Hoi,
Na 4500 km vond ik het tijd voor een nieuwe ketting voor mijn Rose Pro RS, afgemonteerd met een Ultegra 6703 triple. Achter heb ik 10 kransjes. De keus voor de nieuwe ketting is gevallen op een KMC X10SL. En passant de cassette ook nog even schoongemaakt. Afijn, nieuwe ketting ligt erop, alles lijkt te werken, dus ik stap op de fiets. Nu slipt de ketting als ik aanzet. M.a.w. Schakelen gaat prima, en licht trappen ook, maar als ik aanzet, lijkt de ketting over de tandjes heen te schieten. Dit gebeurt op alle kransjes achter, het lijkt dus niet een versleten cassette te zijn. Het lijkt wel alsof de ketting niet compatible is met deze cassette, maar dat lijkt me sterk. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Dank!
Slippende ketting
ff zoeken op dit forum misschien....?
Zal waarschijnlijk een gevalletje van versleten tanden van je kettingwielen zijn. Met een beetje pech zelfs teveel slijtage voorbladen.
Maar met een beetje geluk redt je het met een nieuwe cassette.
Slipt de ketting overigens op alle versnellingen door?
Zal waarschijnlijk een gevalletje van versleten tanden van je kettingwielen zijn. Met een beetje pech zelfs teveel slijtage voorbladen.
Maar met een beetje geluk redt je het met een nieuwe cassette.
Slipt de ketting overigens op alle versnellingen door?
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ketting en cassette moeten altijd even aan elkaar "wennen". Zou na een kilometer of 100 al beter moeten gaan.
Alhoewel een versleten cassette ook niet uit te sluiten is wanneer je bijna 5000km met 1 ketting hebt gereden.
Alhoewel een versleten cassette ook niet uit te sluiten is wanneer je bijna 5000km met 1 ketting hebt gereden.
@ surfzeeuw: hij slipt inderdaad door op alle versnellingen, ook op de "minder courante", dat is waarom ik twijfel aan de voor de hand liggende oorzaak dat de cassette (deels) versleten zou zijn. Ik zou dan verwachten dat het probleem erger zou zijn op de vaker gebruikte tandwielen. Maar zelfs op de allergrootste tandwielen, die ik sporadisch gebruik, gebeurt het. Beetje extra informatie: ik heb de cassette ook uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Heb je de ketting geklonken of met een quick-link o.i.d. in elkaar gezet.
Bij klinken wil de ketting nogal eens erg stug zijn t.p..v sluiting met als gevolg overslaan.
Slipt hij ook op beide voorbladen?
Bij klinken wil de ketting nogal eens erg stug zijn t.p..v sluiting met als gevolg overslaan.
Slipt hij ook op beide voorbladen?
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik rij al jaren met de kmc 10 speed op ultegra 6700 compact, gebruik 2 kettingen op 1cassette, kijk wel even of de quicklink soepel kan buigen en bewegen, dit wil ook nog wel eens de reden zijn, anders denk ik echt dat je cassette naar de mallemoer is, succes.
Hoeveel kilometer kan je met een ketting doe normaliter dan..??Panic schreef:Ketting en cassette moeten altijd even aan elkaar "wennen". Zou na een kilometer of 100 al beter moeten gaan.
Alhoewel een versleten cassette ook niet uit te sluiten is wanneer je bijna 5000km met 1 ketting hebt gereden.
Freude am Fahren
Giant TCR 1 '11
Giant TCR 1 '11
Voor alle zekerheid nog even checken is het echt een 10 spd en geen 9 spd ketting op 10 spd cassette ? Kan soms in verkeerd doosje zitten.
Mocht het zover komen dat je en nieuwe cassete gaat kopen hoef je de oude niet weg te gooien. Doe na pak m beet 2500 (beter meten kan ook 2000 of 3500 zijn) de oude cassette weer terug en dan kun je in combinatie met je dan inmiddels gebruikte ketting de 4500 km wel weer volmaken. Dan koop je weer een nieuwe ketting voor de slechts 2500 km gebruikte cassette. Als je die ketting dan tijdig vervangt kun je (afhankelijk van het gebruik natuurlijk) wel 15.000 km met een en dezelfde cassette doen.
Mocht het zover komen dat je en nieuwe cassete gaat kopen hoef je de oude niet weg te gooien. Doe na pak m beet 2500 (beter meten kan ook 2000 of 3500 zijn) de oude cassette weer terug en dan kun je in combinatie met je dan inmiddels gebruikte ketting de 4500 km wel weer volmaken. Dan koop je weer een nieuwe ketting voor de slechts 2500 km gebruikte cassette. Als je die ketting dan tijdig vervangt kun je (afhankelijk van het gebruik natuurlijk) wel 15.000 km met een en dezelfde cassette doen.