Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietshelm aankoop vraag

raznov
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 aug 2009 17:50

raznov 22 apr 2012 22:54

Hallo,

Beetje vreemde vraag. Ik heb op dit moment een fietshelm (Giro monza) van 2003. Nu lees ik dat helmen na 5 jaar eigenlijk vervangen moeten worden. Ik twijfel of dit meer verkoop argument is of technisch ook daadwerkelijk onderbouwd en getest, maar goed, dat daar gelaten gaat het om mijn eigen gezondheid en is het dus tijd om hem te vervangen.
Nu kom ik op een aantal mooie helmen binnen mijn budget maar zit nu met een grote vraag. Ik zie bijvoorbeeld uitverkoop op de Ekoi,fr site, mooie prijzen, voor iets verouderde modellen. Ik vraag me alleen af hoe ik die 5 jaar moet gaan rekenen? Moet ik daadwerkelijk kijken naar de datum die in de helm staat (wat dus bij een internetwinkel niet te vinden is voor de aankoop) of gaan die 5 jaar pas in op het moment dat ik hem de eerste keer op m'n koppie zet? (Wat ik kan vinden over de ekoi helmen is dat het 2010 modellen zijn, dat zou betekenen dat deze al 2 jaar oud zijn en dus nog maar 3 jaar mee zouden kunnen?!)
Koga Miyata Roadwinner 105 2009

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 22 apr 2012 23:41

Wat ik weet is dat veiligheidshelmen (in de chemische industrie) inderdaad een 'beperkte houdbaarheid' hebben. De veroudering van het kunsstof treedt op als gevolg van de inwerking van UV-licht. Zolang een helm binnen/donker ligt treedt veroudering veel minder op.
Voor de fietshelm geldt waarschijnlijk iets soortgelijks. De grote vraag is natuurlijk hoeveel minder de bescherming wordt na '5 jaar'. Het is natuurlijk een degradatie proces, dus langzaamaan zal de bescherming wel iets afnemen. Maar het is natuurlijk nooit zo dat de helm na 4,9 jaar nog voldoende bescherming biedt en dat deze na 5,1 jaar beter niet meer gebruikt kan worden. In mijn ogen geeft een helm van 10 jaar oud ook nog bescherming, als is dat misschien ietsje pietsje minder dan een nieuwe helm.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 23 apr 2012 14:42

+1 Gevoelsmatig zou ik echter geen probleem hebben met een helm van een jaar oud die voor de helft van de prijs weggaat. Echter een 2010 helm met 25% korting zou ik dan weer niet doen, dan liever een nieuwe!
Overigens zijn die helmen van Ekoï op de website wel jonger denk ik, die modellen waren er vorig jaar toen ik de mijne kocht nog niet.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39701
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 apr 2012 15:18

plantagenet schreef: In mijn ogen geeft een helm van 10 jaar oud ook nog bescherming, als is dat misschien ietsje pietsje minder dan een nieuwe helm.
-1
Dat zal fors minder zijn. De weekmakers in de kunststof verliezen hun werking onder invloed van oa. UV en de helm verliest zijn kracht.
Less is bore

raznov
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 aug 2009 17:50

raznov 23 apr 2012 20:07

Ze verliezen hun werking er door, dat begrijp ik uit vrij veel verhalen, maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld het in de kast leggen van je helm. Of in mijn geval, opbergen onder mijn bed. Hij komt er dan in de zomer wekelijks een stuk of 3 keer onderuit maar in de winter (bijna) niet. Denk dat hij dan een stuk langer mee zou moeten gaan, alhoewel haargel, shampoo e.d. ook van invloed zullen zijn, dus schoonmaken is vast wel handig.
Koga Miyata Roadwinner 105 2009

Remco1976
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2012 23:27

Remco1976 23 apr 2012 20:25

Ik heb begrepen dat de helmen niet alleen verslechteren onder invloed van UV, maar ook door zweet. Ik kan me voorstellen dat zweet inwerkt en de kwaliteit van het foam aan de binnenkant aantast. De bescherming die je helm bied is voornamelijk aan de foam (piepschuim) te danken. Dit foam lijkt op een variant van EPS en dat bevat geen weekmakers. Voor de plastic schaal aan de buitenkant van de helm is het wel zo dat het bros wordt door het verdwijnen van de weekmakers. Voor wat betreft UV, als het binnen ligt opgeslagen is het niet aan veel UV blootgesteld aangezien UV afkomstig is van direct zonlicht.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 25 apr 2012 21:19

plantagenet schreef:Wat ik weet is dat veiligheidshelmen (in de chemische industrie) inderdaad een 'beperkte houdbaarheid' hebben.
Helmen die beroepsmatig gebruikt worden hebben idd een "houdbaarheidsdatum", d.w.z. na deze datum mag deze helm beroepsmatig niet meer gebruikt worden. De fietshelmen in dit topic zijn, met alle respect, vrijetijdshelmen (nu alvast excuses aan de profwielrenners op het forum). Fabrikanten adviseren om de helm na een aantal jaar te vervangen. Eenfietshelm verslechtert aan de buitenkant door invloed van UV-licht, de harde schelp wordt brosser. Je merkt dit zeer waarschijnlijk niet, maar bij een val zal het zeker verschil uitmaken. Aan de binnenkant wordt het samengeperste piepschuim en de eventuele lijm die gebruikt is aangetast door het zout dat je uitzweet. Het is dus afhankelijk van meerdere factoren hoe snel je je helm moet cq. gaat vervangen (je moet ten slotte niets). De helm van mijn vriendin uit 2008 durf ik haar zonder twijfel te laten gebruiken, mijn helm uit 2008 is inmiddels vervangen.
Time is (almost) on my site

Plaats reactie