http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=606" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar dan is de keuze beperkt tot een 18 tands krans en ik ga vermoedelijk een 49T blad monteren (ja met gouden boutjes en ketting), is dat niet een te licht verzet of gaat dat wel? Tevens zijn de spacers zwart.
De Gusset krans heeft singlespeed.nl ook los, maar de campas spacers niet lijkt het.

Waar kun je aluminium/zilverkleurige brede spacers krijgen?
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

elwoot
Forum-lid

elwoot 28 feb 2012 12:47

Voor hetzelfde geld wat je kwijt bent aan een complete ombouwset kun je custom je eigen setje samenstellen.

Ik heb mijn spacers vanuit Engeland laten komen: http://www.velosolo.co.uk/shopsingle.html" onclick="window.open(this.href);return false; (16 euro incl verzending)
Dan koop je er nog een kransje bij naar jouw voorkeur (16t) voor een paar euro, en je bent klaar. Chaintensioner zul je in ieder geval niet nodig hebben, gezien je horizontale drop-outs.

ridefreeordie
Forum-lid

Gebruikersavatar ridefreeordie 28 feb 2012 13:22

Wat me wel aanspreekt van de (duurdere) Gusset krans is de bredere basis, zodat ie minder in je alu body vreet.
Die alu spacers van velosolo lijken alleen geschikt voor Shimano ("shimano pattern cassette")?
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

ridefreeordie
Forum-lid

Gebruikersavatar ridefreeordie 08 mar 2012 09:57

Hallo,

kleine update met een fotootje. Wielen en remmetjes erop, crank gemonteerd. Mooie naven die Records!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grtz
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Plaats reactie