ketting gebroken
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 22 jun 2011 12:56
vanmorgen na aanzetten uit een bocht brak mijn 1 jaar oude dura ace ketting. Is dit een bekent probleem bij DA 7900?
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 22 jun 2011 12:56
4000km
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Bizar. Zou niet mogen gebeuren (hoewel er altijd een kans bestaat dát het gebeurt). Is de ketting er ooit goed opgelegd, dus volgens Shimano voorschrift?
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Niet versleten bij 4000 km?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Naar mijn mening zou slijtage inderdaad wel eens de grootste oorzaak kunnen zijn. 4000km is denk ik wel over de houdbaarheidsdatum. Tenminste voor Ultegra....zou het bij DuraAce anders zijn??
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kwestie van botte pech of verkeerde montage. Of 4000 km over de houdbaarheidsdatum is hangt af van welke vervangingsstrategie je hanteert. Als je de boel op elkaar laat inslijten is de ketting nog lang niet versleten, kies je de strategie van het tijdig vervangen van een ketting (ca. 3000 km) dan is de ketting inderdaad versleten.
Feit blijft dat een ketting nooit mag breken, of deze nu 4k gelopen heeft of 20k.
Feit blijft dat een ketting nooit mag breken, of deze nu 4k gelopen heeft of 20k.
Laatst gewijzigd door havana op 05 mar 2012 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebroken? Of OPENgesprongen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ligt eraan waar de ketting gebroken is, er is wel degelijk een probleem met de DA kettingen.
Vorig jaar een redelijk uitgebreide diiscussie met Shimano Nederland gehad over de al dan niet problematische sluitschakel.
Probleem is dat deze al ruim een jaar niet meer wordt uitgeleverd maar dat diverse verkopers er nog zat hebben liggen (bijv. Hopmans verkocht ze tot een maan dterug zeker).
Anyway volgens Shimano was in tegenstelling tot de mediaberichten er geen enkel probleem met de schakel echter heb ik in de afgelopen tijd drie kettingen met minder dan 1000 km op de teller "gerepareerd" door de sluitschakel te vervangen! Probleem was in alle gevallen dat de ketting begon over te slaan (eentje stond op breken en 4000 km had deze nooit gehaald).
Mijn advies zou dan ook zijn om een nieuwe DA ketting bij aankoop te weigeren als de schakel er nog steeds bij zit en mocht je ermee rijden deze z.s.m. voor bijv. een kmc link te wisselen.
Vindt het nog steeds ongelooflijk dat een gerenomeerd merk als Shimano zo zijn kop in het zand steekt in de hoop dat het wel over zal waaien.....
Vorig jaar een redelijk uitgebreide diiscussie met Shimano Nederland gehad over de al dan niet problematische sluitschakel.
Probleem is dat deze al ruim een jaar niet meer wordt uitgeleverd maar dat diverse verkopers er nog zat hebben liggen (bijv. Hopmans verkocht ze tot een maan dterug zeker).
Anyway volgens Shimano was in tegenstelling tot de mediaberichten er geen enkel probleem met de schakel echter heb ik in de afgelopen tijd drie kettingen met minder dan 1000 km op de teller "gerepareerd" door de sluitschakel te vervangen! Probleem was in alle gevallen dat de ketting begon over te slaan (eentje stond op breken en 4000 km had deze nooit gehaald).
Mijn advies zou dan ook zijn om een nieuwe DA ketting bij aankoop te weigeren als de schakel er nog steeds bij zit en mocht je ermee rijden deze z.s.m. voor bijv. een kmc link te wisselen.
Vindt het nog steeds ongelooflijk dat een gerenomeerd merk als Shimano zo zijn kop in het zand steekt in de hoop dat het wel over zal waaien.....
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ook met Ultegra kettingen zijn de problemen nog niet uit de wereld. Vorig jaar had ik weer een 6701 ketting die op 4 plaatsen gebroken was. En ook deze winter heb ik weer een ketting door midden getrapt. Ze breken niet meer zo absurd snel als de 1e generaties 6700 kettingen, maar tegen pekel kunnen die dingen nog altijd niet. Ik monteer dus Campagnolo kettingen, daar heb ik er nog nooit 1 van kapot gehad...
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Wat een onwaarschijnlijk lage kilometrage kun je rijden met een Shimano ketting zeg. En dat deze dan ook zo vaak breken is helemaal bezopen. In mijn optiek moet je een ketting pas hoeven te vervangen bij slijtage van de tandwielen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Is het daarmee een advies om de sluitschakel maar niet te gebruiken maar de ketting op de ouderwetse wijze te verbinden? Dus inkorten bij de sluitschakelkant en met een gewone schakel verbinden? Of kan ik beter een losse sluitschakel van een andere merk (welk?) kopen voor de DA-ketting die ik heb liggen?sharkman113 schreef:Ligt eraan waar de ketting gebroken is, er is wel degelijk een probleem met de DA kettingen.
Vorig jaar een redelijk uitgebreide diiscussie met Shimano Nederland gehad over de al dan niet problematische sluitschakel.
Probleem is dat deze al ruim een jaar niet meer wordt uitgeleverd maar dat diverse verkopers er nog zat hebben liggen (bijv. Hopmans verkocht ze tot een maan dterug zeker).