Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Shimano of Supra?

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 30 apr 2012 15:09

Er is al veel over wielen met hoge velgen gezegd en geschreven in dit forum. Maar wat mij betreft kan er best nog een vraagje bij.

Nadat ik alle berichten (of een groot deel in ieder geval) gelezen heb, en mijn geld heb geteld, twijfel ik tussen twee wielen: Shimano RS 80 c50 en Supra RC58. Qua prijs en gewicht ontlopen ze elkaar niet of nauwelijks. De Shimano's kosten bij Mantel Bikeparts 625 euro, de set weegt 1783 gram. De Supra's zijn in diezelfde zaak 649 euro (gewicht: 1820 gram).

Shimano is wat mij betreft een bekender merk, daar heb ik veel vertrouwen in. Maar de Supra's zien er iets gelikter uit. Helaas ken ik dat merk verder niet en dat zorgt ervoor dat ik twijfel. Wie heeft ervaringen met een van de twee setjes en wie weet er meer over het merk Supra?

Kortom, wie helpt mij kiezen?
Michiel

jsparie
Forum-lid

jsparie 30 apr 2012 19:33

Kan je niets vertellen over de supra's maar de shimano's zijn behoorlijk stevig en voldoen prima. Mijn vader weegt 90 kg + en gebruikt ze al een jaartje probleemloos. Hier het volgens mij goedkoopste adres van dit moment. Geeft je wellicht ruimte in het budget om een paar meer stijlvolle stickers op maat te laten maken.

http://s-tec-essence.eshop.t-online.de/ ... 0PCYB-0001" onclick="window.open(this.href);return false;

tomg88
Forum-lid

tomg88 01 mei 2012 08:29

Ik heb de surpra RC58 wielen. Voor mij was het ook een beetje een gok, omdat ik er nog niet heel veel andere ervaringen van mensen erover had gelezen. Maar de looks en de extra velghoogte gaven bij mij uiteindelijk de doorslag en nam het minieme verschil in gewicht (37 gram, waar hebben we het eigenlijk over?) voor lief. De stickers van de Supra wielen zitten overigens onder de lak, deze zijn dus niet (makkelijk) te verwijderen. Mocht je ze net als ik heel stijlvol vinden, dan moet je het zien als een goede beschermlaag. Verder zijn ze netjes afgewerkt en de naven zien er ook zeer strak uit. Ze zijn goed gelagerd en lopen zeer soepel. Soepeler dan het cup en conus systeem van de Shimano RS-10 wielen die had.

De wielen hebben een luide ratel, dus hopelijk ben je daar niet vies van. Als je nog vragen hebt of foto's wil moet je maar PB'en.
Afbeelding
DSC09879 by gaaff, on Flickr

Afbeelding
DSC09875 by gaaff, on Flickr

EDIT: Ik heb zelf geen ervaring met de shimano wielen, ken ook niemand die ze heeft. Een goede vergelijking maken tussen deze twee kan ik dus niet.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 mei 2012 09:25

tomg88 schreef:Ze zijn goed gelagerd en lopen zeer soepel. Soepeler dan het cup en conus systeem van de Shimano RS-10 wielen die had.
Zou ook niet zo best zijn als de boel minder was dan een setje RS10's.

De RS80's hebben betere naven dan de Supra's. De industrielagertjes in de voornaaf van de Supra's zijn wel erg klein, maar goed ze zijn wel makkelijk te vervangen als ze versleten zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

peter1981
Forum-lid

peter1981 01 mei 2012 16:27

Heb me laten vertellen dat het een FFWD velg is met eigenbouw naven.
Heb ze voordat ik de cosmic carbons kocht de Supra`s even in m`n handen gehad maar kwa lagers die nieuw waren liepen ze erg goed
Prijs vond ik ook heeeel erg meevallen
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

perik
Forum-lid

perik 01 mei 2012 16:31

peter1981 schreef:Heb me laten vertellen dat het een FFWD velg is met eigenbouw naven.
Mooie manier om te zeggen dat ze alles bij de bekende Chinese fabrieken hebben besteld, zoals al dit soort stickermerken doen. ;)

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 01 mei 2012 16:35

@Peter, redelijk positief, maar toch voor Cosmic gegaan. Waarom? Qua prijs zitten ze bij elkaar in de buurt.

@Perik, ai, dat klinkt wel erg negatief. Ik zou ook liever Lightweights hebben, maar ik heb gisteren weer niet gewonnen in de staatsloterij.....
Michiel

bonnick
Forum-lid

bonnick 01 mei 2012 22:40

Heb zelf de supra wielen, en ben er zeer tevreden over. Twijfelde zelf ook tussen deze twee en heb gekozen voor de looks, want ik vind ze een stuk mooier dan de Shimano's. En volgens mijn fm zijn de supra' 's kwalitatief dik in orde.

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 02 mei 2012 08:35

Ik zou voor de dura ace wielen gaan... bewezen kwaliteit op topniveau. Geen verhalen van horen zeggen etc, topnaven die eeuwig meegaan, degelijke velgen. Ik zou niet twijfelen.

Greetz

jsparie
Forum-lid

jsparie 02 mei 2012 11:16

Dogestyle jij hebt waarschijnlijk geld zat. Dan weet ik nog wel meer leuks te koop. Het maakt voor de topic starter denk ik wel uit of hij Eur 650 of Eur 1050 uit gaat geven.

peter1981
Forum-lid

peter1981 02 mei 2012 11:19

De bekendheid van de wielen deden het voor mij vandaar de keuze voor de Cosmic carbon en daarbij was het z`n geweldig strakke prijs dat ze gewoon enkele honderden euros goedkoper waren dan de Supra`s
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 02 mei 2012 11:31

Ja die Dura Ace zijn idd te duur. Cosmics heb ik ook aan zitten denken, maar ben ik niet erg weg van. De spaken zitten aan de aluminium velg en het carbonrandje zit daar bovenop. Dat is bij de andere twee sets niet zo. Bovendien adviseerde mijn FM de Shimano's ipv de Cosmics (niet dat zijn mening heilig is, maar je plust en mint wat bij elkaar).

Voordeel van Shimao is de naam, de Ultegra-naaf en de stickers die je kunt verwijderen. Mantel Bikparts laat weten dat ze met beide setjes uitsluitend goede ervaringen hebben. Shimano is wel mooier afgewerkt, aldus de mail die ik van ze kreeg. En in de Shimanowielen zitten kogellagers en geen industrielagers. Dat is beter, schat ik in. Of niet?

Wat een lastige luxe keuze!!!
Michiel

Plaats reactie