Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Combinatie FSA 50 tandblad met TA 39 tandblad

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 11 mei 2012 14:30

Op mijn Merida die ik vier weken geleden heb aangeschaft kon ik toch niet wennen aan het compact crankstel...

Heb daarom eergisteren toch een Ultegra 11-23 cassette en een TA 39T tandwiel gemonteerd... Echter bij het droog testen thuis in de montagestandaard werkt alles bijna goed. Behalve dat de ketting niet gelijk in een keer op het 39T tandblad valt. In het begin wil de ketting bijna tussen het het 39T tandblad gaan zitten en de 50. Met iets meer dan een omwenteling verder valt hij wel goed op het 39T tandblad.... Opschakelen gaat wel gewoon gelijk goed. Ik heb het nog niet in de praktijk getest, omdat ik deze week ben wezen mountainbiken. Bij het TA tandblad stond dat ze voor Shimano, Sram en FSA te gebruiken waren....

Is de stap te groot, of kan het eigenlijk gewoon niet. Was een BBB blad beter geweest dan een TA blad? Op het FSA 34T tandblad viel de ketting gelijk goed... Het 50T FSA blad heeft wel een afgeschuinde geleiding naar het kleinere 34T blad toe. Moeten de tandbladen van hetzelfde merk zijn...Bij mijn Shimano XT crankstel op de mountainbike valt mijn ketting altijd gelijk goed met afschakelen, maar daar heb ik ook dan nooit iets aan aagepast qua bladen...

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Winston
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 11 nov 2007 21:54

Gebruikersavatar Winston 11 mei 2012 14:38

Heb je het pijltje tegenover de crank gezet bij het TA blad?
Bikes&Coffee What else?

doompjoe
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2011 13:57
Locatie: Twente

doompjoe 11 mei 2012 14:57

Ik heb voor hier in het land dezelfde combi op m'n FSA SL/K light cranck: FSA 50t buitenbald met TA (Zephyr?) 39t binnenblad. Werkt prima.
Inderdaad even letten op het pijltje/driehoekje op het binnenblad.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 11 mei 2012 15:27

Ok, thanks!
Als het goed is staat het pijltje tegenover de crankarm. Maar ik zal het vanavond nogmaals een keer checken, maar ik heb er bewust op gelet. Stond overigens niets over in een gebruiksaanwijzing o.i.d.
Anders zondag eerst maar even proberen. Denk ook niet dat het probleem is zoals het nu is, maar het schakelt gewoon iets minder mooi... Maargoed zo vaak hoef ik ook niet van groot naar klein blad te schakelen, helemaal nu ik meer op de 39 zal gaan trappen... Het 39T tandblad lijkt wel een fractie meer naar binnen te staan, want de ketting loopt een heel klein beetje meer aan op de voorderailleur (wat eventueel nog bij te stellen is).

Overigens leek mij verder het 39T TA tandblad niet bijzonder. Tanden lijken overal wel gelijk op het TA blad, zonder een plek waar de tanden korter zijn of anders vormgegeven. Locatie van schakelplek moet tussen een FSA en TA blad wel kloppen, dus vandaar dat ik mij afvroeg of het wel kon....

EDIT: Nog even gekeken en het tandblad zit goed gemonteerd.... Duurt alleen iets langer voor de ketting goed ligt bij het schakelen van 50T naar de 39T. Dit ging sneller bij de 50T naar de 34T. Derailleur staat goed afgesteld, maar het duurt gewoon even voordat de ketting goed ligt op de 39T. Ik denk dat het geen probleem zal zijn in de praktijk, maar ik ben nu eenmaal gewend dat schakelen vlot en soepel moet gaan zoals bij de volledige Shimano XT groep op mijn MTB... Daar lijkt Ultegra toch iets minder soepel mee op te gaan...Viel me ook al een beetje op bij de 50T naar de 34T en vice versa... Dat gaat soepel, maar niet zo soepel als bij Shimano XT. Achterderailleur gaat wel supersoepel

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 14 mei 2012 14:30

Gisteren 90km gefietst met de het 39T TA tandblad en de nieuwe 11-23 Ultegra cassette... Toch schakelt het niet zo zuiver als het was met het 34T originele tandblad. 1x schakelde ik van de 50 naar de 39, waarbij ik 1 omwenteling even geen aandrijving had, maar daarna de ketting toch op de 39T viel...

Geen problemen gehad verder, maar het lijkt erop dat het 39T tandblad een fractie te ver naar binnen staat, waardoor de ketting niet mooi het op het 39T tandblad valt in 1 keer... Met de verzetten die ik nu kan draaien ben ik weer helemaal blij, en hoef ik niet meer te vaak naar de 50 te schakelen... Behalve als het weer boven de 40km/u gaat... ;)

Misschien is het toch verstandiger om een FSA 38T tandblad aan te schaffen, gezien hopelijk de juiste offset.... Al werkt het enigszins wel.

Borghesia
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 sep 2011 22:18

Borghesia 03 jun 2012 19:33

Op mij Dura Ace compact gisteren ook een 39T TA Zephyr gemonteerd i.p.v. de 34T.
Het pijltje krijg ik met de vijf arms cranck van DA niet voor de cranck arm.
Het TA blad heb ik omgekeerd gemonteerd, letters aan de binnenkant (dus niet te zien) en het pijltje 180 graden tegenover de crankarm.
Schakelen gaat perfect, soepel en snel.
Alleen merk ik het verschil in overduidelijk met de Dura Ace buitenblad. De TA gaat resoneren / rillen bij een hoge cadans, de DA geeft geen krimp. Alle moertjes zijn op de juiste Nm aangedraaid.
Met een DA werkt de combi 50/39 dus goed, gek dat het met FSA anders is. Ik denk alleen dat ik later toch op zoek ga naar een beter kwaliteit blad.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 04 jun 2012 19:16

Heb ook een TA Zephyr 39T gemonteerd op mijn FSA SL-K en dat geeft bij mij geen problemen. Heb niets gemerkt van minder goed schakelen na het wisselen van het 34T blad.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

eric1967
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2012 16:44

eric1967 18 jun 2012 16:54

op mijn compact ultegra 6750 ook de 34 vervangen voor TA 39 tands en geen enkel probleem met schakelen!
Let op dat je het blad goed monteerd dus met het pijltje t.o (de overstaande) cranck en zoals Borghesia al zegt bij TA staat de tekst aan de andere kant dus mag je niet kunnen lezen!
na 150 a 200 km alle boutjes nog een keer na trekken met moment sleutel! dacht uit m`n hoofd 14Nm

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27995
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jun 2012 17:02

14 Nm, dat zou ik maar niet doen. Die boutjes mag je maar met enkele Nm's vastzetten.... veel beter is om loctite te gebruiken (de lichte variant, 243). Je kunt ze dan gewoon handvast draaien en je verliest er nooit meer eentje. Bovendien komen ze ook weer eenvoudig los.

eric1967
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2012 16:44

eric1967 18 jun 2012 19:09

Havana Hoe kom je daar bij? handvast draaien?
voor de duidelijkheid het gaat om de 5 torx boutjes waar het kettingblad mee gemonteerd zit aan de cranck, en die horen behoorlijk vast te zitten hoor! 14 - 16 Nm

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27995
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jun 2012 19:41

Parktool

Stalen boutjes: 8-10 Nm
Aluminium boutjes (zoals Shimano): 5-10 Nm

Gebruik je loctite is handvast echt genoeg en krijg je de boel ook nog eens los. Bovendien verlies je gegarandeerd nooit meer een boutje.

[edit]

Ik zie in het techdoc van Shimano zelf inderdaad 12-14 Nm staan. Vind ik idioot veel (geldt ook voor de andere aandraaimomenten; wie gaat er z'n Hollowtech II cups met 50 Nm aandraaien??)

Plaats reactie