Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietstrainer

Caddywouter
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 mar 2012 13:41

Caddywouter 05 apr 2012 13:35

Ik heb een vraag,

Ik overweeg om na de aanschaf van mijn fiets voor het winter seizoen een fiets trainer aan te schaffen

Ik heb hierover aantal vragen.
1. wat is een goede Fietstrainer, betaalbaar ongv. 175 euro, niet te lawaaierig?
2. waar moet ik op letten bij de aanschaf van een fietstrainer?
3. moet ik ook een ander achterwiel + cassette aanschaffen om op de fietstrainer te trainen, Ivm slijtage?

Ik zat bijvoorbeeld te denken aan de Tacx Satori T1856 of Elite : Supercrono Power Mag Trainer.


Alvast bedankt,

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 05 apr 2012 13:56

Probeer de zoekfuncties van het forum eens (werkt niet optimaal) maar genoeg antwoorden te vinden op je vragen.
What makes the boat go faster?

Caddywouter
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 mar 2012 13:41

Caddywouter 05 apr 2012 15:21

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de zoekfunctie heb gebruikt maar die niet veel wijzer van wordt, wat ik wel ben tegen gekomen is een berichtje van jou, over een artikel van tour, waarin fietstrainers worden getrest, gaat het dan over trainers die betaalbaar zijn voor mij (ongvr 170 euro) of over de hige end fietstrainers?
Ik probeer het artikel te vinden maar moet er voor betalen.

gr

Gebruikersavatar
immo
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:37

Gebruikersavatar immo 05 apr 2012 16:01

Ik heb zelf de tacx sirius, werkt perfect voor mij en maakt weinig geluid. Zit wel een stuk onder je budget.

desmo
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 09:56

desmo 06 apr 2012 10:42

Ik fiets zelf in de winter op een Tacx Satori T1856, die is best stil en degelijk. Ik doe het echter alleen met mijn alu fiets en niet met mijn carbonfiets, want het kan nooit echt goed voor je fiets zijn.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 06 apr 2012 11:04

desmo schreef: Ik doe het echter alleen met mijn alu fiets en niet met mijn carbonfiets, want het kan nooit echt goed voor je fiets zijn.
Onzin, buiten komen er meer krachten op je fiets dan binnen op een Tacx. Er is onderzoek naar gedaan dat carbon geen probleem is.
What makes the boat go faster?

noah
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 mar 2010 21:40
Locatie: Parkstad Heerlerbaan

noah 06 apr 2012 11:31

Een paar maanden geleden een Tacx Satori gekocht bij Decathlon. Was in de aanbieding voor 149 Euro inclusief anti-slip mat en zo'n voorstuk waar voorwiel in geplaatst wordt. Kost helaas nu weer kompleet 199 Euro bij Decathlon. Maar nog altijd goedkoper dan elders, omdat er zo'n mat en voorstuk erbij zit.

Ik zit ook regelmatig na 23:30 uur nog op de tacx na mijn avonddienst. Woon in een apartementencomplex en nog nooit klachten van omringende buren gehad, dat ze iets zouden horen. Kan ook door de speciale mat komen, omdat deze ook het geluid volgens Tacx zou dempen.


.

scott_marmotte
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 feb 2007 21:44

scott_marmotte 06 apr 2012 20:59

Advies: koop een fluid trainer (bijv Elite, Kurt Kinetic) ipv een magneet trainer. Veel stiller en naar mijn mening beter vergelijkbaar met fietsen op de weg. Ben sinds 1 jaar overgestapt van een Tacx Satori op een Elite SuperChrono Wireless en ik moet zeggen: werelds! Ook dat geklooi met die versteller op het stuur is daarmee verleden tijd. Je regelt de weerstand dan alleen nog door te schakelen op de fiets. Daarnaast rotte die kabel van de versteller bij mij tot drie maal toe door...ook niet prettig...;-)

desmo
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 09:56

desmo 07 apr 2012 08:57

liviolivius schreef:
desmo schreef: Ik doe het echter alleen met mijn alu fiets en niet met mijn carbonfiets, want het kan nooit echt goed voor je fiets zijn.
Onzin, buiten komen er meer krachten op je fiets dan binnen op een Tacx. Er is onderzoek naar gedaan dat carbon geen probleem is.
Uiteraard komen er buiten net zo veel of misschien wel meer krachten op je frame als in een fietstrainer. Het verschil is wel dat je fiets in een trainer vastzit en dat die krachten niet zo gemakkelijk weg kunnen als buiten. En net zoals altijd zijn er onderzoeken die het een, en onderzoeken die het ander aantonen. Ik zou dus niet zo "kort door de bocht" iets al onzin bestempelen amice.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 apr 2012 09:10

desmo schreef:
liviolivius schreef:
desmo schreef: Ik doe het echter alleen met mijn alu fiets en niet met mijn carbonfiets, want het kan nooit echt goed voor je fiets zijn.
Onzin, buiten komen er meer krachten op je fiets dan binnen op een Tacx. Er is onderzoek naar gedaan dat carbon geen probleem is.
Uiteraard komen er buiten net zo veel of misschien wel meer krachten op je frame als in een fietstrainer. Het verschil is wel dat je fiets in een trainer vastzit en dat die krachten niet zo gemakkelijk weg kunnen als buiten. En net zoals altijd zijn er onderzoeken die het een, en onderzoeken die het ander aantonen. Ik zou dus niet zo "kort door de bocht" iets al onzin bestempelen amice.
Als je gelijk zou hebben dan zou Tacx dit wel in garantiebepalingen zetten, vooral in USA. Ik zal het onderzoeken eens opzoeken.
What makes the boat go faster?

Caddywouter
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 mar 2012 13:41

Caddywouter 09 apr 2012 17:53

dank voor jullie reacties,

Ik vraag mij nu wel af wat het verschil is tussen de fluid trianers of de magneet trainers.
kan iemand mij dat uitleggen?

scott_marmotte
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 feb 2007 21:44

scott_marmotte 11 apr 2012 23:28

Bij een Fluid trainer wordt de weerstand opgewekt door een schoepenrad die door een speciale gel draait...de weerstand neemt progressief toe (alsof je tegen de wind in rijdt, iedere km/h extra kost veel meer moeite dan de vorige...)....bij een magneet trainer wordt de weerstand zoals de naam al zegt veroorzaakt door twee magneten die langs elkaar draaien. Door de afstand tussen de magneten te varieren (vandaar die versteller op het stuur) kun je de weerstand beinvloeden. De weerstandtoename is veel meer lineair (iedere km/h extra kost evenveel kracht)..
Zoals ik hierboven al eens opmerkte vind ik de vermogensontwikkeling van een fluid trainer beter vergeljkbaar met fietsen op de weg...daarnaast maakt een fluid trainer echt veel minder herrie..nadeel is dat een fluid trainer ook iets meer kost...

Plaats reactie