hoogteslag niet te verwijderen?
laatst had ik uit het niets een spaak breuk in mijn easton ea90 slx voorwiel, met een flinke slag tot gevolg. De fm heeft er een spaak ingezet en iets van de zijslag weggehaald. Echter, er zit ook een hoogteslag in.Hij vertelde dat hier niets meer aan te doen is en ik een nieuwe velg moet aanschaffen. Is die man een prutser of heeft ie gelijk? overigens zijn ze anderhalf jaar oud. Iemand ideeën wb garantie?
TX
TX
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
hoogteslag is altijd wel te verwijderen, het kost je wat werk en geduld.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
Ja, dat dacht ik ook al, vind het namelijk erg vreemd dat er uit het niets een hoogteslag in kwam. Dat lijkt me niet kunnen bij een spaakbreuk. Heb hem inmiddels naar een andere fm gebracht en hij zou 'zijn best doen', want het is zeker niet zo dat het er altijd uit gehaald kan worden. Aldus de fm.....gamiel schreef:Die hoogteslag heeft ie d'r zeer ws zelf ingedraaid toen ie de zijslag probeerde te herstellen...... op de zwarte lijst met die FM
Je wiel direct wegbrengen naar iemand die wel weet hoe het werkt om de boel goed recht te maken. Een hoogteslag is gewoon te verwijderen, iedere goede spaker kan dit. Met een flinke dosis geduld en handigheid is het ook nog wel zelf te doen.
Hoogteslag kan onherstelbaar zijn (met evenwichtige spaakspanning) als deze tussen de spaken zit, op de lasnaad of het gevolg is van een impact op de velg.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
+1, het kan om het hoogteslag te verwijderen, dat de spaakspanning zo onevenwichtig wordt dat een volgende spaakbreuk niet te voorkomen is. Zeker bij een wiel met relatief weinig spaken om de spanning over te verdelen. Dus om op basis hier een MF tot prutser te vooroordelen lijkt me wat ver gaan. Wel had hij het wellicht wat beter kunnen toelichten. Of te wel vraag hem eens waarom het hoogteslag niet te verwijderen is.lvgh schreef:Hoogteslag kan onherstelbaar zijn (met evenwichtige spaakspanning) als deze tussen de spaken zit, op de lasnaad of het gevolg is van een impact op de velg.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Kans is groot dat deze fm nooit een cursusje easton wielen repareren gevolgd heeft. Om dit hoogteslag te voorkomen hadden alle spaken los gemoeten en vervolgens hadden alle spaken stapsgewijs - geleidelijk weer op spanning moeten worden gezet. Een enkele spaak vervangen en de slag eruit halen resulteert een geschetst effect en eenmaal erin wordt corrigeren heel erg lastig.