Hoeveel moet ik drinken?
Ik heb gisteren weer de 11-stedentocht gefietst en dat ging weer heel soepel omdat ik onderweg goed eet en drink. Voor 235km in 11 uur (waarvan 9 gefietst) heb ik in totaal 10 0,75l bidons leegedronken met een mix van maltodextrine en fructose (74 gram). Daarnaast heb ik nog een paar energiereepjes genomen van Isostar (volgens mij 37 gram koolhydraten per stuk). Volgens mij ongeveer de 75 gram koolhyddraten per uur die je lichaam op kan nemen. Qua energievoorziening heb ik niets te klagen, geen enkele dip, geen gewicht verloren over de gehele dag en vandaag nauwelijks vermoeidheid (een beetje in de benen).
Wat mij echter wel stoort was de hoeveelheid sanitaire stops, 18 maar liefst. Drie of vier omdat de mogelijkheid er was, maar de rest omdat ik bijna ontplofte. Drink ik te veel? Om al die koolhydraten op te nemen heb je volgens mij het vocht gewoon nodig. Mogelijk zweet ik relatief weinig, ik heb me niet erg hoeven inspannen over de gehele dag (gemiddelde hartslag was 112 over het gefietste deel, waarvan ook een deel bestond uit het langzaam vooruit komen bij de opstoppingen).
Mijn vraag is dus eigenlijk of 7,5 vocht over een periode van 11 uur op een redelijke warme dag bij een moderate inspanning te veel is.
Wat mij echter wel stoort was de hoeveelheid sanitaire stops, 18 maar liefst. Drie of vier omdat de mogelijkheid er was, maar de rest omdat ik bijna ontplofte. Drink ik te veel? Om al die koolhydraten op te nemen heb je volgens mij het vocht gewoon nodig. Mogelijk zweet ik relatief weinig, ik heb me niet erg hoeven inspannen over de gehele dag (gemiddelde hartslag was 112 over het gefietste deel, waarvan ook een deel bestond uit het langzaam vooruit komen bij de opstoppingen).
Mijn vraag is dus eigenlijk of 7,5 vocht over een periode van 11 uur op een redelijke warme dag bij een moderate inspanning te veel is.
Als ik het zo lees wel. Waarom niet drinken als je dorst hebt in plaats van gedwongen drinken? Ik heb steeds meer de indruk dat mensen van alles eten en drinken omdat ze denken dat het moet in plaats van dat ze het echt nodig hebben.
7,5 liter???? Ik vind het niet zo vreemd dat je 18x van de fiets af moest om de blaas te legen. Was je niet kotsmisselijk bij aankomst?
@ajhoff: Het is niet echt gedwongen drinken, het is meer een gewoonte geworden. Bij een traning van 50-60km drink ik ook anderhalve bidon met maltodextrine en fructose leeg (en de rest onder de douche). Ik doe dat sinds een jaar of drie en voel veel minder vermoeidheid aan het eind van de training (het dipje bij 1.5u fietsen is weg) en het herstel is veel beter. Maar je hebt wel gelijk, ik moet er op letten niet door te schieten in mijn gewoontes. Vandaar nu ook deze vraag.
@eelcoz: Nee, niet kotsmisselijk, maar hartstikke fris, ik had zo aan een tweede rondje kunnen beginnen.
Wat ik heb begrepen is dat je lichaam 75 gram koolhydraten per uur kan opnemen, de mix van dik 70 maltodextrine en fructose is isotoon. Het vocht is in mijn ogen gewoon nodig om de koolhydraten op te kunnen nemen. Maar misschien zie ik dat verkeerd, maar wat is dan de zin van het isotoon maken van de dranken?
@eelcoz: Nee, niet kotsmisselijk, maar hartstikke fris, ik had zo aan een tweede rondje kunnen beginnen.
Wat ik heb begrepen is dat je lichaam 75 gram koolhydraten per uur kan opnemen, de mix van dik 70 maltodextrine en fructose is isotoon. Het vocht is in mijn ogen gewoon nodig om de koolhydraten op te kunnen nemen. Maar misschien zie ik dat verkeerd, maar wat is dan de zin van het isotoon maken van de dranken?
Dat is precies waar ik op doelde. In plaats van te luisteren naar je lichaam pomp je het vol het schijnbaar zo hoort. Ieder lichaam is anders en heeft andere behoeften. Daar passen geen algemene regeltjes bij, wel aandacht voor wat het nodig heeft. En wat je vraag betreft omtrent de noodzaak tot het isotoon maken van de dranken: misschien gewoon marketing? Het klinkt in ieder geval beter dan gewoon water en het levert een hoop geld op.vw schreef:Wat ik heb begrepen is dat je lichaam 75 gram koolhydraten per uur kan opnemen, de mix van dik 70 maltodextrine en fructose is isotoon. Het vocht is in mijn ogen gewoon nodig om de koolhydraten op te kunnen nemen. Maar misschien zie ik dat verkeerd, maar wat is dan de zin van het isotoon maken van de dranken?
@ajhoff: Ik fietste al meer dan twintig jaar op gevoel voor wat betreft eten en drinken. Mijn aanpak van de laatste 3 jaar werkt perfect bij mijn trainingen (50-75). Ook bij de hele lange tochten werkt het naar behoren, ik heb in de laatste 50km gewoon nog energie, wat ik in het verleden niet had. Ik kan ook gewoon blijven eten en drinken tot de laatste kilometer. Helemaal geen maagproblemen, dat was vroeger wel anders. Alleen vaak een sanitaire stop. Op zich drink ik nog geen 0,7l per uur, zo bizar veel is het ook niet. Ik zou kunnen proberen dat wat terug te brengen naar bijvoorbeeld 0,5l. Dat is gewoon een kwestie van proberen. Ik vroeg me alleen af of iemand hier ervaring mee heeft.
-
- Forum-lid
op zich is het eigenlijk simpel: als je zoveel de bosjes in moet drink je teveel: je lichaam loost gewoon overtollig vocht.
Je kunt die koolhydraten ook gewoon opknabbelen ipv van alles te drinken.
Maar anderzijds: als dit gewoon fijn werkt, who cares?
Ik ben precies tegenovergesteld: ik heb de neiging te weinig te drinken, gewoon niet aan denken. Heeft mij al een paar leuke krampen bezorgd
Je kunt die koolhydraten ook gewoon opknabbelen ipv van alles te drinken.
Maar anderzijds: als dit gewoon fijn werkt, who cares?
Ik ben precies tegenovergesteld: ik heb de neiging te weinig te drinken, gewoon niet aan denken. Heeft mij al een paar leuke krampen bezorgd
@vw: Misschien was ik iets te snel met m'n verbazing. 7,5 liter op 11 uur is inderdaad niet bizar veel. Zelf heb ik gisteren 3 liter op zo'n 4,5 uur gedronken. Relatief gezien vergelijkbaar. Ik denk overigens wel dat het feit dat je zo enorm vaak moest plassen een indicatie is dat het wat te veel van het goede was. Tenminste dat zegt m'n lekenverstand.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Het gevaar valt volgens mij wel een beetje mee, ik voeg ook een beetje zout toe en neem over de dag ook nog twee of drie tabletjes om mineralen aan te vullen.
Er wordt altijd gezegd dat je moet eten voor je honger krijgt en moet drinken voor je dorst krijgt.Dat probeer ik dus voor elkaar te krijgen.Mij is ook wel duidelijk dat het zo niet helemaal goed gaat. Blijkbaar heeft mijn lichaam minder water nodig (drinken gaat eigenlijk altijd best wel snel door mijn lichaam), maar mijn maag werkt perfect met die hoeveelheid water. Ik kan minder gaan drinken en genoegen nemen met minder koolhydraten of dezelfde koolhydraten innemen met minder vocht.
Er wordt altijd gezegd dat je moet eten voor je honger krijgt en moet drinken voor je dorst krijgt.Dat probeer ik dus voor elkaar te krijgen.Mij is ook wel duidelijk dat het zo niet helemaal goed gaat. Blijkbaar heeft mijn lichaam minder water nodig (drinken gaat eigenlijk altijd best wel snel door mijn lichaam), maar mijn maag werkt perfect met die hoeveelheid water. Ik kan minder gaan drinken en genoegen nemen met minder koolhydraten of dezelfde koolhydraten innemen met minder vocht.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dat je ook mineralen hebt toegevoegd maakt het inderdaad een stuk minder gevaarlijk.
Gewoon zo nu en dan een reepje meer eten. Maar als je na zo'n lange dag op de fiets 1-2 kg lichter bent is er niets aan de hand.
Als je steeds volledige heldere urine hebt, dan kan je de vocht inname gewoon sterk terug schroeven.
Gewoon zo nu en dan een reepje meer eten. Maar als je na zo'n lange dag op de fiets 1-2 kg lichter bent is er niets aan de hand.
Als je steeds volledige heldere urine hebt, dan kan je de vocht inname gewoon sterk terug schroeven.