Retro / oudere fietsen
De afgelopen weken ben ik bezig geweest met de opbouw van mijn nieuwe fiets.
De basis is een stalen Raleigh frame uit de eighties. Het exacte type is mij onbekend, de decals waren te veel versleten om dat nog te kunnen zien. Het is een Reynolds 501 frame.
Het frame heb ik ooit (als complete fiets) weggehaald bij de vuilcontainer van mijn toenmalige huis. Het heeft bij mij een tijdje dienst gedaan als singlespeed frame. De maat (63 cm) beviel me echter een stuk beter dan de maat van mijn racefiets, waar ik met een stuurpenverlenger op reed vanwege rugpijn.
Vanwege te veel fietsen en te weinig kilometers heb ik toen besloten de singlespeed op te offeren en een frame-swap te doen.
De Raleigh heb ik helemaal gestript. De lak en decals waren in heel beroerde staat, en op de achterbrug zat wat oppervlakkige roest waar de lak was verdwenen. Het frame en de vork zijn naar de poedercoater gegaan. Hij is gecoat in RAL 9016.
De decals en de originele Reynolds stickertjes komen van Ebay. De complete opbouw is afkomstig van mijn oude fiets en van het donorframe.
Speclist:
Tanger balhoofd
Shimano Exage 400 voorderailleur (NOS)
Shimano Exage 300 achterderailleur (NOS)
Ultegra kabelset
Shimano Arabesque crankstel (dubbel)
Sram PC 48 ketting
Shimano SPD PD M520 pedalen
Shimano trapas
Selle Italia Bianchi zadel
Shimano Exage Aero remgrepen (NOS)
Shimano Exage 500 remhoeven
Wolber wielen (6 speed)
Shimano Exage downtube shifters
Vittorio Rubino bandjes
BBB Speedcage bidonhouder
De fiets is vrijwel klaar, alleen de kabels van de derailleurs en van de fietscomputer moeten nog even netjes gemonteerd worden. Ook denk ik dat er t.z.t. een zwart stuurlintje op komt.
En een plaatje van het frame in oude staat:
De basis is een stalen Raleigh frame uit de eighties. Het exacte type is mij onbekend, de decals waren te veel versleten om dat nog te kunnen zien. Het is een Reynolds 501 frame.
Het frame heb ik ooit (als complete fiets) weggehaald bij de vuilcontainer van mijn toenmalige huis. Het heeft bij mij een tijdje dienst gedaan als singlespeed frame. De maat (63 cm) beviel me echter een stuk beter dan de maat van mijn racefiets, waar ik met een stuurpenverlenger op reed vanwege rugpijn.
Vanwege te veel fietsen en te weinig kilometers heb ik toen besloten de singlespeed op te offeren en een frame-swap te doen.
De Raleigh heb ik helemaal gestript. De lak en decals waren in heel beroerde staat, en op de achterbrug zat wat oppervlakkige roest waar de lak was verdwenen. Het frame en de vork zijn naar de poedercoater gegaan. Hij is gecoat in RAL 9016.
De decals en de originele Reynolds stickertjes komen van Ebay. De complete opbouw is afkomstig van mijn oude fiets en van het donorframe.
Speclist:
Tanger balhoofd
Shimano Exage 400 voorderailleur (NOS)
Shimano Exage 300 achterderailleur (NOS)
Ultegra kabelset
Shimano Arabesque crankstel (dubbel)
Sram PC 48 ketting
Shimano SPD PD M520 pedalen
Shimano trapas
Selle Italia Bianchi zadel
Shimano Exage Aero remgrepen (NOS)
Shimano Exage 500 remhoeven
Wolber wielen (6 speed)
Shimano Exage downtube shifters
Vittorio Rubino bandjes
BBB Speedcage bidonhouder
De fiets is vrijwel klaar, alleen de kabels van de derailleurs en van de fietscomputer moeten nog even netjes gemonteerd worden. Ook denk ik dat er t.z.t. een zwart stuurlintje op komt.
En een plaatje van het frame in oude staat:
Ik weet het zeker denk ik
-
- Forum-lid
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Is er flink op vooruit gegaan. Knap werk!
Mooie fietsen bestaan nog. En dan bedoel ik eigenlijk aparte racefietsen in originele nieuwstaat.
Onlangs was ik op zoek naar een mooie oude racefiets waarmee ik samen met mijn dochter een rondje zou kunnen wegtrappen.
Ik kocht een Koga Miyata Roadchamp uit 1982 van een oude man die deze al zo'n 15 jaar op zolder had staan. In verband met zijn verhuizing moest hij hier vanaf en dit gaf mij de gelegenheid deze van hem over te nemen.
Nu is dit niks bijzonders maar bij het zien van de folder uit 1982 moest ik toch wel even slikken dat deze fiets nog in gehele originele staat verkeerde.
Meestal ontbreekt er wel iets of is er in de loop der jaren wel wat veranderd, maar bij deze fiets zijn zelfs de Wolber draadbanden nog origineel.
Bijzonder is ook de groep waarmee de fiets is afgemonteerd, het is nl de Shimano Adamas Aero groep die vervaardigd is van 1981 t/m 1983.
Na een paar dagen en heel wat uurtjes flink poetsen kom je erachter dat je toch wel een zeldzaam mooie fiets op de kop heb getikt en dat deze zo in een etalage kan worden gezet met daaraan flink prijskaartje gekoppeld.
Ook de gewoon nog functionerende IKU Cyclotronic kilometerteller uit 1983 verraad dat er totaal maar 345km is mee gefietst.
Bijzonder is dat deze teller geen batterijen nog heeft maar gevoed wordt door de magneetring in het voorwiel wat tevens functioneert als een dynamo.
Voor alle liefhebbers van al het oude staal en oog voor detail wil ik even laten meegenieten.
Ik zou zeggen, zoek de verschillen.
Voor meer detailfoto´s klik Hier
Meer info omtrent de nog steeds werkende IKU Cyclomaster fietscomputer uit 1983 vind je Hier
Onlangs was ik op zoek naar een mooie oude racefiets waarmee ik samen met mijn dochter een rondje zou kunnen wegtrappen.
Ik kocht een Koga Miyata Roadchamp uit 1982 van een oude man die deze al zo'n 15 jaar op zolder had staan. In verband met zijn verhuizing moest hij hier vanaf en dit gaf mij de gelegenheid deze van hem over te nemen.
Nu is dit niks bijzonders maar bij het zien van de folder uit 1982 moest ik toch wel even slikken dat deze fiets nog in gehele originele staat verkeerde.
Meestal ontbreekt er wel iets of is er in de loop der jaren wel wat veranderd, maar bij deze fiets zijn zelfs de Wolber draadbanden nog origineel.
Bijzonder is ook de groep waarmee de fiets is afgemonteerd, het is nl de Shimano Adamas Aero groep die vervaardigd is van 1981 t/m 1983.
Na een paar dagen en heel wat uurtjes flink poetsen kom je erachter dat je toch wel een zeldzaam mooie fiets op de kop heb getikt en dat deze zo in een etalage kan worden gezet met daaraan flink prijskaartje gekoppeld.
Ook de gewoon nog functionerende IKU Cyclotronic kilometerteller uit 1983 verraad dat er totaal maar 345km is mee gefietst.
Bijzonder is dat deze teller geen batterijen nog heeft maar gevoed wordt door de magneetring in het voorwiel wat tevens functioneert als een dynamo.
Voor alle liefhebbers van al het oude staal en oog voor detail wil ik even laten meegenieten.
Ik zou zeggen, zoek de verschillen.
Voor meer detailfoto´s klik Hier
Meer info omtrent de nog steeds werkende IKU Cyclomaster fietscomputer uit 1983 vind je Hier
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Prachtige nostalgische fiets, ik zou hem weer op zolder zetten!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Rij sinds kort weer op een oude rih en ben helemaal 'in' de mooie oude fietsjes. Dit is een bijzonder fraai fietsje waardoor ik bijna meteen mplaats op wil gaan om te kijken of er nog ergens een mooie te koop staat. Opvallend overigens hoeveel interesse in bepaalde oldtimers is. Fraai exemplaren (en daar hoort deze zeker bij) gaan weg voor stevige prijzen.
Veel plezier
Veel plezier
Alstublaft.
b l a f f y schreef:
Opvallend overigens hoeveel interesse in bepaalde oldtimers is. Fraai exemplaren (en daar hoort deze zeker bij) gaan weg voor stevige prijzen.
Veel plezier
Thnx.. het is wat de gek er voor over heeft natuurlijk. hier bij Bike-vintage.com vraagt men voor hetzelfde exmplaar 450,- US dollar!! Echter mis ik daar de originele aerobidon en pomp. Ook het frame vertoont daar redelijk wat lakschade.
Het grappige is ook dat dit een van de eerst groep was met indexschakeling, en niet (zoals later) geklik bij de buiscommandeurs, maar gewoon 6 stappen geintegreerd in de derailleur.
Voor meer detailfoto's
klik hier.
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
Echt een prachtfiets. Wat ik me afvraag, hoe krijg je de fiets zo mooi gepoetst. Demonteer je hem eerst?
Ik krijg mijn koga uit 1978 niet zo mooi schoon als deze.
Groet John
Ik krijg mijn koga uit 1978 niet zo mooi schoon als deze.
Groet John
groet John
http://web.me.com/zjon/wieleravonturen/2011/2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://web.me.com/zjon/wieleravonturen/2011/2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;