Lekke band tijdens afdaling
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ja en dat gaat meestal probleemloos. Alleen als de voorband in 1x leeg is wordt 't erg vervelend. In de meeste gevallen kan je dan 't beste ook maar gewoon remmen, dan is er alleen een grote kans dat je onderuit schuift. Maar beter onderuit schuiven dan een afgrond in rijden of tegen een rotswand aan gaan met hoge snelheid.
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Als je voor lek rijd eerst zorgen dat je de boel onder controle houd. Gewicht zoveel mogelijk naar achteren verplaatsen. Zoveel mogelijk achterrem gebruiken en voor zover het toelaat met voor remmen. Sommigen doen er een serie schietgebedjes bij.
Ik ben overeind gebleven toen het mij gebeurde met een snelheid ruim in de 70
Ik ben overeind gebleven toen het mij gebeurde met een snelheid ruim in de 70
Tis mij eens gebeurt tijdens de afdaling van de Passo San Pellegrino. Ook voor (latex biba in combi met een paar keer fors remmen). Het gebeurde gelukkig vlak voor een haarspeldbocht...... Je wil er niet aan denken wat er gebeurt als dit op een recht stuk met 80km/u was gebeurt....
Idd gewicht verplaatsen in de richting waar je geen lek hebt en dan bidden.....
Idd gewicht verplaatsen in de richting waar je geen lek hebt en dan bidden.....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor mij is dit de enige reden om evt weer op tubes over te stappen.
Met draadbandjes wordt je fiets wel heel erg snel stuurloos. Paar weken terug lek in een afdaling in de Vlaamse Ardennen en was een spijker dus de band was ook in heel snel leeg. Nat wegdek en bochten. Dat is even met de billen knijpen.
Met tubes vond ik lek in een afdaling voor m'n gevoel een stuk minder eng en bleef je fiets beter bestuurbaar.
Met draadbandjes wordt je fiets wel heel erg snel stuurloos. Paar weken terug lek in een afdaling in de Vlaamse Ardennen en was een spijker dus de band was ook in heel snel leeg. Nat wegdek en bochten. Dat is even met de billen knijpen.
Met tubes vond ik lek in een afdaling voor m'n gevoel een stuk minder eng en bleef je fiets beter bestuurbaar.
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
In de tijd dat ik nog zo onnozel was om met een gerepareerde binnenband op vakantie te gaan heb ik het plakkertje (op de voorband !) losgeweekt in de afdaling van de Col de Fermi, in Italië.
En een paar jaar geleden op de Zevenheuvelenweg, richting Groesbeek. Op de kruising met de Oudebaan een stootlek, en met een nagenoeg lege achterband de linkerbocht in, met 60+. Gelukkig was het zomer en het gras niet gemaaid, dat remde voldoende af toen ik in de berm kwam. Maar mijn dalerslef is wel verminderd sinds die ervaring.
En een paar jaar geleden op de Zevenheuvelenweg, richting Groesbeek. Op de kruising met de Oudebaan een stootlek, en met een nagenoeg lege achterband de linkerbocht in, met 60+. Gelukkig was het zomer en het gras niet gemaaid, dat remde voldoende af toen ik in de berm kwam. Maar mijn dalerslef is wel verminderd sinds die ervaring.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
oldandslow schreef:In de tijd dat ik nog zo onnozel was om met een gerepareerde binnenband op vakantie te gaan heb ik het plakkertje (op de voorband !) losgeweekt in de afdaling van de Col de Fermi, in Italië.
En een paar jaar geleden op de Zevenheuvelenweg, richting Groesbeek. Op de kruising met de Oudebaan een stootlek, en met een nagenoeg lege achterband de linkerbocht in, met 60+. Gelukkig was het zomer en het gras niet gemaaid, dat remde voldoende af toen ik in de berm kwam. Maar mijn dalerslef is wel verminderd sinds die ervaring.
Dat doe ik dus ook niet meer idd, lek biba is weggooien, die paar euro.
Met de vakantie doe ik er denk ik wat latex is, mik ik ze erna wel weer weg. Voor vakantie monteer ik altijd nieuwe banden, tenzij ik er pas een paar keer mee heb gereden. Het risico voor die paar centen
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Bijgaande foto's wil ik even met jullie delen; ik kwam dit wiel vorige week tegen bij de afvalcontainer op de camping waar ik zat (Bourg d'Oisans). De persoon heeft duidelijk een lekke band/klapband gehad tijdens een afdaling (Alp d'Huez wellicht) en heeft met de velg op het wegdek afgeremd
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
tja. Die velg is kapot. De naaf op zich nog bruikbaar. Ziet er niet uit als een erg dure velg. Als deze persoon niet gevallen is heeft hij geluk gehad.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Dat wiel heb je toch zeker wel meegenomen want een nieuw velg er om spaken en je hebt een mooi reserverwieltje. Wie gooit nu zoiets in een vuilbak.plantagenet schreef:Bijgaande foto's wil ik even met jullie delen; ik kwam dit wiel vorige week tegen bij de afvalcontainer op de camping waar ik zat (Bourg d'Oisans). De persoon heeft duidelijk een lekke band/klapband gehad tijdens een afdaling (Alp d'Huez wellicht) en heeft met de velg op het wegdek afgeremd
Nieuwe velg overspaken is niet veel moeilijker dan een nieuw bandje omleggen maar duurt alleen wat langer.