Marchisio cassette voor klimmen
Geplaatst: 17 mar 2012 12:24
Sinds 1,5 jaar heb ik een racefiets (CAAD 8, 105 compact (34-50T voor, 12-25T achter)). Vorig seizoen was dus mijn eerste echte fietsseizoen en ik heb toen een paar keer in Zuid-Limburg gefietst en tijdens mijn vakantie geprobeerd de Mont Ventoux op te fietsen (niet gelukt, ik strandde op 200 hoogtemeters onder de top). Het klimmen vond ik erg leuk om te doen, maar het ging me nog niet zo goed af. Volgens mij kwam dit met name door 3 zaken: conditie nog niet optimaal, te zwaar (ongeveer 100kg, 185cm groot) en een te zwaar verzet.
Dit jaar ga ik weer in Zuid-Limburg fietsen en waarschijnlijk ook weer proberen de Ventoux te beklimmen. Ik ga in ieder geval zorgen dat mijn conditie beter is voordat ik deze tochten ga fietsen, maar ik wil eigenlijk ook de cassette van mijn fiets gaan aanpassen. Afvallen zou natuurlijk ook een goede optie zijn, maar ik denk dat het niet realistisch om te verwachten dat er heel veel afgaat.
Nu ben ik zelf niet heel technisch en heb ik nog niet heel veel ervaring met racefietsen, dus zou ik graag hier even mijn idee voor de cassette willen voorleggen en graag van jullie willen horen of dat dit een logisch idee is en waar de eventuele problemen/fouten zitten. Ik ben van plan om een marchisio cassette te laten plaatsen die tot 30T gaat. Omdat ik nu een achterderailleur heb met (volgens mij) een korte kooi, lijkt me dat ik deze dan moet vervangen voor een achterderailleur met een medium of lange kooi. Klopt dit? En het lijkt me dat er dan ook een nieuwe (langere) ketting op moet.
Met de huidige ketting en cassette heb ik nu bijna 4000km gefietst. Eerst had ik het idee om te wisselen tussen de klimcassette (marchisio-cassette) en mijn normale cassette afhankelijk van de tocht die ik ga fietsen. Maar omdat met de marchisio cassette de kransjes toch relatief eenvoudig te wisselen zouden moeten zijn, is nu mijn idee om een paar extra kransjes te kopen zodat ik de marchisio cassette in een klim- en vlakke-configuratie kan zetten. Mijn vraag is of dat dit eigenlijk wel goed kan, is de ketting voor de vlakke-configuratie van de cassette dan niet te lang? Levert dit problemen op met de langere achterderailleur?
Ik wil het geheel trouwens laten monteren door een fietsenmaker, om te zorgen dat alles goed gemonteerd wordt. Maar vervolgens wel zelf per tocht de cassette kunnen aanpassen.
Graag hoor ik van jullie of jullie denken dat mijn idee voor het gebruik van marchisio cassette logisch is en of dat er zaken zijn die ik beter anders zou kunnen doen.
Dit jaar ga ik weer in Zuid-Limburg fietsen en waarschijnlijk ook weer proberen de Ventoux te beklimmen. Ik ga in ieder geval zorgen dat mijn conditie beter is voordat ik deze tochten ga fietsen, maar ik wil eigenlijk ook de cassette van mijn fiets gaan aanpassen. Afvallen zou natuurlijk ook een goede optie zijn, maar ik denk dat het niet realistisch om te verwachten dat er heel veel afgaat.
Nu ben ik zelf niet heel technisch en heb ik nog niet heel veel ervaring met racefietsen, dus zou ik graag hier even mijn idee voor de cassette willen voorleggen en graag van jullie willen horen of dat dit een logisch idee is en waar de eventuele problemen/fouten zitten. Ik ben van plan om een marchisio cassette te laten plaatsen die tot 30T gaat. Omdat ik nu een achterderailleur heb met (volgens mij) een korte kooi, lijkt me dat ik deze dan moet vervangen voor een achterderailleur met een medium of lange kooi. Klopt dit? En het lijkt me dat er dan ook een nieuwe (langere) ketting op moet.
Met de huidige ketting en cassette heb ik nu bijna 4000km gefietst. Eerst had ik het idee om te wisselen tussen de klimcassette (marchisio-cassette) en mijn normale cassette afhankelijk van de tocht die ik ga fietsen. Maar omdat met de marchisio cassette de kransjes toch relatief eenvoudig te wisselen zouden moeten zijn, is nu mijn idee om een paar extra kransjes te kopen zodat ik de marchisio cassette in een klim- en vlakke-configuratie kan zetten. Mijn vraag is of dat dit eigenlijk wel goed kan, is de ketting voor de vlakke-configuratie van de cassette dan niet te lang? Levert dit problemen op met de langere achterderailleur?
Ik wil het geheel trouwens laten monteren door een fietsenmaker, om te zorgen dat alles goed gemonteerd wordt. Maar vervolgens wel zelf per tocht de cassette kunnen aanpassen.
Graag hoor ik van jullie of jullie denken dat mijn idee voor het gebruik van marchisio cassette logisch is en of dat er zaken zijn die ik beter anders zou kunnen doen.