Afstanden: 81, 130, 169 en 214 km
Helaas staat er op de website geen routekaart maar aan de lijst van klimmetjes en de hoogtemeters te zien is wel het e.e.a. te zien. Zo mis ik o.a. de Werbomont, Mont le Soie en l'Ancienne Barriere. Dat kan met vergunningen te maken hebben, het kan ook zijn dat de organisatie alleen de grote namen opneemt in de lijst van klimmetjes (ik weet dat deze organisator daar een handje van heeft).
Toch vermoed ik dat de route wel degelijk anders is, afgaande op de hoogtemeters. De edities van 2010 telden respectievelijk 3200 hm (160 km) en 3800 hm (voor de 210 variant). De organisatie spreekt nu van 3315 hm voor de 169 km variant en 4031 hm
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Gelukkig zit een aantal oude bekenden nog altijd in de route. Debutanten moeten vooral op hun hoede zijn voor het drieluik Stockeu, Wanne en Thier de Coo, dat in op het eind van de route bedwongen moet worden. Daarna ben je er overigens nog niet, want je krijgt dan ook een stuk van de Haute Levée en bovendien de Rosier voor je kiezen. Bij de langste 2 afstanden moet ook de gevreesde Redoute bedwongen worden, maar dit is te doen aangezien het al de tweede klim van de dag is.
Tot slot nog de datum: 19 mei 2012.