bandomtrek bepalen
Bij het instellen van miijn fietscomputer, moet ik mijn bandenmaat instellen.
Dit kan via het uitrollen van rolmaat enz.
Maar misschien zijn er op het forum mensen die dit weten.
Het is de volgende bandgroote. 28 x 1.35, 700 x 35C
BVD
Dit kan via het uitrollen van rolmaat enz.
Maar misschien zijn er op het forum mensen die dit weten.
Het is de volgende bandgroote. 28 x 1.35, 700 x 35C
BVD
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan
Voor een racefiets gebruik je 2096 of 2100mm (maakt vrijwel niks uit). Zelf meten levert een grotere meetfout op dan één van deze waardes.
-
- Forum-lid
700x35C meestal 2168mm
of
Men neme de lengte van de spaak van de naaf tot waar deze in de velg gaat.. Neem hiervan het kwadraat. Verminder dit vervolgens met het kwadraat van de helft van de naafbreedte gemeten over de flanges. Neem van het resulaat de wortel. Tel hierbij de hoogte van de velg en de dikte van de band. Vermenigvuldig met twee en tel hierbij de diameter van de naaf van spaakgat tot overstaand spaakgat (indien het totaal aantal spaken in het wiel deelbaar is door vier). Vermenigvuldig met Pi (3,14149219....) en men hebbe de omtrek van de band.
Met een zachte band die bij volledige belasting 4mm wordt ingedrukt. is dit effectief een verschil van zo'n 24mm (4x2xPi) in de omtrek.ofwel iets meer dan een procent.
of
Men neme de lengte van de spaak van de naaf tot waar deze in de velg gaat.. Neem hiervan het kwadraat. Verminder dit vervolgens met het kwadraat van de helft van de naafbreedte gemeten over de flanges. Neem van het resulaat de wortel. Tel hierbij de hoogte van de velg en de dikte van de band. Vermenigvuldig met twee en tel hierbij de diameter van de naaf van spaakgat tot overstaand spaakgat (indien het totaal aantal spaken in het wiel deelbaar is door vier). Vermenigvuldig met Pi (3,14149219....) en men hebbe de omtrek van de band.
Met een zachte band die bij volledige belasting 4mm wordt ingedrukt. is dit effectief een verschil van zo'n 24mm (4x2xPi) in de omtrek.ofwel iets meer dan een procent.
Je voorband op de druk zetten die je verkiest. Drupje olie op het loopvlak van de band plaatsen. Op de fiets gaan zitten en op een rechte vlakke ondergrond en rechte lijn je fiets met één wielomwenteling voorwaarts verplaatsen. Afstand meten tussen de twee olieafdrukken. Altijd juist!
http://www.plusonline.nl/reizenenvrijet ... wielomtrek" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr Roos
-
- Forum-lid
Ik kom uit op 2107 mm wielomtrek voor mijn racefiets. Ik heb dit geijkt op een 10 km rechtlopend traject met hectometerpaaltjes. Ik vond een kleine afwijking op de 10 km tussen de 10 en 20 meter. Dus rond 0,1 en 0,2 procent. Met een GPS fietscomputer kun je dit ook nameten daar deze de afstand meet via GPS coordinaten. Ik denk dat je goed zit als je de wielomtrek instelt ergens tussen 2000 en 2010 mm.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.
Of heb je onderweg iemand ingehaaldLocomotief schreef:Ik kom uit op 2107 mm wielomtrek voor mijn racefiets. Ik heb dit geijkt op een 10 km rechtlopend traject met hectometerpaaltjes. Ik vond een kleine afwijking op de 10 km tussen de 10 en 20 meter. Dus rond 0,1 en 0,2 procent. Met een GPS fietscomputer kun je dit ook nameten daar deze de afstand meet via GPS coordinaten. Ik denk dat je goed zit als je de wielomtrek instelt ergens tussen 2000 en 2010 mm.
Addict R1
-
- Forum-lid
Sorry, ik bedoel dat je de wielomtrek moet instellen tussen 2100 en 2110 mm. Niet 2000 en 2010 mm.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.
Ik geloof dat een aantal mensen alleen kunnen denken in de eigen conventie, nl die van racefietsen. Hier gaat het om wat anders. Zelf meten hoeft toch niemand je voor te doen, of? Anders kom je maar langs...
35-622 is 217cm, zoals al eerder gemeld. Laat even weten dat je de feedback begrepen hebt en ervan geleerd hebt.
De meeste computertjes kennen geen millimeters, is ook niet nodig.
35-622 is 217cm, zoals al eerder gemeld. Laat even weten dat je de feedback begrepen hebt en ervan geleerd hebt.
De meeste computertjes kennen geen millimeters, is ook niet nodig.
Zeer vaag en dus slecht advies. markeer de vloer met het ventiel onderaan. niet op de fiets gaan zitten, dan kun je zeker niet rechtdoor rijden. Wel met de fiets rechtdoor lopen en flink druk op het stuur uitoefenen en na een omwenteling weer de vloer markeren met potlood enz. en opmeten. Hoe moeilijk kan dat zijn? Vreemd dat ik na 15 jaar nog mensen over hetzelfde moet instrueren.jakkel schreef:Je voorband op de druk zetten die je verkiest. Drupje olie op het loopvlak van de band plaatsen. Op de fiets gaan zitten en op een rechte vlakke ondergrond en rechte lijn je fiets met één wielomwenteling voorwaarts verplaatsen. Afstand meten tussen de twee olieafdrukken. Altijd juist!
Mijn methode is alleszins véél juister dan die van u. Niet op fiets zitten = band wordt niet ingedrukt zoals bij het fietsen = afwijking in omtrek. Uw ventiel markeren op de vloer = geen garantie dat deze precies loodrecht op de grond staat (zowel bij de start, als na één omwenteling) = geen precieze meting. Eneuh, je moet niet rijden met die fiets hé. Nog nooit gemerkt dat je op een fiets kunt zitten en deze kunt voort bewegen door op je tippen te stappen. Maar hé, als jij denkt de waarheid in pacht te hebben, geen probleem hoor. Maar hou die gedachte dan wel even voor jezelf als je wil.klimmer schreef:Zeer vaag en dus slecht advies. markeer de vloer met het ventiel onderaan. niet op de fiets gaan zitten, dan kun je zeker niet rechtdoor rijden. Wel met de fiets rechtdoor lopen en flink druk op het stuur uitoefenen en na een omwenteling weer de vloer markeren met potlood enz. en opmeten. Hoe moeilijk kan dat zijn? Vreemd dat ik na 15 jaar nog mensen over hetzelfde moet instrueren.jakkel schreef:Je voorband op de druk zetten die je verkiest. Drupje olie op het loopvlak van de band plaatsen. Op de fiets gaan zitten en op een rechte vlakke ondergrond en rechte lijn je fiets met één wielomwenteling voorwaarts verplaatsen. Afstand meten tussen de twee olieafdrukken. Altijd juist!
Even vergeten te vermelden. Het is aangewezen naast een rechte lijn te rijden als referentie voor een rechte bij de bepaling van de rolomtrek (trottoir, klinkerlijn, wegmarkering,...).