Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Pijn in mijn knie (holte) na het fietsen

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 13 mar 2012 09:43

Sinds een aantal weken fiets ik op mijn nieuwe racefiets met spd pedalen. In het begin ging dat erg goed met alleen wat 'reguliere' spierpijnaf en toe. Echter recentelijk deden eerst mijn knieen een beetje pijn en nu, de volgende dag als ik naar mijn werk fiets (racefiets met pedalen en straps) heb ik moeite met kracht zetten met mijn rechter been omdat het pijn doet in mijn knieholte (dus niet de knie schijven ofzo).

Kan het komen door een verkeerde afstelling van de pedalen en/of schoenen?
Kan het komen door het type schoenen?
Kan het komen omdat ik te enthousiast van start ben gegaan en iets opgerekt heb?
Etc.

Bedank alvast!

knutmo
Forum-lid

knutmo 13 mar 2012 09:51

klinkt als overstrekken. Ik zou me even opnieuw goed op de fiets laten zetten, ook rekening houdend met het feit dat je ene wellicht wat langer is dan het andere.

marsman
Forum-lid

marsman 13 mar 2012 11:47

In de regel geldt:

Pijn in de holte van je knie = zadel te hoog
Pijn aan de voorkant van je knie = zadel te laag

Ik zou eens proberen om in jouw geval je zadel iets lager te zetten. De algemene stelregel voor je zadelhoogte is 1,08 x je binnenbeenlengte, meer info hier: http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 13 mar 2012 12:09

Beide bedankt voor jullie reacties!

Het zou kunnen dat een van mijn benen idd iets langer is dan de andere, maar dat van het zadel zou wel eens de boosdoener kunnen zijn.

Toen ik de fiets kocht heeft de winkel mijn zadel hoogte bepaald, maar ik denk door het wennen aan de fiets dat ik heb iets hoger heb gezet (ook mijn onkunde natuurlijk en het wennen aan de spd pedalen).

Ik zal het zadel weer terug zetten naar de geadviseerde hoogte om te zien of dat beter gaat.

Stom stom stom natuurlijk, maar aldoende leert men.

Bedankt voor het advies, als ik resultaat heb laat ik het weten!

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 14 mar 2012 09:52

Ik heb gisteren de zadel hoogte van beide fietsen aangepast naar de door de winkel opgemeten hoogte. Tevens heb ik voor mijn Moser (woon/werk) fiets SPD pedalen gekocht om zo op dezelfde manier te fietsen.

Ik heb slechts 5Km gefietst, en de knieholte deed geen pijn meer (enkel een beetje voor op de knie en mijn bovenbenen, maar dat is denk ik gewenning terug naar het oude).

Ik ga het even goed in de gaten houden, en indien nodig mijn zadel hoogte zeer beperkt aanpassen.

Nogmaals bedankt voor de tips!

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 06 mei 2012 19:29

De pijn uit mijn initiele vraag is enigszins inmiddels verdwenen na het afstellen van mijn zadel naar de juiste hoogte, echter heb ik nog steeds last van mijn linkerknie (de linker buiten kant van mijn linker knie).
Ik weet niet goed waar het van komt, maar het doet pijn bij klimmen en hard trappen zeg maar. Wellicht is het overbelasting dat nog niet goed uitgerust is, maar bij het dagelijks gebruik van mijn andere fiets heb ik er geen last van, enkel bij langere ritten en de ene keer komt het sneller opzetten dan de andere.

Ik heb het zadel al iets naar voren gezet
Ik heb in de linker schoen een extra inleg zooltje gelegd omdat mijn linkerbeen iets korter is dan de rechter
Ik heb een knieband gekocht

Ik zou niet zo weten waar het van komt, en wat ik er aan zou kunnen doen?

Heeft iemand een idee, of ervaring met een soortgelijk probleem?

nr071
Forum-lid

nr071 06 mei 2012 20:15

Wisselen naar een pedaal met (meer) float wil nog wel eens helpen. Maar je zou eens langs een fysio kunnen gaan. Knieën zijn complexe gingen. Kleine kniepijntjes willen nog wel eens gaan doorzeuren, en dan ben je verder van huis (kan ik - helaas - uit eigen ervaring bevestigen...).

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 06 mei 2012 20:18

Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je precies met meer "float"? Ik gebruik nu Shimano SPD pedalen met dito schoenen.

dinictus
Forum-lid

Gebruikersavatar dinictus 06 mei 2012 21:00

Hij bedoelt dat ze wat wijder staan. Ik gebruik zelf gewoon (losstaande) spd pedalen omdat ik met bv spd-sl te nauw zit en het voelt alsof ik constant onder spanning sta vanaf mijn knie.
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.

marsman
Forum-lid

marsman 06 mei 2012 21:59

Zitten je schoenplaatjes wel goed recht onder je schoen? Deze willen wel eens scheeftrekken.

Verder is het inderdaad slim om te checken of je pedalen niet te strak staan afgesteld waardoor je geen speling naar links en rechts hebt. Er zitten stelschroeven op je pedalen, stel ze maar eens wat losser.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 06 mei 2012 23:20

@ beide hierboven: ik denk dat jullie het probleem gevonden hebben!

Onlangs heb ik nieuwe schoenen erbij gekocht (een paar om tochten mee te maken en een paar voor mijn stadsfiets) en toen zijn denk ik ook de problemen begonnen zonder dat ik het door had.
Met het andere paar heb ik zonder problemen gereden (40, 60 en zelfs 120Km, maar ik denk dat het gebrek aan ervaring en onkunde er voor gezorgd hebben dat de plaatjes niet helemaal zuiver recht, of optimaal geplaatst zijn (simpelweg ook nooit aan gedacht).
Morgen ga ik aandachtig de boel afstellem (alle tips zijn welkom!!) en even een testritje maken.
Ik ben heel heel benieuwd of dit het uiteindelijke probleem is omdat ik mij er toch wel bezorgd om maak.

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 07 mei 2012 19:45

Ik heb van beide paar schoenen in ieder geval de bal van de voet gecentreerd op het draaipunt van het pedaal (volgens diverse filmpjes op Youtube). Ik had die ten eerste al te ver naar achteren zitten.
Verder vind ik het lastig om te bepalen of de plaatjes goed zitten dat de benen mooie rechte omwentelingen maken.

Moeten trouwens de "quick release" heel erg los zitten of mag er, zoals ik nu heb, er iets speling naar L/R inzitten om eventueel snel te kunnen uitstappen of om tijdens het fietsen iets "ruimte" te hebben.

Plaats reactie