Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Garmin advies

sportarts
Forum-lid

sportarts 22 mei 2012 21:47

Dag!

Op dit moment train ik met een Sigma snelheidsmeter (incl cadance meter) en een Suunto hartslagmeter. In principe naar tevredenheid maar op deze manier kan ik de informatie uit een training niet terugzien in de vorm van hoogtemeters of route informatie. Enkele bevriende renners gebruiken een Garmin en zijn daar natuurlijk helemaal enthousiast over. Wat is jullie ervaring? Zijn er ook andere systemen op de markt? Adviseren jullie de Garmin Edge 500 GPS of de 800 GPS?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 mei 2012 21:51

Ik zou de zoekfunctie eens gebruiken, deze vraag komt ongeveer 6x per week voorbij. Bryton is het goedkopere alternatief.

Wist je dat er een apart subforum "fietscomputers" is? Daarin vind je enorm veel topics over dit onderwerp.....

Omdat ik in een goede bui ben... dit postte ik op een ander forum
Van Garmin heb je drie types: de 200, 500 en de 800.

De 800 is groter dan de 200/500, heeft een touchscreen, kan zelf routes berekenen (zoals bij TomTom) en kan kaarten bevatten. Met de 200 en 500 kun je ook navigeren, maar alleen door vooraf getekende courses ('lijntje volgen'), zonder kaartmateriaal dus. Het scherm is een stuk kleiner, volgens sommigen té klein. Het voldoet voor een incidenteel ritje, maar wil je regelmatig GPS-functies gebruiken is de 800 echt de betere keus. Een ander nadeel van de 200/500 is dat je tijdens het navigeren geen andere data kunt weergeven (zoals hartslag). Dat kan bij de 800 wel (twee velden om precies te zijn).

Het loggen van fietstochten (zoals Endomodo en soortgelijke apps) kunnen alle drie de types.

Verschil tussen de 200 en de 500 is dat de 200 geen ANT+ ondersteuning heeft en dus geen hartslag/cadans. De 500 is niet veel duurder, dus de keuze zou voor mij een no-brainer zijn.

Ga je voor de 800, dan moet je nog een keuze maken welke kaarten je erop zet. Als je adressen wil kunnen opzoeken (zoals bij TomTom) dan is de City Navigator de beste keuze. Nadeel van deze kaart is echter dat deze geen fietspaden kent. Open Street Map (OSM) heeft dit nadeel niet en is bovendien gratis te downloaden, maar hiermee kun je geen adressen opzoeken. Als je OSM gebruikt kun je overigens wel een locatie op de kaart aanwijzen of terug naar het startpunt, maar adressen inkloppen kan dus niet.

CityNavigator heb je dan weer in twee smaken: op DVD en op MicroSD (die direct in je Garmin kan). De DVD-kaarten kun je op je Garmin zetten maar tevens op de PC gebruiken met bijvoorbeeld Mapsource (grafprogramma IMHO en stukken slechter dan online tools zoals Gpsies of Bikeroutetoaster). De kaarten op MicroSD kun je niet op je PC gebruiken.

De apparaten van Bryton zijn overigens ook prima en iets goedkoper.
Laatst gewijzigd door havana op 01 jun 2012 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 23 mei 2012 21:19

Ik ga niets adviseren maar kan je alleen mijn ervaringen met de 800 vertellen. Als ik ergens naartoe wil dan stippel ik mijn route uit op routeyou bv en laad die dan rechtstreeks in mijn toestel. Werkt perfect. Wel opletten dat je route herberekenen af zet als je een route er zelf ingeladen hebt. Dan wil dat ding je constant terugsturen naar het punt waar je je route verliet. Tweede mogelijkheid is het toestel gewoon laten navigeren. Wat ik dan meestal doe is grosso modo de route in mijn hoofd steken die ik wil volgen. Constant mekkert hij dan wel en herberekent hij zijn route maar daar moet je niet naar omkijken. Op het laatst laat ik mij dan navigeren naar het punt waar ik moet zijn. Werkt héél precies en de begeleiding is echt goed. Paar 100m op voorhand krijg je een pijl hoe je gaat moeten rijden, dan een biepje en een afteller tot het punt waar je gaat moeten afslaan. Beetje mee spelen en de 'denkwijze' van het apparaat leren kennen en dan kan je probleemloos fietsen. Eens in Piémonte gaan fietsen en daar lijken alle dorpjes op elkaar. Ik begin dan gewoon de helft van de tijd die ik wilde fietsen te fietsen en dan laat ik mij gewoon terug naar mijn verblijfplaats navigeren. Wijk je dan van zijn voorgestelde route af dan herberekent hij dat voor je en ben je weer weg.

Ik ben nochtans echt geen mister gadget maar dit vind ik toch echt wel een fijn toestelletje!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 mei 2012 22:45

Ik heb een 800.
Fantastisch toestel.
Leid je perfect naar een adres.
laat je perfect een zelf getekende route rijden.

Kortom, het kost iets maar nog geen seconde spijt gehad.
I know myself like no one else
Nothing to defend

rbos
Forum-lid

rbos 24 mei 2012 12:05

Mocht ik mijn Edge 800 verliezen of kapot zou gaan koop ik meteen een nieuwe! Perfect toestelletje.
Koga Kimera Alloy 6069 Ultegra

tobi_as
Forum-lid

Gebruikersavatar tobi_as 24 mei 2012 12:35

Het lijkt TS vooral te doen om zijn fiets / route data achteraf te bekijken. Dit kan perfect met een 500. Zeker als je geen navigatie nodig hebt, c.q. extra voor wilt betalen. Met Garmin Connect kun je zeer mooi en duidelijk je route informatie uit lezen, vergelijken etc. Geen ervaring met andere opties.
Keep calm and pedal like you stole it

ownakuota
Forum-lid

ownakuota 27 mei 2012 14:17

Ik heb zelf een suunto T6 en een edge 800 op de fiets. De garmin gebruikt ik voor te routen (alleen via koersen om vervelende berekeningen etc te vermijden) en mijn suunto gebruikt ik met een speed en hartslag pod voor de lichaams functies ism stram.
Garmin is goed als gps en op garmin connect kan je zo alles netjes terug zien of terug rijden, perfect daarvoor.
Maar de suunto t6 is dan weer zijn topper voor de lichaamsfuncties, meet zelfs bv hoeveel ademhalingen per sec, in totaal 7 body functies. Hier (en tegen de nauwkeurigheid) kan garmin nog niet aan tippen, daarom de 2 gelijktijdig waarbij ik de suunto gewoon om de pols hou tijdens het rijden en achteraf de metingen analyseer.

Roadrunnertoao
Forum-lid

Roadrunnertoao 01 jun 2012 09:56

Ik lees niets over routes navigeren, dus waarom dan niet gewoon een Garmin 410 HRM?

honza
Forum-lid

honza 01 jun 2012 10:11

Roadrunnertoao schreef:Ik lees niets over routes navigeren, dus waarom dan niet gewoon een Garmin 410 HRM?
.... of een Garmin Edge 200?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 01 jun 2012 10:25

De TS wil hartslag, dus dan valt een 200 al af.

honza
Forum-lid

honza 01 jun 2012 10:50

Je hebt helemaal gelijk Havana...

spatjens
Forum-lid

spatjens 03 jun 2012 09:09

Ik gebruik een Garmin Forerunner 350, oorspronkelijk gekocht om mee te hardlopen. Op de fiets echter ook heel fijn. Registreert uiteraard hartslag maar ook gereden route, incl. hoogtemeters. Niet echt geschikt om mee te navigeren, maar dus wel om achteraf je route uit te lezen en bv. in Google earth te bekijken of te uploaden naar fietstijden.nl (zie bv. http://www.fietstijden.nl/community/fietstijden/276233" onclick="window.open(this.href);return false;).

Plaats reactie