Bandendruk
Misschien (waarschijnlijk) een domme vraag: Met welke bandendruk moet je rijden?
Op de Vredestein Tricomp die ik net opgelegd heb, staat als advies MIN 8bar, MAX 12bar.
Op de bandjes die ik hiervoor had stond 6.5 - 8.5bar, geloof ik.
Vanwaar dit verschil, en kan het kwaad dat ik er bijvoorbeeld maar 7bar inpomp, zoals ik altijd al deed?
Of is het gewoon en kwestie van gezond boerenverstand:
Lagere druk --> slecht weer, laag lichaamsgewicht
Hogere druk --> droog weer, hoger lichaamsgewicht
Cheers!
Op de Vredestein Tricomp die ik net opgelegd heb, staat als advies MIN 8bar, MAX 12bar.
Op de bandjes die ik hiervoor had stond 6.5 - 8.5bar, geloof ik.
Vanwaar dit verschil, en kan het kwaad dat ik er bijvoorbeeld maar 7bar inpomp, zoals ik altijd al deed?
Of is het gewoon en kwestie van gezond boerenverstand:
Lagere druk --> slecht weer, laag lichaamsgewicht
Hogere druk --> droog weer, hoger lichaamsgewicht
Cheers!
Afhankelijk van.... gewenst comfort, gewenste rolweerstand (vooral theoretisch), eigen gewicht, etc. Theoretisch zou je bij lagere drukken eerder lekrijden maar ik heb geen verschil kunnen merken tussen 6 en 8 bar qua lekrijden.
Algemene formule is 1/10 van je lichaamsgewicht met een minimum van 6 bar en een max. van 8 bar. Eventueel achter een 0,5 bar meer dan voor.
Boven de 8 bar heeft geen zin, de rolweerstand neemt niet meer af terwijl het comfort dat wel doet. Je fiets wordt dan een winkelwagentje.
Algemene formule is 1/10 van je lichaamsgewicht met een minimum van 6 bar en een max. van 8 bar. Eventueel achter een 0,5 bar meer dan voor.
Boven de 8 bar heeft geen zin, de rolweerstand neemt niet meer af terwijl het comfort dat wel doet. Je fiets wordt dan een winkelwagentje.
Dat regeltje van 10% pas ik ook toe, vandaar die 7bar. Maar ik begon toch ff te twijfelen, bedankt voor het ophelderen.
Het minimum van 8bar, en al zeker het maximum van 12, is gewoon flauwe kul?
Gelukkig maar, nu kan ik lekker de comprosseur blijven gebruiken. Die 12bar haalt ie nooit van zijn leven ^^
Bedankt voor de snelle reacties jongens!
Het minimum van 8bar, en al zeker het maximum van 12, is gewoon flauwe kul?
Gelukkig maar, nu kan ik lekker de comprosseur blijven gebruiken. Die 12bar haalt ie nooit van zijn leven ^^
Bedankt voor de snelle reacties jongens!
Ik vraag me ook af of er wel draadbandvelgen bestaan die 12Bar spanning aankunnen. Vaak is het max. 8 tot 9,5 bar.
Is allemaal marketingpraat. Kijk mij eens, mijn band kan tot 12 bar, WHOO !! Volledig irrelevant. Net zo relevant als hoe hard een auto kan, is ook niet erg relevant.
Met soepele banden en latex biba's rijd ik nog wel eens met 9 bar achterin. Zelfs dan heb ik de eerste meters het gevoel dat ik juist vergéten ben mijn band op te pompen.
Is het hard oppompen van je banden niet ook voornamelijk voor het bochtenwerk ? Met harde banden ga ik op glad asfalt altijd veel strakker door de bocht, klopt natuurlijk ook wel omdat door de zijwaartse krachten de band in de bocht wat gaat vervormen. De mate van vervormen hangt af van het type band (maat, stugheid, e.d.) en van de bandenspanning. Op de MTB heb je dat ook, dan wil je eigenlijk je banden juist zo zachtmogelijk ivm grip, maar sommige banden hebben slappe wangen waardoor ze vervormen in de snelle bochten en je het idee hebt dat je achterwiel onder je kont vandaan glijd. Bij mij dus in de racebandjes(conti GP4000s) altijd 8,5 bar tenzij ik klinkers ga rijden. 8,5 is het maximum wat ze mogen hebben je kan dan heel zeker door de bocht en dan gaan ze bij mij ongeveer 5500km mee.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Als je met stugge banden (conti) door een bocht gaat met weinig druk, gaat die inderdaad onregelmatig vervormen. Dus beter op 7-8 bar dan op 6 bar.
Als je met een soepele band of tuub door een bocht gaat met weinig druk, dan gaat die meer contact maken met de weg en dus meer grip hebben. zowel bij 7-8 bar als bij 6 bar.
Maar wat is concreet het verschil en hoe belangrijk is het?
1. Als je gewoon traint maakt het allemaal weinig uit (zowat 95% van alle kilometers die forumleden maken). Je kan natuurlijk altijd de volgende afweging maken: een soepele band zal op jaarbasis (natte vinger) 50-150 euro meer kosten als je respectievelijk ongeveer 5000-15.000km doet. Dat is veel geld voor de 1, voor de ander is het net deel van de hobby.
2. Als je criteriums en wedstrijden rijdt, en er liggen nog wat klinkers e.d. in, zal een soepele band een stuk beter rijden (dus voor die overige 5%).
Als je met een soepele band of tuub door een bocht gaat met weinig druk, dan gaat die meer contact maken met de weg en dus meer grip hebben. zowel bij 7-8 bar als bij 6 bar.
Maar wat is concreet het verschil en hoe belangrijk is het?
1. Als je gewoon traint maakt het allemaal weinig uit (zowat 95% van alle kilometers die forumleden maken). Je kan natuurlijk altijd de volgende afweging maken: een soepele band zal op jaarbasis (natte vinger) 50-150 euro meer kosten als je respectievelijk ongeveer 5000-15.000km doet. Dat is veel geld voor de 1, voor de ander is het net deel van de hobby.
2. Als je criteriums en wedstrijden rijdt, en er liggen nog wat klinkers e.d. in, zal een soepele band een stuk beter rijden (dus voor die overige 5%).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Waarom zou een Continental band onregelmatig gaan vervormen?
Ik heb 't nog nooit gemerkt en ik rij regelmatig met 6 bar in m'n Conti's. Die dingen zijn zo breed dat ik er voor de wedstrijden net 7 bar in laat pompen en de rest van de week pomp ik ze niet meer op. Beetje zachtere banden rijdt lekker comfortabel tijdens training.
Ik heb 't nog nooit gemerkt en ik rij regelmatig met 6 bar in m'n Conti's. Die dingen zijn zo breed dat ik er voor de wedstrijden net 7 bar in laat pompen en de rest van de week pomp ik ze niet meer op. Beetje zachtere banden rijdt lekker comfortabel tijdens training.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Omdat ze stugger zijn.
Ik lijk wel een kruistocht tegen conti te voeren, maar ik rij ook op GP4000 (niet de -S). Dat gaat behoorlijk goed, maar het vervormen in scherpe bochten op 6 bar geeft minder vertrouwen dan bvb. mijn vittoria open corsa op 6 bar (daarom gaan de Contis op 7-7.5). Zal misschien ook wel aan mijn (vrij dunne) velgen liggen waarop de banden gemonteerd zijn.
Ik lijk wel een kruistocht tegen conti te voeren, maar ik rij ook op GP4000 (niet de -S). Dat gaat behoorlijk goed, maar het vervormen in scherpe bochten op 6 bar geeft minder vertrouwen dan bvb. mijn vittoria open corsa op 6 bar (daarom gaan de Contis op 7-7.5). Zal misschien ook wel aan mijn (vrij dunne) velgen liggen waarop de banden gemonteerd zijn.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®