martktaandeel 29er
voor een stage opdracht ben ik een verkoopplan aan het schrijven.
nu probeer ik er achter te komen wat ongeveer het marktaandeel van 29ers zou zijn.
helaas is er weinig info op google te vinden hierover.
mijn eigen schatting is dat 20% van alle verkochte mountainbikes in 2011 29ers zijn.
dit op basis van de info die ik verkregen heb.
wat denken jullie?
nu probeer ik er achter te komen wat ongeveer het marktaandeel van 29ers zou zijn.
helaas is er weinig info op google te vinden hierover.
mijn eigen schatting is dat 20% van alle verkochte mountainbikes in 2011 29ers zijn.
dit op basis van de info die ik verkregen heb.
wat denken jullie?
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
bedankt voor de tip, ik denk helaas niet dat grote merken graag cijfers bekend maken maar wie niet probeert wie niet wint!
het gaat om de verkoop in Nederland.
het hoeft niet een precieze cijfer te zijn, een ruime percentage is ook prima voor mijn verkoopplan.
dus daarom ben ik benieuwd naar jullie schatting.
het gaat om de verkoop in Nederland.
het hoeft niet een precieze cijfer te zijn, een ruime percentage is ook prima voor mijn verkoopplan.
dus daarom ben ik benieuwd naar jullie schatting.
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009
Ik denk dat dit heel hard afhangt van winkel tot winkel, naargelang welke merken ze verkopen.
Een kameraad van mij werkt in een winkel waar ze Specialized doen, Speci heeft een aantal 26 modellen geschrapt voor 29 en zij verkopen meer 29 als 26! Waar ik werk, en de merken die wij dus doen, is de leverbaarheid van 29'ers een ramp. Het percentage 29 zal zeker onder 10% liggen.
29'ers zijn alom tegenwoordig in de boekjes en op fora dezer dagen, maar ik denk dat je het percentage 29'ers toch niet mag overschatten. Er zijn ook nog een heleboel mensen die afwachten, zeker met de komst van 650b in 2013. Ik denk dat je er met je schatting van 20% redelijk kortbij zal zitten.
Een kameraad van mij werkt in een winkel waar ze Specialized doen, Speci heeft een aantal 26 modellen geschrapt voor 29 en zij verkopen meer 29 als 26! Waar ik werk, en de merken die wij dus doen, is de leverbaarheid van 29'ers een ramp. Het percentage 29 zal zeker onder 10% liggen.
29'ers zijn alom tegenwoordig in de boekjes en op fora dezer dagen, maar ik denk dat je het percentage 29'ers toch niet mag overschatten. Er zijn ook nog een heleboel mensen die afwachten, zeker met de komst van 650b in 2013. Ik denk dat je er met je schatting van 20% redelijk kortbij zal zitten.
Ik zou gewoon een belrondje maken langs de importeurs van de grote merken. Ik heb zelf tijdens de Tour een artikel geschreven (dat was voor een dagblad, bij een stageverslag ligt het wellicht anders) over tijdritfietsen. Ze stonden me na enig aandringen netjes te woord.
-
- Forum-lid
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36
Overigens zijn de "verschillen" in de 29'er adeptatie per land opmerkelijk te noemen.
Ik heb de afgelopen 3 jaar veel mountainbike-marathons in Duitsland, Belgische Ardennen en Frankrijk gereden en heel erg veel in Italie rondgefietst.
Vreemd genoeg heb ik opgemerkt dat het fenomeen 29'er in dat circuit nog steeds vooral een Benelux aangelegendheid is.
In Duitsland is het zeker geen hossana-sfeer en zie je ze soms (echt slechts een fractie van aantallen in NL en Ardennen, heel langzaam wat meer), in Frankrijk is men vaak zelfs een beetje lacherig, een veel gehoorde bezwaar is de wendbaarheid en lastige geometrie bij 29'ers en in bijzonder bij fullies, leverde daar soms nogal wat verwrongen gezichten op.
In Italie zag ik ze regelmatig in de verhuur maar bij navraag beweerde men juist weer weinig verkocht.
Valt mij op dat 29'ers binnen Europa dus juist in de relatief vlakke landen zo veel aftrek genieten. Fabrikanten en fietsenmakers willen "ons" hier met marketing-praatjes liefst doen geloven dat 29'ers "de oplossing voor alles" zijn maar een paar 100km verderop met echte bergen ipv heuvels leeft men met een hele andere werkelijkheid. Best grappig als je nadenkt over doel en inzetbereik, het blijft tenslotte toch mountainbiken
Ik houd het zelf nog maar even bij "een fiets kiezen bij het inzetbereik" maar ben wel razend benieuwd waar de industrie over een jaar of 2 staat...
Ik heb de afgelopen 3 jaar veel mountainbike-marathons in Duitsland, Belgische Ardennen en Frankrijk gereden en heel erg veel in Italie rondgefietst.
Vreemd genoeg heb ik opgemerkt dat het fenomeen 29'er in dat circuit nog steeds vooral een Benelux aangelegendheid is.
In Duitsland is het zeker geen hossana-sfeer en zie je ze soms (echt slechts een fractie van aantallen in NL en Ardennen, heel langzaam wat meer), in Frankrijk is men vaak zelfs een beetje lacherig, een veel gehoorde bezwaar is de wendbaarheid en lastige geometrie bij 29'ers en in bijzonder bij fullies, leverde daar soms nogal wat verwrongen gezichten op.
In Italie zag ik ze regelmatig in de verhuur maar bij navraag beweerde men juist weer weinig verkocht.
Valt mij op dat 29'ers binnen Europa dus juist in de relatief vlakke landen zo veel aftrek genieten. Fabrikanten en fietsenmakers willen "ons" hier met marketing-praatjes liefst doen geloven dat 29'ers "de oplossing voor alles" zijn maar een paar 100km verderop met echte bergen ipv heuvels leeft men met een hele andere werkelijkheid. Best grappig als je nadenkt over doel en inzetbereik, het blijft tenslotte toch mountainbiken
Ik houd het zelf nog maar even bij "een fiets kiezen bij het inzetbereik" maar ben wel razend benieuwd waar de industrie over een jaar of 2 staat...
In Nederland is het toch veel rechtdoor over het karrespoor.klaas-kippegaas schreef:Overigens zijn de "verschillen" in de 29'er adeptatie per land opmerkelijk te noemen.
Ik heb de afgelopen 3 jaar veel mountainbike-marathons in Duitsland, Belgische Ardennen en Frankrijk gereden en heel erg veel in Italie rondgefietst.
Vreemd genoeg heb ik opgemerkt dat het fenomeen 29'er in dat circuit nog steeds vooral een Benelux aangelegendheid is.
In Duitsland is het zeker geen hossana-sfeer en zie je ze soms (echt slechts een fractie van aantallen in NL en Ardennen, heel langzaam wat meer), in Frankrijk is men vaak zelfs een beetje lacherig, een veel gehoorde bezwaar is de wendbaarheid en lastige geometrie bij 29'ers en in bijzonder bij fullies, leverde daar soms nogal wat verwrongen gezichten op.
In Italie zag ik ze regelmatig in de verhuur maar bij navraag beweerde men juist weer weinig verkocht.
Valt mij op dat 29'ers binnen Europa dus juist in de relatief vlakke landen zo veel aftrek genieten. Fabrikanten en fietsenmakers willen "ons" hier met marketing-praatjes liefst doen geloven dat 29'ers "de oplossing voor alles" zijn maar een paar 100km verderop met echte bergen ipv heuvels leeft men met een hele andere werkelijkheid. Best grappig als je nadenkt over doel en inzetbereik, het blijft tenslotte toch mountainbiken
Ik houd het zelf nog maar even bij "een fiets kiezen bij het inzetbereik" maar ben wel razend benieuwd waar de industrie over een jaar of 2 staat...
En daar komt een 29 er het beste tot zijn recht.
Zo gek is dat verschil dus niet met het buitenland.
Zelf wacht ik af tot de kinderziektes wat overwonnen zijn.
Ieder merk had plotseling wel erg snel een 29 er staan.
Daar mankeert dan nog weleens wat aan afmontage of frame details.
Ook de onderdelenleveranciers moeten nog het een en ander doorontwikkelen.
Lastige nauwe hoekjes als de voorderrie en achterwiel bijv.
Zij is ook tegen
-
- Forum-lid
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36
Klopt helemaal!simen schreef:In Nederland is het toch veel rechtdoor over het karrespoor.
En daar komt een 29 er het beste tot zijn recht.
Zo gek is dat verschil dus niet met het buitenland.
Ik durf zelfs te beweren dat je in Nederland op 95% van de routes net zo goed of sneller bent met een Cyclocrosser, daar is helemaal geen MTB nodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14007
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
En dat is dus niet waar, op vrijwel elk onverhard parcours ben je sneller met een mtb.klaas-kippegaas schreef:Klopt helemaal!simen schreef:In Nederland is het toch veel rechtdoor over het karrespoor.
En daar komt een 29 er het beste tot zijn recht.
Zo gek is dat verschil dus niet met het buitenland.
Ik durf zelfs te beweren dat je in Nederland op 95% van de routes net zo goed of sneller bent met een Cyclocrosser, daar is helemaal geen MTB nodig
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Paar maanden terug kreeg ik een uitverkoopflyer van Rijwielpaleis Bilthoven in de bus waarin stond dat ze afscheid namen van de 26ers. Van Herwerden vertelde eind 2010 al dat ze meer 29ers dan 26ers verkochten... Ik denk dus dat het hoger dan die 20% ligt.