Eenvoudige amfibiefiets
Ach, wie droomt er niet van om met de fiets ook over het water te kunnen gaan. Afgelopen weekend ging die droom voor Saskia van Gemert in vervulling. In het stadspark van Maastricht. Het spreekt van groot vertrouwen in de maker van de amfibie fiets, Berto Aussems. Onder het toeziend oog van haar vader en moeder stapte ze dapper op de fiets. De aandrijfschroef naar beneden en daar ging ze. Een vrij uniek moment omdat echte amfibiefietsen zeldzaam zijn. Waterfietsen zijn er veel maar daar kan je niet mee over land gaan. Een amfibie fiets moet jezelf maken en dat doet maar een enkeling. Berto: "Het is een jongensdroom die ik nu pas, op pensioen, kan uitwerken. De uitdaging is om alles zo simpel mogelijk te houden. In een high-tech tijd als de onze is het moeilijk om de schoonheid in de eenvoud te zien. Als je het water op gaat dan is het belangrijk dat de constructie stabiel en veilig is. Ik geloof dat ik daarin geslaagd ben, kijk maar".
http://www.youtube.com/watch?v=YKN20Vc4bnE
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40157
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dit heeft niets met race of atb te maken, waar dit forum voor bedoeld is.
Less is bore
Nou ja, dit is een discussie forum. Amfibiefietsen zijn ook fietsen. Waarom zie je ze zo weinig? Ik kom met eenvoudig ontwerp dat blijkt te werken. Zijn meer mensen met amphibiefietsen bezig in Nederland? Wat zijn daar de resultaten van? Enfin; ik wil graag contact leggen met mensen die hierin geinteresseerd zijn. Misschien moet ik wel bij het vaartuigen forum zijn ;-/
+1daniel1975 schreef:Dit heeft niets met race of atb te maken, waar dit forum voor bedoeld is.
én daarbij: ik vraag me af waarom iemand dit (letterlijk overgenomen artikel) dropt op een forum gezien het zijn of haar eerste post is. Dan krijg ik zo'n nietsnut (uitgaande van je associatie met de "onderwerppolitie") die mij even komt vertellen wat ik wel en niet mag zeggen/vragen? Sorry dat gaat schiet me echt in het verkeerde keelgat.
Edit:
Kijk nu wordt het wat duidelijker, TS is klaarblijkelijk de maker van dit model en wil in discussie met mensen met een soortgelijke passie/interesse. Dat verheldert het een en ander, bijvoorbeeld het doel, waarnaar ik benieuwd was.Bertoa schreef:Nou ja, dit is een discussie forum. Amfibiefietsen zijn ook fietsen. Waarom zie je ze zo weinig? Ik kom met eenvoudig ontwerp dat blijkt te werken. Zijn meer mensen met amphibiefietsen bezig in Nederland? Wat zijn daar de resultaten van? Enfin; ik wil graag contact leggen met mensen die hierin geinteresseerd zijn. Misschien moet ik wel bij het vaartuigen forum zijn ;-/
Laatst gewijzigd door jansen01 op 15 mei 2012 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Addict R1
-
- Forum-lid
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48
Omdat we in Nederland fietspaden hebben, daarbij zijn bruggen en pondveren in gebruik als oeververbinding.Bertoa schreef:Waarom zie je ze zo weinig?
De noodzaak voor een amfibiefiets ontgaat mij dan ook volledig.
Trouwens rekt een amfibiefiets het begrip ATB niet op. Ja All Terrain maar zonder dat je een rivier over kan. De toespeling dat je met zo een fiets een meertje over kan fietsen klopt niet. Dan komt het amfibische deel om de hoek kijken . Daar kan je het dan over hebben.
Het is toch juist mooi dat iemand met zoveel passie zo'n ding in elkaar geknutseld heeft? Daarnaast, in het Fietscafe staan topics die nog veel minder met fietsen te maken hebben, dus wat mij betreft kan het prima hier.
Denk inderdaad dat de 'hele wereld' hierop zit te wachten... De vraag stellen, "waarom zie je ze zo weinig?", is 'm meteen beantwoorden. Trouwens, ik vind het geen amfibiefiets, maar meer een ingewikkelde manier om je fiets mee te nemen in je rubberbootje, of andersom. Het (voortbewegings)principe van de fiets (namelijk trappen!) wordt helemaal niet gebruikt op het water! Je gebruikt een propellormotortje voor de aandrijving, ...beetje jammer. Bedenk een nieuw project met 'trap'-aandrijving op het water en kom dan nog eens terug op dit forum. Ben benieuwd. Succes!
+1tennisser schreef:Denk inderdaad dat de 'hele wereld' hierop zit te wachten... De vraag stellen, "waarom zie je ze zo weinig?", is 'm meteen beantwoorden. Trouwens, ik vind het geen amfibiefiets, maar meer een ingewikkelde manier om je fiets mee te nemen in je rubberbootje, of andersom. Het (voortbewegings)principe van de fiets (namelijk trappen!) wordt helemaal niet gebruikt op het water! Je gebruikt een propellormotortje voor de aandrijving, ...beetje jammer. Bedenk een nieuw project met 'trap'-aandrijving op het water en kom dan nog eens terug op dit forum. Ben benieuwd. Succes!
Na een voortvarende start (woordspeling) wil ik toch even het een en ander ter discussie stellen. Dit is helemaal geen amfibiefiets! wat is er amfibie aan een fiets die je voor de tewaterlating eerst moet ombouwen/opbouwen om er vervolgens op te gaan zitten. Daaropvolgend word je aangedreven door een motortje (essentie van een fiets is zelf trappen). Laat staan dat de fiets ten tijde van het te water zijn, alleen de functie van zitplaats inneemt (ook de wielen niet in het water). Als je weer het land opgaat kan je helemaal niet eens fietsen, dus weer eerst afbreken.
Wat ik zou doen: pleur die fiets in een bootje, pedel naar de overkant en klaar-is-kees.
Indien je nou zou kunnen fietsen én varen zonder het ding af te breken (+ aangedreven door de fietser op de fiets zelf) dan verdien je mijn credits. Ben benieuwd naar je verdere uitwerking
Addict R1
Fijn dat je mijn gehele commentaar nog een keer herhaalt, ...of was dit een gevalletje 'dezelfde gedachte (bijna) gelijktijdig posten'?jansen01 schreef: Na een voortvarende start (woordspeling) wil ik toch even het een en ander ter discussie stellen. Dit is helemaal geen amfibiefiets! wat is er amfibie aan een fiets die je voor de tewaterlating eerst moet ombouwen/opbouwen om er vervolgens op te gaan zitten. Daaropvolgend word je aangedreven door een motortje (essentie van een fiets is zelf trappen). Laat staan dat de fiets ten tijde van het te water zijn, alleen de functie van zitplaats inneemt (ook de wielen niet in het water). Als je weer het land opgaat kan je helemaal niet eens fietsen, dus weer eerst afbreken.
Wat ik zou doen: pleur die fiets in een bootje, pedel naar de overkant en klaar-is-kees.
Indien je nou zou kunnen fietsen én varen zonder het ding af te breken (+ aangedreven door de fietser op de fiets zelf) dan verdien je mijn credits. Ben benieuwd naar je verdere uitwerking