Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hulp aub: gelijmde banden verwijderen

pverhulst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:21

pverhulst 20 mei 2012 11:36

Ik wil op mijn nieuwe ridley fiets de banden door andere vervangen.

De velgen zijn gewone velgen met opstaande randen van het merk 4za type stratos (http://www.4za.com/wheels/stratos/item/ ... tos-wheels" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ik vermoedde dat deze een gewone binnen- en buitenband zou hebben. Maar blijkbaar zijn de banden op de velgen gekleefd! Dus ik vermoed tubes.

Nu is mijn vraag:
1) hoe krijg ik deze los. Ik heb de druk uitgenomen en met alle kracht eraan zitten trekken + levers, maar deze staan muurvast op de velg.
2) Kan ik op deze velgen toch ook een gewone binnen- en buitenband monteren? De velg heeft niet enkel een uitholling maar ook een echte opstaande wand, zoals op de website hierboven aangegeven. Dus ik vermoed dat deze velgen voor een gewone binnen + buitenband gemaakt zijn.
3) Indien eenmaal toch verwijderd, zal ik waarschijnlijk lijmresten over de hele velg hebben. Hoe deze dan verwijderen?
Tubes zijn natuurlijk op zich zeker niet slecht, maar bij lek rijden moeilijker te herstellen. En enkel een binnenband meedoen is toch voor een amateur wat praktischer dan een hele nieuwe tube.

Aub, wie kan mij helpen op mijn 3 vragen..

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mei 2012 12:14

Ik zou het topic "tubes voor dummies" even nalezen.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 20 mei 2012 13:26

Kun je ons vertellen wat voor banden erop zitten?
Het zijn toch echt clincher wielen.
Afbeelding

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 20 mei 2012 13:31

heb je foto's? In theorie is het helemaal niet mogelijk om tubes vast te lijmen op een draadvelg. In de praktijk is natuurlijk niets onmogelijk, maar het lijkt me stug dat ze bij een nieuwe fiets op draadvelgen hebben lopen lijmen. Anders even naar de verkoper terug gaan ?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 mei 2012 15:41

pverhulst schreef:Ik wil op mijn nieuwe ridley fiets de banden door andere vervangen.

De velgen zijn gewone velgen met opstaande randen van het merk 4za type stratos (http://www.4za.com/wheels/stratos/item/ ... tos-wheels" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ik vermoedde dat deze een gewone binnen- en buitenband zou hebben. Maar blijkbaar zijn de banden op de velgen gekleefd! Dus ik vermoed tubes.
En heb je die wielen zo nieuw gekocht bij een fietsenmaker?
Indien ja, niets meer aan doen.
- Een foto van nemen.
- Naar je fm gaan met de wielen, hij moet dit oplossen.

- Als hij niet direct compleet nieuwe wielen geeft contact opnemen met Ridley dat dit niet kan.

Ik betwijfel echter heel sterk dat er ook maar 1 fietsenmaker is die je dit "nieuw" verkoopt.

Als het toch zo is mag je zijn naam hier publiek maken, daar koopt daarna niemand nog een fiets.
maar zoals ik eerder schreef, ik geloof niet dat er ook maar 1 fietsenmaker dit nieuw verkoopt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

pverhulst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:21

pverhulst 20 mei 2012 17:51

Het is een nieuw gekochte fiets van ridley. Het zijn inderdaad clinchers velgen, maar hoe of waarom ze de banden bij ridley erop hebben gelijmd is voor mij een misterie. Ik heb 2 nieuwe fietsen gekocht en bij alle twee zijn ze verlijmd. Echt onbegrijpelijk. Normaal vervang ik die banden in een handomdraai, maar nu is het niet te doen.
Volgens de productiefiche van ridley zijn het vredestein fortezza's die meegeleverd worden. Maar uiteindelijk zijn het hutchinson banden (niks van type te lezen op de banden) die erop waren. Het is zeker niet de fietsenmaker die andere banden erop heeft geplaatst, want ook bij 2 andere fietshandelaren waren het dezelfde hutchinsons die erop gemonteerd waren. Ook hier klopt de productiefiche van ridley niet met wat ze uiteindelijk leveren. Ik vond dat niet zo erg, want ik wou toch continentals erop plaatsen, maar ik zit nu dus toch vast.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 20 mei 2012 18:03

Wellicht zijn er tubeless banden gemonteerd en zorgt de sealant ervoor dat de banden lastiger te verwijderen zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mei 2012 18:26

Hutchinson Fusion? Zo ja, inderdaad tubeless.....

pverhulst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:21

pverhulst 20 mei 2012 18:58

Net getracht wat fotootjes te nemen. Niet zo evident, maar misschien toch duidelijker dan mijn omschrijving.

De binnenkant van de velg is op de 1e foto deels te zien = het rode

Op de 2e foto is rand van de buitenband te zien. Maar wat daaronder zit is voor mij dan een misterie. Hetgeen met die schuine lijntjes. Is volgens mij toch de binnenband? En dat zit dus muurvast zowel aan de buitenband als aan de velg!

Op foto 3 is het merk te zien, maar dus nergens een type.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hildefuego
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jun 2011 18:51

hildefuego 20 mei 2012 19:07

Zien er niet echt uit als tubes.
Maak de band anders helemaal nat.
Daar kan de band soepeler van worden.
Probeer ze daarna eraf te halen.

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 20 mei 2012 19:39

En anders 2 nieuwe binnenbanden erbij monteren. Het komt wel is voor dat de binnenband een soort van vastkoekt aan de buitenband. Maar dat gebeurt meestal als ze wat ouder zijn.
Gr Roos

pverhulst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:21

pverhulst 20 mei 2012 19:48

Ik zal dit eens proberen. Ik ging sowieso de binnenbanden veranderen. Ik geef zo snel mogelijk nieuws

Plaats reactie