buitenkant lagers en lagercups ultra torque invetten?
Hoi,
Gisteren mijn crankstel schoongemaakt, ingevet en gemonteerd. Vind dat ie maar rare geluiden maakt (tik, kraak, maar dat kan ook van de pedalen, zadel, achterwiel, boutjes van bladen komen...). Eerst stap 1: Moet je nu wel of niet de binnenkant van de lagercups en de buitenkant van de lagers invetten? Heb het met witte vaseline gedaan.
Bedankt alvast, Marnix
Gisteren mijn crankstel schoongemaakt, ingevet en gemonteerd. Vind dat ie maar rare geluiden maakt (tik, kraak, maar dat kan ook van de pedalen, zadel, achterwiel, boutjes van bladen komen...). Eerst stap 1: Moet je nu wel of niet de binnenkant van de lagercups en de buitenkant van de lagers invetten? Heb het met witte vaseline gedaan.
Bedankt alvast, Marnix
- timofietst
- Forum-lid
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 29 dec 2009 00:23
- Locatie: Hoogerheide
Ik heb het laatste keer wel gedaan. Hij tikt nog steeds
Vet op de lagers, binnenin de cups en op de tanden van de as-verbinding (hoe heet dat stuk?). Eigenlijk elk stuk waar twee delen elkaar raken, dus ook de wave washer.

Campa heeft er speciaal 'vet' voor, kost alleen € 30,-
Let op dat je niet teveel vet gebruikt, anders kan het lager geen/minder warmte afvoeren waardoor de handel sneller slijt.
Wat je beter kan doen; is het controleren van je lagers op zijwaartse speling.. Indien je de buitenring van het lager op en neer kan halen, dan is je lager helaas overledendiogenes schreef:Voel ook even of de lagers soepel ronddraaien als je dat met de hand voelt. Als er zand tussen lijkt te zitten, moet je de lagers vervangen.

Addict R1
>Wat je beter kan doen; is het controleren van je lagers op zijwaartse speling
Het lager MOET je met de hand controleren als je de boel los hebt. Door de slechte afdichting kan er vuil en water in. Ik vervang ze door ceramische exemplaren, die tweezijdig een dustseal hebben.
Het lager MOET je met de hand controleren als je de boel los hebt. Door de slechte afdichting kan er vuil en water in. Ik vervang ze door ceramische exemplaren, die tweezijdig een dustseal hebben.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Nou, als je crank lagers van je fiets warm lopen dan probeer ik niet graag je wiel te houden.jansen01 schreef:
Campa heeft er speciaal 'vet' voor, kost alleen € 30,-
Let op dat je niet teveel vet gebruikt, anders kan het lager geen/minder warmte afvoeren waardoor de handel sneller slijt.
Wat je beter kan doen; is het controleren van je lagers op zijwaartse speling.. Indien je de buitenring van het lager op en neer kan halen, dan is je lager helaas overledendiogenes schreef:Voel ook even of de lagers soepel ronddraaien als je dat met de hand voelt. Als er zand tussen lijkt te zitten, moet je de lagers vervangen.
Lijkt me ook dat je allebij de testjes te doen om de lagers te controleren. Op axiale richting controleren, maar ook ronddraaien om te voelen of er geen putjes in zitten.
A bad day on the bike is better than a good day at work.
Ik heb mijn UT lagers eerst schoongemaakt door voorzichtig aan een zijde het seal eraf te halen en vervolgens met ontvetter uitspoelen en een klein doekje alle prut en oud vet eruit te halen. Daarna de kogeltjes weer gelijkmatig verdeeld, nieuw lagervet ertussen (gewoon simpel kogellagervet in mijn geval) en het sealtje er weer op.
>Ik heb mijn UT lagers eerst schoongemaakt door voorzichtig aan een zijde het seal eraf te halen en vervolgens met ontvetter uitspoelen
Dan heb je nu het vet er uit gespoeld, dat in principe eeuwig op zijn plaats blijft......
Dan heb je nu het vet er uit gespoeld, dat in principe eeuwig op zijn plaats blijft......
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Dat vet was vervuild, ik heb het vervangen met nieuw vet.
Toen ik het crankstel (gebruikt) binnenkreeg en eens aan de lagers draaide, voelde ik dat dit niet soepel meer ging, er zat echt zand en vuil tussen, in het lager en dus ook in het vet. Dit was mijn poging de lagers nog te redden, als ze nadien niet meer goed hadden gedraaid dan waren ze nu al vervangen geweest. Maar ze draaiden na de schoonmaakbeurt en met nieuw vet weer mooi. Het klopt dat er zand en vuil in kan komen, als je dat er niet te lang in laat zitten dan is de boel nog niet direct kapot.Diogenes schreef:Voel ook even of de lagers soepel ronddraaien als je dat met de hand voelt. Als er zand tussen lijkt te zitten, moet je de lagers vervangen.
Jansen 01, je schrijft "Indien je de buitenring van het lager op en neer kan halen, dan is je lager helaas overleden". bedoel je de metalen buitenring of het zwarte afdekring? Die laatste sluit nl niet mooi aan op de lagers. Neem aan het eerste.
Als ik de cranks zonder ketting rond laat draaien gaat het overigens prima, zonder rare bijgeluiden. Ook het met de hand draaien lukt prima zonder "zand" te voelen. Dus dat lijkt in orde.
Ik bedoelde overigens niet het vet in de lagers zelf, maar of je vet moet smeren aan de buitenkant van de lagerring en de binnenkant van de cups. Als ik het goed begrijp moet daar ook dus lagervet op, in plaats van de witte vaseline die ik er tussen had gedaan.
Als ik de cranks zonder ketting rond laat draaien gaat het overigens prima, zonder rare bijgeluiden. Ook het met de hand draaien lukt prima zonder "zand" te voelen. Dus dat lijkt in orde.
Ik bedoelde overigens niet het vet in de lagers zelf, maar of je vet moet smeren aan de buitenkant van de lagerring en de binnenkant van de cups. Als ik het goed begrijp moet daar ook dus lagervet op, in plaats van de witte vaseline die ik er tussen had gedaan.