Iedere keer als ik mijn trainingswielen en wedstrijdwielen (carbon) verwissel heb ik problemen met mijn derailleur, zet ze even op een rijtje:
1) Ik kan mijn kleinste of grootste tand niet meer nemen...
2) Vorig jaar had ik dit probleem niet, maar mijn derailleur (het onderste wieltje) raakt bij mijn kleinste versnelling soms de spaken van mijn trainingswielen => daardoor durf ik deze niet nemen, als ik die al kan nemen, omdat ik anders de derailleur in het wiel trek...
3) Je kan ook je wielen meer naar rechts of links instoppen door aan de naaf, het rechterdeel meer aan te spannen dan de linkerkant van de snelspanner, of omgekeerd.
=> Heeft iemand tips of een wiel goed in te stoppen en altijd goeie versnellingen hebt?
Soms is het toch wel sukkelen. (ik heb sram force groep, heeft er niets mee te maken want ik kan gewoon geen wiel instoppen denk ik).
Derailleur afstellen HELP
Begin bij het begin: Waarschijnlijk staat hij uit fase.
1. Schakel je achterderrie even helemaal af. Dus naar je kleinste tandwiel. Kijk of ie hem nu wel of niet pakt. Misschien blijft je ketting wel op het 1 na laatste tandwiel liggen.
2. Valt je ketting dus niet op het kleinste tandwiel ,draai je spanningskabeltje aan je derrie net zo ver naar rechts totdat de ketting op het kleinste wieltje valt. (draai wel aan je crank/trappers)
Hij staat nu in fase en precies onder de 10 tandwielen als je het wil.
Fijnafstelling:
Schakel nu achter naar het 3e of 4e kransje. Draai je spanningskabeltje naar links TOTDAT je ratelend/tikkend geluid hoort (waarschijnlijk doet die dit nu al zonder te draaien aan de spanningskabel. (hij wil nu weer overspringen naar het grotere blad, wat je niet wil).
Draai je spanningskabel nu wat slagen naar rechts (dus andere kant op) totdat het ratelende/tikkend geluid helemaal voorbij is.
Nu loopt alles als een naaimachientje en staat ie in fase.
De grens afstelling (2 schroeven op je derrie H-L) hoef je pas aan te gaan draaien als de ketting, zelfs ondanks boven beschreven, niet meer op het kleine tandwiel wil vallen. Draai de H dan wat uit of in...
Alles voer je uit met een draaiende crack, anders valt de ketting natuurlijk nergens op.
1. Schakel je achterderrie even helemaal af. Dus naar je kleinste tandwiel. Kijk of ie hem nu wel of niet pakt. Misschien blijft je ketting wel op het 1 na laatste tandwiel liggen.
2. Valt je ketting dus niet op het kleinste tandwiel ,draai je spanningskabeltje aan je derrie net zo ver naar rechts totdat de ketting op het kleinste wieltje valt. (draai wel aan je crank/trappers)
Hij staat nu in fase en precies onder de 10 tandwielen als je het wil.
Fijnafstelling:
Schakel nu achter naar het 3e of 4e kransje. Draai je spanningskabeltje naar links TOTDAT je ratelend/tikkend geluid hoort (waarschijnlijk doet die dit nu al zonder te draaien aan de spanningskabel. (hij wil nu weer overspringen naar het grotere blad, wat je niet wil).
Draai je spanningskabel nu wat slagen naar rechts (dus andere kant op) totdat het ratelende/tikkend geluid helemaal voorbij is.
Nu loopt alles als een naaimachientje en staat ie in fase.
De grens afstelling (2 schroeven op je derrie H-L) hoef je pas aan te gaan draaien als de ketting, zelfs ondanks boven beschreven, niet meer op het kleine tandwiel wil vallen. Draai de H dan wat uit of in...
Alles voer je uit met een draaiende crack, anders valt de ketting natuurlijk nergens op.
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29
MTB: Cannondale F29
@apexrider.
Dat probleem heb ik nog nooit gehad met alleen verwisselen van een cassette. Bedoel je niet of er op de beide wielsets een verschillende breedte body bevestigd zit (9sp of 10sp(smaller))? Dit kan inderdaad de fout veroorzaken, maar hoe dan ook moet ik opnieuw fijn afstellen tussen mijn 2 wielsets.
Dat probleem heb ik nog nooit gehad met alleen verwisselen van een cassette. Bedoel je niet of er op de beide wielsets een verschillende breedte body bevestigd zit (9sp of 10sp(smaller))? Dit kan inderdaad de fout veroorzaken, maar hoe dan ook moet ik opnieuw fijn afstellen tussen mijn 2 wielsets.
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29
MTB: Cannondale F29
Ik had het vermoeden dat hij wellicht op de ene wielset een SRAM cassette heeft en op de andere een 10sp shimano cassette maar dan zonder de 1mm spacer, deze wordt namelijk vaak over het hoofd gezien. Ga je dan je wielen verwisselen, dan zitten de cassettes nooit op dezelfde positie waardoor je opnieuw moeten afstellen. Fijnafstelling na het wisselen van twee verschillende wielsets zou enkel nodig moeten zijn om het perfect te krijgen. Als ik mijn Quasar wielen verwissel voor mijn Fulcrum wielen, dan hoef ik mijn derailleur niet opnieuw af te stellen. Uit het verhaal van TS maak ik op dat hij de uiterste kransen niet meer haalt, dan gaat dit wat mij betreft verder dan fijnafstelling.