Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielset voor het rijden van Criteriums.

Danman1980
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2012 15:04

Danman1980 26 apr 2012 15:34

Ik ben op zoek naar een nieuwe wielset waarmee ik de komende criteriums mee aankan.

De eerste twijfel zit hem in de hoogte van de velg. De snelheid ligt meestal hoog (gem. 39 - 40 km/u), daarom dacht ik zelf aan een aero velg (50mm om ook zijwind het hoofd te kunnen bieden).

Daarnaast is mijn budget (max 1000 euro) geheel afhankelijk naar wat het oplevert. Ik heb veel wielsets gezien die ca. EUR. 400 moeten kosten en vraag me af of het verschil met wielsets rond de EUR 1000 echt zo groot is. Gewicht is gezien het doel van ondergeschikt belang of onderschat ik het daarmee?

Momenteel staat de Campa Bullet ultra 50mm (past mooi bij mijn Chorus afmontage) bovenaan mijn lijstje, maar ik laat me graag adviseren adhv jullie ervaringen.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 26 apr 2012 19:41

Als ik 1000 euro te besteden had voor criteriumwielen zou ik er twee setjes voor kopen.... Altijd makkelijk als je een keer een dranghek binnenrijdt....
Bv. mooie handgespaakte tubewielen met Niobiumvelgen en goede naven, heb je rond de 400 euro.
Ik moet er echt niet aan denken om met wielen van 1000 euro een criterium te rijden........

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 26 apr 2012 20:36

hoeeveel wielen heb jij al kapot gereden?

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 26 apr 2012 20:44

japiecarbon schreef:hoeeveel wielen heb jij al kapot gereden?
het is inderdaad een veel geplaatste reactie: geen dure wielen in een cirterium, want alles gaat kapot..

dit wordt mijn eerste seizoen, na vorig seizoen enkel trainingswedstrijden te hebben gereden

sneuvelen er nou echt zoveel wielen in die wedstrijden?

even terug naar het onderwerp:
mijn ervaring is dat een goed wiel zeker verschil maakt
natuurlijk is duurder niet altijd beter
over de campagnolo bullet ultra's heb ik al redelijk positieve geluiden gehoord

marsman
Forum-lid
Berichten: 2553
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 26 apr 2012 20:52

Wat is er mis met de Zipps in je Avatar??

Ik zou eens kijken naar de (al heel veelgeadviseerde) Campa Zonda wielen, of fulcrum racing 1. Houd je veel geld in je zak. Mijn ervaring met criteriums is dat lage velgen fijner rijden. Stuurt beter.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 26 apr 2012 23:31

Ik rij zelf criteriums. Zou idd een setje Zonda's of R3 aanraden (Eurus of R1 ook mooi maar marginaal lichter en pak duurder). Daarnaast set laag profiel handgespaakt 32 of 36 stuks. Denk bijvoorbeeld aan open pro velgen. Vind ik zelf een lekker setje voor klinker criteriums. 1000 euro voor één set kan maar dan moet je wel echt geld overhouden. Valpartijen zijn er gewoon, moet je altijd rekening mee houden. Daarom rij ik niet met duurder materiaal (heb zelf zonda's).

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 27 apr 2012 00:16

Ik heb laatst een setje zilver record naven + nemesis tubevelgen overgenomen. Vooraan radiaal 32 platte spaken. Achter 32, radiaal links en kruis over 3 aan de aandrijfzijde.
Strak gespaakt, volledig recht en de prijs was 60 euro.

Met de overige 940 euro zou ik de bullet ultra met CULT lagers kopen. Dan hoef je niet meer wakker te liggen dat het aan het materiaal zou kunnen liggen, als je net niet wint...(ik kijk er ook al een tijdje naar met kwijl uit mijn mond).

ps: deze half-vergane-glorie hier won ook enkele wedstrijden met lage tubewielen, dus het kan als de benen goed zijn.
Afbeelding
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Danman1980
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2012 15:04

Danman1980 27 apr 2012 09:36

Bedankt voor de reacties zover.

Dat valpartijen vaker voorkomen bij criteriums is niks nieuws. Dat is ook de reden waarom ik (nog) niet ben geswitcht naar een carbon-frame. De wegen zijn, op wat klinkertjes na, wel goed te noemen, dus echt bang voor deuken en butsen ben ik niet.

Waar ik nu eigenlijk heel nieuwsgierig naar ben is de verhouding van de prestaties van bijvoorbeeld de veel genoemde Zonda's & Fulcrum R3 tov de Shamal & Fulcrum R Zero.

En tja, de Campa Bullet Ultra CULT is natuurlijk wel heel vet, maar zijn de prestaties van deze set navenant? Is deze set zijn geld waard?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 27 apr 2012 13:00

Nee! Ik denk dat Zonda's (enz) hun geld nog wel waard zijn. De rest is maar heel weinig beter, maar wel veel duurder!

Waarom wil je nieuwe wielen? En wat heb je nu? Want als je denkt dat je er beter van gaat rijden dan kan je dat wel uit je hoofd zetten.

Al doe je t voor t moraal en het hebben kan t natuurlijk geen kwaad ;-)

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 27 apr 2012 13:22

japiecarbon schreef:hoeeveel wielen heb jij al kapot gereden?
Stuk of 4...........

Danman1980
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2012 15:04

Danman1980 27 apr 2012 14:08

Nee! Ik denk dat Zonda's (enz) hun geld nog wel waard zijn. De rest is maar heel weinig beter, maar wel veel duurder!
Met de aankoop van Zonda's zou er flink wat geld overblijven voor andere zaken.
Waarom wil je nieuwe wielen? En wat heb je nu? Want als je denkt dat je er beter van gaat rijden dan kan je dat wel uit je hoofd zetten.
Ik rijd momenteel op Fulcrum R5 van bijna 2 jaar oud en heb het enige criteria wat ik had was dat de wielen rond moesten zijn en niet te duur.
Inmiddels heb ik vorig jaar het rijden van wedstrijdjes opgepakt en ben daarom op zoek naar "betere" wielen.
Al doe je t voor t moraal en het hebben kan t natuurlijk geen kwaad
Bij deze opmerking gaan mijn gedachten toch weer richting die Bullets :D

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6571
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 27 apr 2012 14:18

edwin01 schreef:
japiecarbon schreef:hoeeveel wielen heb jij al kapot gereden?
Stuk of 4...........
Misschien eens tijd voor een brilletje :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Plaats reactie