Onervaren, moeizame zoektocht naar degelijk tweedehandsje.
Geplaatst: 27 mar 2012 14:34
Ik zal aftrappen met een kort relaas hoe ik bij mijn zoektocht ben gekomen.
Vorige zomer eerder toevallig in aanraking gekomen met het fietsen, eerst op een geleende crossfiets met wegbandjes minstens wekelijks gaan fietsen. Daarna moeten overschakelen op een geleend oud stalen ros (21 jaar oud...) maar ook hier ettelijke +100km tochten op gemaakt. In een peloton van ultralichtgewichtcarbonmonsters is het wel apart om als enige op een stalen retroding te rijden en toch vlotjes te kunnen volgen maar... ik zou nu toch liefst een eigen fietsje willen. Heb me al een paar keer bijna laten verleiden tot een aankoop van een nieuw model (een van de velen die 105 hebben en rond de €1.000 zitten), maar eigenlijk heb ik daar het budget niet voor. Ik beoefen ook nog andere sporten, sta net op m'n eigen benen (leven is duur als je van A tot Z voor alles zelf opdraait ). Dus moet ik het budget naar beneden halen. Even zitten tellen, buiten schoenen heb ik al alles zelf gekocht en gekregen. Wat maakt dat er nog zo'n €650 overblijft. Op zoek gegaan naar nieuw, vergeleken met adviezen die hier te vinden zijn en alles schreeuwt: niet doen. Tweedehands dus.
Maar de ondoorzichtige markt van tweedehandsfietsen gecombineerd met horrorverhalen over foute geometrieën maken mij besluiteloos en bang dat ik straks met een niet-passend onverkoopbaar stuk oud ijzer zit opgezadeld. Ik heb zoiets van 'als het maar rond de 58 zit zal het wel niet heel veel kwaad kunnen nu ik jong en flexibel ben'. Ik ben 1m85, bbl 88-90 als ik me niet vergis. En eerlijk: er zitten ook ontzettend veel foeilelijke fietsen tussen die er al na een paar jaar verschrikkelijk gedateerd uitzien. Ik geef eerlijkheidshalve toe dat ik liever fiets op iets wat ik mooi vind dan met een volledig alfabet in zo veel mogelijk schreeuwerige kleuren. En nu denk ik dat ik m'n zin gevonden heb, maar twijfel maakt zich weer meester. Ziet er 4 jaar nadat hij verschenen is in de Kogabrochure nog fris uit vind ik. Maar de advertenties die ik tegenkom beweren 'nieuw', 'nauwelijks kilometers op', 'quasi ongebruikt'. Zelfs als ik de inhoud zou geloven, dan nog heeft de tand des tijds wel effect op materialen, toch? Wat is een Ultegra uit 2008 nog waard ten opzichte van een hedendaagse 105 of zelfs Tiagra?
+++
Valt binnen budget
Vind 'm er leuk uitzien (buiten die Koga op de voorvork)
Afmontage zit wel snor denk ik (?)
- - -
Vier jaar oud
Maat en geometrie passend?
Lees geen goeie verhalen over de lak die er op zitten (garantie?)
Staat al wel even te koop dus heb niet het gevoel dat het een gewild model is, mss toch interessant als deze mijn persoonlijk instapmodel wordt en weer verkocht dient te worden
Dus: met €650 in de portefeuille, deze toch maar toch doen als oppervlakkige inspectie van onderdelen geen slecht nieuws met zich meebrengt? Of moet ik voor een recenter model gaan?
Vorige zomer eerder toevallig in aanraking gekomen met het fietsen, eerst op een geleende crossfiets met wegbandjes minstens wekelijks gaan fietsen. Daarna moeten overschakelen op een geleend oud stalen ros (21 jaar oud...) maar ook hier ettelijke +100km tochten op gemaakt. In een peloton van ultralichtgewichtcarbonmonsters is het wel apart om als enige op een stalen retroding te rijden en toch vlotjes te kunnen volgen maar... ik zou nu toch liefst een eigen fietsje willen. Heb me al een paar keer bijna laten verleiden tot een aankoop van een nieuw model (een van de velen die 105 hebben en rond de €1.000 zitten), maar eigenlijk heb ik daar het budget niet voor. Ik beoefen ook nog andere sporten, sta net op m'n eigen benen (leven is duur als je van A tot Z voor alles zelf opdraait ). Dus moet ik het budget naar beneden halen. Even zitten tellen, buiten schoenen heb ik al alles zelf gekocht en gekregen. Wat maakt dat er nog zo'n €650 overblijft. Op zoek gegaan naar nieuw, vergeleken met adviezen die hier te vinden zijn en alles schreeuwt: niet doen. Tweedehands dus.
Maar de ondoorzichtige markt van tweedehandsfietsen gecombineerd met horrorverhalen over foute geometrieën maken mij besluiteloos en bang dat ik straks met een niet-passend onverkoopbaar stuk oud ijzer zit opgezadeld. Ik heb zoiets van 'als het maar rond de 58 zit zal het wel niet heel veel kwaad kunnen nu ik jong en flexibel ben'. Ik ben 1m85, bbl 88-90 als ik me niet vergis. En eerlijk: er zitten ook ontzettend veel foeilelijke fietsen tussen die er al na een paar jaar verschrikkelijk gedateerd uitzien. Ik geef eerlijkheidshalve toe dat ik liever fiets op iets wat ik mooi vind dan met een volledig alfabet in zo veel mogelijk schreeuwerige kleuren. En nu denk ik dat ik m'n zin gevonden heb, maar twijfel maakt zich weer meester. Ziet er 4 jaar nadat hij verschenen is in de Kogabrochure nog fris uit vind ik. Maar de advertenties die ik tegenkom beweren 'nieuw', 'nauwelijks kilometers op', 'quasi ongebruikt'. Zelfs als ik de inhoud zou geloven, dan nog heeft de tand des tijds wel effect op materialen, toch? Wat is een Ultegra uit 2008 nog waard ten opzichte van een hedendaagse 105 of zelfs Tiagra?
+++
Valt binnen budget
Vind 'm er leuk uitzien (buiten die Koga op de voorvork)
Afmontage zit wel snor denk ik (?)
- - -
Vier jaar oud
Maat en geometrie passend?
Lees geen goeie verhalen over de lak die er op zitten (garantie?)
Staat al wel even te koop dus heb niet het gevoel dat het een gewild model is, mss toch interessant als deze mijn persoonlijk instapmodel wordt en weer verkocht dient te worden
Dus: met €650 in de portefeuille, deze toch maar toch doen als oppervlakkige inspectie van onderdelen geen slecht nieuws met zich meebrengt? Of moet ik voor een recenter model gaan?