Moeilijkheden om juiste frame-maat te bepalen
-
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 05 mei 2011 10:29
Hallo vrienden van het forum,
Zolang ik al met een race-fiets rijd heb ik altijd moeilijkheden gehad ivm de juiste pasvorm.
Allerlei verschillende frame-maten hebben de revue al gepaseerd, van een 54 tot een 58.
Ik heb mijn deel van rug & nek-klachten al gehad, en het mag stillaan wel eens gaan stoppen.
Momenteel rij ik met een framemaat 56 met 55.0cm effective top tube en 15.1cm ballhoofd, hierbij moet ik wel zeggen dat ik met 5cm aan spacers rijd onder men stuurpen.
Om een meer competitieve possitie te zoeken heb ik het stuur laten zakken tot 1.5 a 2cm spacers, maar de nekpijn blijft opsteken, dus momenteel staat men torentje terug kompleet .
De lengte van men stuurpen bedraagt 9cm (komende van een 13 cm pen) en van de breedte van men stuur ben ik tevreden (42cm). Ik ben ook naar een zero setback zadelpen overgeschakeld een tijd geleden, om de afstand naar men stuurtje toch maar wat korter te maken (zonder veel resultaat voorlopig).
Afgaand van wat ik hierboven vertel kan je al wel raden dat ik met lange benen (90-91cm binnenbeenlengte) en een kort lichaampje zit (179cm totale hoogte).
Een frame bestellen op basis van binnenbeenlengte resulteert steeds in een te groot frame voor die korte romp van me.
hieronder in de afbeelding geef ik even de gegevens mee die ik vanop de "fit calculator" haalde.
Uploaded with ImageShack.us
Hier ook een foto van de fiets, toen nog met een setback zadelpen, nu dus Zero-setback geworden.
Ook heeft men huidig stuur een kleinere drop, dus zit ik iets minder laag in de beugel.
Uploaded with ImageShack.us
Ik ben dus op zoek naar een manier (nieuw frame), om zonder pijn in de nek en/of rug rond te kunnen toeren, nu moet ik vaak mijn ritjes afronden na een afstand van 130-150km omdat de pijn gewoon niet meer te houden valt.
Kortere afstanden heb ik minder last van, meestal begint de pijn ook pas na een uur of 3 sterker op te komen.
Ik ben zelf reeds op zoek gegaan naar frames met een kortere/zelfde toptube-lenght en met groter balhoofd, dan kwam ik onder andere bij de volgende uit :
-Bianchi Infinito (55.0 - 17.0 of 56.0 - 18.5)
-Cervélo S2 met 76° (54.5 - 18.0 of 56.0 - 20.0)
-Colnago CLX 3.0 (54.7 - 16.4 of 56.3 -17.6)
-Moozes Tornado (54.5 - 17.0 of 56.0 -19.0)
-Canyon ultimate cf (55.4 - 16.0 of 56.5 - 17.0)
Afgaand op de tabel die ik hierboven gepost heb heb ik de neiging om terug naar een kleiner frame te willen gaan omwille van de kortere toptubelenght, maar dan heb ik weer enorm veel schrik van de lage balhoofdjes.
Enige tips/advies/hulp is uiterst welkom.
Alvast bedankt,
Frédérique
Zolang ik al met een race-fiets rijd heb ik altijd moeilijkheden gehad ivm de juiste pasvorm.
Allerlei verschillende frame-maten hebben de revue al gepaseerd, van een 54 tot een 58.
Ik heb mijn deel van rug & nek-klachten al gehad, en het mag stillaan wel eens gaan stoppen.
Momenteel rij ik met een framemaat 56 met 55.0cm effective top tube en 15.1cm ballhoofd, hierbij moet ik wel zeggen dat ik met 5cm aan spacers rijd onder men stuurpen.
Om een meer competitieve possitie te zoeken heb ik het stuur laten zakken tot 1.5 a 2cm spacers, maar de nekpijn blijft opsteken, dus momenteel staat men torentje terug kompleet .
De lengte van men stuurpen bedraagt 9cm (komende van een 13 cm pen) en van de breedte van men stuur ben ik tevreden (42cm). Ik ben ook naar een zero setback zadelpen overgeschakeld een tijd geleden, om de afstand naar men stuurtje toch maar wat korter te maken (zonder veel resultaat voorlopig).
Afgaand van wat ik hierboven vertel kan je al wel raden dat ik met lange benen (90-91cm binnenbeenlengte) en een kort lichaampje zit (179cm totale hoogte).
Een frame bestellen op basis van binnenbeenlengte resulteert steeds in een te groot frame voor die korte romp van me.
hieronder in de afbeelding geef ik even de gegevens mee die ik vanop de "fit calculator" haalde.
Uploaded with ImageShack.us
Hier ook een foto van de fiets, toen nog met een setback zadelpen, nu dus Zero-setback geworden.
Ook heeft men huidig stuur een kleinere drop, dus zit ik iets minder laag in de beugel.
Uploaded with ImageShack.us
Ik ben dus op zoek naar een manier (nieuw frame), om zonder pijn in de nek en/of rug rond te kunnen toeren, nu moet ik vaak mijn ritjes afronden na een afstand van 130-150km omdat de pijn gewoon niet meer te houden valt.
Kortere afstanden heb ik minder last van, meestal begint de pijn ook pas na een uur of 3 sterker op te komen.
Ik ben zelf reeds op zoek gegaan naar frames met een kortere/zelfde toptube-lenght en met groter balhoofd, dan kwam ik onder andere bij de volgende uit :
-Bianchi Infinito (55.0 - 17.0 of 56.0 - 18.5)
-Cervélo S2 met 76° (54.5 - 18.0 of 56.0 - 20.0)
-Colnago CLX 3.0 (54.7 - 16.4 of 56.3 -17.6)
-Moozes Tornado (54.5 - 17.0 of 56.0 -19.0)
-Canyon ultimate cf (55.4 - 16.0 of 56.5 - 17.0)
Afgaand op de tabel die ik hierboven gepost heb heb ik de neiging om terug naar een kleiner frame te willen gaan omwille van de kortere toptubelenght, maar dan heb ik weer enorm veel schrik van de lage balhoofdjes.
Enige tips/advies/hulp is uiterst welkom.
Alvast bedankt,
Frédérique
Moozes Mistral-Campa Record 11sp-FFwd F4R http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=52662
Alleen de kleinere Cervelo lijkt mij een optie. Alle andere niet.
Nog veel beter zou zijn om een frame op maat te laten maken. Een staal frame of titanium. Of is dat geen optie?
Max 54cm bovenbuis en dan minstens 18cm balhoofdbuis schat ik in, bij staal kan je een afhankelijk van je keuze een extern balhoofd gebruiken en dat scheelt ook weer 3cm aan hoogte. (Chris King).
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn lange benen. Tegenwoordig voor mij alleen maatwerk...
Zo te zien zit je nog best diep nu. Wat is de 'drop' momenteel (verschil zadelhoogte - stuurhoogte)?
Nog veel beter zou zijn om een frame op maat te laten maken. Een staal frame of titanium. Of is dat geen optie?
Max 54cm bovenbuis en dan minstens 18cm balhoofdbuis schat ik in, bij staal kan je een afhankelijk van je keuze een extern balhoofd gebruiken en dat scheelt ook weer 3cm aan hoogte. (Chris King).
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn lange benen. Tegenwoordig voor mij alleen maatwerk...
Zo te zien zit je nog best diep nu. Wat is de 'drop' momenteel (verschil zadelhoogte - stuurhoogte)?
Hoezo, alleen staal of titanium? Aluminium 7005 of 7450 (scandium) door Mi:tech. Ook carbon is mogelijk. Alle maten naar jouw wens ook de vorm van de buizen en de vorm van achtervork, soort BB, ook lager bracket enz. Alles is mogelijk en dat voor een zeer redelijke prijs, circa €900,=. http://www.mi-tech.de" onclick="window.open(this.href);return false;roos69 schreef:Nog veel beter zou zijn om een frame op maat te laten maken. Een staal frame of titanium.
Eigen ervaring, klein bedrijf is gevestigd in Schalksmühle, ca. 140 km vanaf Roermond.
Frame van hybridefiets op mijn avatar is scandium frame by Mi:tech. Levertijd 2 weken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 05 mei 2011 10:29
Heb even snel ter vergelijking 2 fotos genomen.roos69 schreef: Zo te zien zit je nog best diep nu. Wat is de 'drop' momenteel (verschil zadelhoogte - stuurhoogte)?
Gisteren men oud, groter, frame bovengehaald, om toch even te testen met het materiaal dat ik momenteel heb.
Uploaded with ImageShack.us
Men oud frame : 56.5cm top tube, 18.5cm balhoofd
-zadel => frame : 19cm
-stuur => frame : 10cm
-drop stuur : 14cm
Uploaded with ImageShack.us
Huidig frame : 55.0cm toptube , 15.1cm balhoofd
-zadel => frame : 22cm
-Stuur => frame : 12cm
-drop stuur: op foto 17cm (gebruik dit stuur echter niet meer, dus drop ook 14 cm zoals stuur op andere foto)
Moozes Mistral-Campa Record 11sp-FFwd F4R http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=52662
Had ik nog nooit van gehoord, van mi-tech. Even gekeken, niet mijn smaak, al is een PASSEND frame natuurlijk het meest belangrijk.
Ik zou zelf niet snel een frame kopen wat ik niet mooi vind, maar wel past.
Maatframes zijn MEESTAL van staal of titanium en daar heb ik ook zelf ervaring mee. Je hebt ook meer opties qua fabrikanten.
De voorbeelden van de topicstarter zijn allemaal carbon. Een mooi op maat gemaakt carbon frame is alleen wel $$$, misschien toch de Cervelo?
Alles ligt natuurlijk aan wat je van plan bent met je fiets, je persoonlijke voorkeur en de diepte van je portemonnee...
Ik zou zelf niet snel een frame kopen wat ik niet mooi vind, maar wel past.
Maatframes zijn MEESTAL van staal of titanium en daar heb ik ook zelf ervaring mee. Je hebt ook meer opties qua fabrikanten.
De voorbeelden van de topicstarter zijn allemaal carbon. Een mooi op maat gemaakt carbon frame is alleen wel $$$, misschien toch de Cervelo?
Alles ligt natuurlijk aan wat je van plan bent met je fiets, je persoonlijke voorkeur en de diepte van je portemonnee...
-
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 05 mei 2011 10:29
Heb zelf geen ervaring met op maat gemaakte frames, maar heb wel al redelijk wat verslagen gelezen op het forum.roos69 schreef:Had ik nog nooit van gehoord, van mi-tech. Even gekeken, niet mijn smaak, al is een PASSEND frame natuurlijk het meest belangrijk.
Ik zou zelf niet snel een frame kopen wat ik niet mooi vind, maar wel past.
Maatframes zijn MEESTAL van staal of titanium en daar heb ik ook zelf ervaring mee. Je hebt ook meer opties qua fabrikanten.
De voorbeelden van de topicstarter zijn allemaal carbon. Een mooi op maat gemaakt carbon frame is alleen wel $$$, misschien toch de Cervelo?
Alles ligt natuurlijk aan wat je van plan bent met je fiets, je persoonlijke voorkeur en de diepte van je portemonnee...
Lijkt me uiteindelijk wel een optie als het prijs/kwaliteit uitkomt, ben uiteindelijk toch op zoek naar een frame voor de langere afstand en competitie.
Niets is belangrijker dan de juiste pasvorm, dus qua looks durf ik wel het één en het ander door de vingers zien.
Scandium lijkt me, als ik het goed heb , ook goed meevallen qua gewicht.
De cervélo leek me ook in de hierboven genoemde frames de betere, maar gelijk ook weer de duurdere (geen idee in vergelijking met op maat gemaakt).
Moozes Mistral-Campa Record 11sp-FFwd F4R http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=52662
-
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 05 mei 2011 10:29
Niet zo een zot verschil lijkt me : 9 a 10cm (met alle spacers onder t stuur)roos69 schreef:Ik bedoel de afstand van de bovenkant van het zadel tot de bovenkant van het stuur, dat bepaald hoe diep voorover je zit en dat KAN als het teveel is nekklachten geven.
Moozes Mistral-Campa Record 11sp-FFwd F4R http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=52662
@roos69 schreef: "Even gekeken, niet mijn smaak, al is ..."
Ik dacht toch duidelijk gemaakt te hebben dat de koper bepaalt hoe het frame er uit komt te zien. Jouw frame wordt dus jouw smaak. De frames/fietsen die je gezien heb, zijn de smaak van andere kopers.
Ik dacht toch duidelijk gemaakt te hebben dat de koper bepaalt hoe het frame er uit komt te zien. Jouw frame wordt dus jouw smaak. De frames/fietsen die je gezien heb, zijn de smaak van andere kopers.
Laatst gewijzigd door klimmer op 07 apr 2012 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 05 mei 2011 10:29
Bedankt hiervoor, ik bekijk het even.klimmer schreef:@roos69 schreef: "Even gekeken, niet mijn smaak, al is ..."
Ik dacht toch duidelijk gemaakt te hebben dat de koper bepaalt hoe het frame er uit komt te zien. Jouw frame wordt dus jouw smaak. De frames/fietsen die je gezien heb, zijn de smaak van andere kopers.
Op eerste zicht lijkt prijs ook redelijk inorde.
Moozes Mistral-Campa Record 11sp-FFwd F4R http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=52662
Tsja smaken verschillen; ik vind het niet mooi.klimmer schreef:@roos69 schreef: "Even gekeken, niet mijn smaak, al is ..."
Ik dacht toch duidelijk gemaakt te hebben dat de koper bepaalt hoe het frame er uit komt te zien. Jouw frame wordt dus jouw smaak. De frames/fietsen die je gezien heb, zijn de smaak van andere kopers.