Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Tweedehands MTB - Advies?

tantejool
Forum-lid

tantejool 31 mar 2012 22:02

Mijn zusje heeft het plezier van het mountainbike ontdekt en nu willen we haar voor haar verjaardag een eenvoudige tweedehands mountainbike cadeau doen. We hebben hier echter niet zoveel verstand van, dus ik hoopte dat er hier misschien mensen zijn die wat advies zouden kunnen geven.

Het budget is max 100 euro, want met dat bedrag betaalt ze zelf ook al een deel aan haar eigen fiets mee. Ze is ongeveer 1,62 groot en gaat waarschijnlijk niet meer echt groeien (ze is bijna 16).

De volgende fietsen heb ik op markplaats gevonden, waarvan de eerste me de beste lijkt (goede schakelgroep volgens mij) maar de andere twee geven misschien meer waar voor hun geld.

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... 4VB4M&df=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... 4VB4M&df=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Als er nog andere adviezen zijn of richtingen waarin we ook nog kunnen kijken dan is dat natuurlijk altijd welkom@

opafiets
Forum-lid

Gebruikersavatar opafiets 01 apr 2012 07:39

De eerste lijkt me geen slechte keuze, maar nergens staat iets vermeld over een framemaat.
Dat is natuurlijk wel belangrijk. Controleer ook ketting en tandwielen.

De derde is een kinderfiets, en in mijn ogen geen merkfiets. Staan laten.

De tweede adv; die gazelle is toch wel erg oud. En de decathlon, tja dat is het ook net niet.
Een iets te hoog budget gehalte. Maar als je nou beide fietsen neemt kun je misschien van twee er eentje maken, en er blijft nog geld over voor een kleine aanpassing.

Kijk nog even verder anders...
.................

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 01 apr 2012 08:06

De Kenosha lijkt inderdaad kwalitatief het beste. Kennelijk heeft de eigenaar(s) de fiets up to date gehouden met nieuwe onderdelen: achterderailleur, maar ook AHeadset, derailleurkabels, betere stuurpen, nieuw stuur en de remgrepen. De vraag nu is of de fiets past, gegeven haar lichaamslengte. alle fietsen lijken aan de grote kant. Dit is zo nodig het eenvoudigste/goedkoopste te corrigeren bij de Kenosha door een kortere stuurpen (die kan wel 50mm korter in plaats van ca. 110mm nu. Voorbeeld: BBB BHS-24 stuurpen effectief 60mm lang en een stuur met meer backsweep (buiging naar achteren, bij voorkeur 9-12 graden), scheelt 2-3cm. De andere fietsen kosten niets, maar zijn ook totaal verouderd en alleen voor meer geld up to date te maken. Niet verstandig. De Kenosha is goed gebruikt (gezien de vele updates), de anderen hebben vooral stil gestaan. Fietsen worden niet beter van stilstaan.
Dat de Kenosha aan de lange kant is, is ook te zien aan de stand van het zadel: helemaal naar voren.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 02 apr 2012 22:50

Altijd jammer wanneer je geen feedback krijgt, vind je niet @OPAFIETS? Zo heb je geen idee of je advies nut heeft gehad. En het was toch echt niet als 1 april grap bedoeld.

tantejool
Forum-lid

tantejool 05 apr 2012 00:53

Bedankt voor de adviezen, naar aanleiding daarvan ga ik vrijdag de eerste fiets bekijken en als die bevalt ook kopen! Ik ben ongeveer even groot als mijn zusje, maar ook een goed idee om er eventueel een andere stuurpen in te zetten, mocht dat nodig zijn. Is er nog een makkelijke manier om aan een ketting of tandwielen te zien of ze nog goed zijn als leek?

Nogmaals bedankt! :D

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 05 apr 2012 01:11

Feedback doet een mens goed! :D
Als een ketting versleten is, dan kun je dat meten. (1% verlenging is helemaal versleten) Heb je niet zo'n maat (caliber), dan kun je dat ook beoordelen door de ketting op het grote kettingblad te bekijken: versleten: er zit ruimte, waardoor je ertussen lucht kunt zien en je kunt de ketting, die vast op het kettingblad moet liggen, heen en weer bewegen. Probeer het bij je eigen fiets, zorg dat je vergelijkingsmateriaal hebt. tandwielen achter mogen niet te spits zijn. Nogmaals kijk naar je eigen fiets. Kettingbladen voorkant gaan langer mee, maar de tanden mogen ook niet spits zijn. Op de foto staat de ketting strak, als die onderaan een beetje gebogen hangt is de ketting veel meer dan heel erg versleten! het is niet verkeerd om nog wat van de vraagprijs af te halen!
fyi: de ITM stuurpen op die fiets is van kwaliteit en komt van een racefiets en kun je wellicht nog tweedehands verkopen om de korte pen te financieren.

Plaats reactie