Pagina 1 van 8

Advies 29" of 26 " ????

Geplaatst: 10 nov 2010 23:51
door linkeloe
Ik wil, voor het winterseizoen, een mountainbike aanschaffen tussen de € 1.000 en € 1.500. Nu lees ik op internet overal de discussie over 29" wielen. Wat ik graag zou willen weten is;

- ik gebruik mijn fiets zowel op de weg als in de bossen om afstanden te fietsen (op de weg als vervanging voor de racefiets in de winter), wat is het advies 26" of 29" ? (ik ga niet downhillen of lastige afdalingen in de bergen rijden, hardtail dus)

- ik ben 1,84 mtr lang en heb een "normaal" postuur....kantoorwerk dus 83 kg heeft dit nog invloed op de keuze 29" of 26" ?

- iemand nog advies over een mogelijke keuze qua merk/type ? Is het beter om voor een amerikaanse merk te gaan gelet op hun voorsprong voor wat betreft 29" ?

Ik kan wel naar de fietsenmaker gaan om te testen maar het is al weer 15 jaar geleden dat ik op een mountainbike heb gezeten dus vergelijken kan ik niet. Graag neem ik dus jullie advies mee in mijn afweging.

Alvast bedankt voor de reacties !!

Geplaatst: 11 nov 2010 00:04
door namreh
Ik ben zelf net overgestapt van een 26" naar een 29" en dat bevalt goed. De 29" fietst soepeler en sneller zeker ook op de weg. Heb wel gekozen voor een USA made Litespeed.

Geplaatst: 11 nov 2010 13:54
door edwinfe
porbeer eens op het mountainbike forum, http://forum.mountainbike.nl/

Geplaatst: 11 nov 2010 14:47
door red_vfr
Ik heb zelf een 29er, heb geen ervaring met 26". ben net een paar maanden bezig met mtb-en.

Maar als je ook regelmatig op de weg rijdt zou ik zeggen 29" want minder rolweerstand. En trekkingbanden passen ook op de velg, dus je kan ook een smal bandje kiezen als je wilt.

Trek heeft wel mooie fietsen ook 29er, ze hebben gary fisher overgenomen. Instapmodel daar is er vanaf 600euro. van 1000 tot 1500 hebben ze ook een paar mooie. wil je hardtail of full suspension?

Geplaatst: 11 nov 2010 16:11
door daniel1975
Voor puur de winter zou ik echt een 29 overwegen. Rolt beter op de bekende hollandse bospaden en zolang het niet al te extreem technisch is kun je er ook prima mee de heuvels in.

Geplaatst: 12 nov 2010 00:40
door jell-ee
Laat je goed informeren maar laat je zeker niet van wijs brengen door een FM die weinig tot geen 29-ers in zijn gamma heeft. (of er niet aan durft te beginnen)

Geplaatst: 12 nov 2010 13:56
door 2meter
Kijk ook eens op www.29ernederland.nl.

Ik rij nu op een 26er en krijg in maart 2011 mijn 29er, een Giant XTC 29er.

Bij een hoop modellen bleek de levertijd toch wel een probleem, ook bij de mijne dus. Het aanbod lijkt redelijk groot, maar veel modellen worden pas voorjaar 2011 geleverd (afhankelijk van de maat). Ook zie je vaak dat de afmontage duidelijk minder is ten opzichte van een vergelijkbaar geprijsde 26er. De in het oog springende onderdelen zijn dan bv nog wel XT maar de rest gewoon Deore. Ik zou in ieder geval kijken naar een 29er met een fatsoenlijke voorvork, die vervang je in de toekomst niet zo snel. De rest is in de toekomst iets gemakkelijke te upgraden, ook al omdat de rest gewoon sneller slijt.

Geplaatst: 12 nov 2010 18:05
door speedrider
Sinds april rijd ik op een 29er Tomac Flint. Na veel leeswerk en verdieping in het fenomeen 29er een exemplaar in Duitsland gekocht omdat er in Nederland nagenoeg niets meer te krijgen was.
Na enkele ritten door de Drunense Duinen was het voor mij duidelijk. De 26er Epic en Stumpjumper gaan de deur uit. De 29er was mijn bike.
Sinds kort ook in het bezit van 29er Cannondale Flash met Lefty die ik nog wel in bos moet uittesten. Maar op de weg rijd deze werkelijk geweldig.
Zelf heb ik het idee dat de komende jaren de 29er zwaar terrein gaat winnen ten koste van de 26" fietsjes.
-Je bent sneller op de lange stukken
-Je gaat makkelijker en met meer comfort door kuilen en over wortel heen.
-Een klim met los zand of stenen zijn kinderspel
-Bij mul zand hou je langer je snelheid

Ik ben echt overtuigd van het nut van de 29er. Er zijn al wel enkele bikeshops die een testexemplaar hebben staan. Testen is natuurlijk altijd belangrijk.
Succes met je keuze.

Geplaatst: 12 nov 2010 18:19
door amclassic-fan
Je schrijft de verschillen op alsof de wielen 2x zo groot zijn... Er kleven ook gewoon nadelen aan een 29'er, de wielen zijn zwaarder en/of kwetsbaarder. Je moet lang genoeg zijn, anders verdwijn je tussen de wielen. Op een bochtige singletrack ben je trager.

Met 1m84 is de TS wel lang genoeg voor een 29'er.

Geplaatst: 12 nov 2010 21:23
door pim3
En jij vergroot op je beurt de nadelen wel heel erg uit ;).

Het is een groot misverstand dat kleine mensen niet op een 29'er kunnen rijden. Of je het uit vindt zien is een tweede. Het tussen de wielen zitten schijnt op steile en technische parcoursen voordeliger te zijn dan boven de wielen zitten. Immers, hoe verder het obstakel wat je raakt met je voorwiel in horizontale lijn van het zwaartepunt af zit, zoe minder snel je over de kop slaat.

Ook voor 29'ers zijn tegenwoordig legio lichte opties te krijgen (bijvoorbeeld Crest 29'er velgen), zodat het gewicht van een 29'er setje niet veel hoger hoeft te zijn dan dat van een gemiddeld 26'er setje. Het gewicht was meteen de reden dat je wat langzamer was op een bochtigere singletrack (acceleratie). De extra grip staat je een hogere bochtensnelheid toe, zodat je iets meer flow kun houden. Over kwetsbaarheid heb ik nog geen enkele klacht gehoord, terwijl de wedstrijdrijders die ik ken hun materiaal zeker niet ontzien.

Ik ben geen 29'er fetisjist, en rijd er zelf ook geen. Echter, ik zie wel dat de 29'er met name op gewichtsgebied verhoudingsgewijs grotere stappen voorwaarts maakt dan de 26'er.

Geplaatst: 13 nov 2010 00:33
door speedrider
P I M schreef:En jij vergroot op je beurt de nadelen wel heel erg uit ;).

Het is een groot misverstand dat kleine mensen niet op een 29'er kunnen rijden. Of je het uit vindt zien is een tweede. Het tussen de wielen zitten schijnt op steile en technische parcoursen voordeliger te zijn dan boven de wielen zitten. Immers, hoe verder het obstakel wat je raakt met je voorwiel in horizontale lijn van het zwaartepunt af zit, zoe minder snel je over de kop slaat.

Ook voor 29'ers zijn tegenwoordig legio lichte opties te krijgen (bijvoorbeeld Crest 29'er velgen), zodat het gewicht van een 29'er setje niet veel hoger hoeft te zijn dan dat van een gemiddeld 26'er setje. Het gewicht was meteen de reden dat je wat langzamer was op een bochtigere singletrack (acceleratie). De extra grip staat je een hogere bochtensnelheid toe, zodat je iets meer flow kun houden. Over kwetsbaarheid heb ik nog geen enkele klacht gehoord, terwijl de wedstrijdrijders die ik ken hun materiaal zeker niet ontzien.

Ik ben geen 29'er fetisjist, en rijd er zelf ook geen. Echter, ik zie wel dat de 29'er met name op gewichtsgebied verhoudingsgewijs grotere stappen voorwaarts maakt dan de 26'er.


+1
Dank voor de reactie. Vooral het wielenverhaal klopt helemaal. Ook 29er wielen zijn tegenwoordig heerlijk licht.

Geplaatst: 13 nov 2010 10:40
door 2meter
Lijkt moeilijk om een objectief oordeel te hebben.

In onderstaand artikel worden drie verschillende fietsen getest, telkens een 26er versus een 29er, twee maal Kona van ong. 1000 euro, twee maal Specialized van ong. 2500 euro en twee maal Turner van ong. 2500 euro.

Oordeel zelf.

http://www.bikeboutique.eu/site/home/we ... 0fiets.pdf