Opzetstuur ...... welk basis stuur?
Hallo,
Ik rijd momenteel een Specialized Tarmac SL3 met zwarte S-works stuurpen en met een Specialized carbon stuur. Nu wil ik af en toe eens gaan tijdrijden en ook een een triathlon proberen, ik overweeg dus de aanschaf van een 3T PRO opzetstuur met carbon ''extensions'' http://www.3tcycling.com/products.aspx? ... s&p=clipon (even op de knop ''PRO'' klikken)
Nu is het zo dat op een carbon stuur van Specialized geen opzetstuur gemonteerd mag worden, althans dit staat in de beschrijving en wordt ook door mijn dealer afgeraden.
Ik zal dus, wil ik een opzetstuur monteren, weer terug moeten naar een alu stuur. Ik twijfel hierbij tussen de volgende sturen, het 3T Ergonova PRO stuur http://www.3tcycling.com/3tstore.aspx?i ... ova&pid=28 (even op de knop ''PRO'' klikken) en het Specialized Expert alloy stuur http://www.specialized.com/nl/nl/ftb/co ... dhandlebar
Welke vinden jullie het best passen .......... ik weet dat t een persoonlijke keuze is maar hoor toch graag jullie mening. Ook als je t ''oerlelijk'' vind op n Tarmac, graag je mening!
Ik rijd momenteel een Specialized Tarmac SL3 met zwarte S-works stuurpen en met een Specialized carbon stuur. Nu wil ik af en toe eens gaan tijdrijden en ook een een triathlon proberen, ik overweeg dus de aanschaf van een 3T PRO opzetstuur met carbon ''extensions'' http://www.3tcycling.com/products.aspx? ... s&p=clipon (even op de knop ''PRO'' klikken)
Nu is het zo dat op een carbon stuur van Specialized geen opzetstuur gemonteerd mag worden, althans dit staat in de beschrijving en wordt ook door mijn dealer afgeraden.
Ik zal dus, wil ik een opzetstuur monteren, weer terug moeten naar een alu stuur. Ik twijfel hierbij tussen de volgende sturen, het 3T Ergonova PRO stuur http://www.3tcycling.com/3tstore.aspx?i ... ova&pid=28 (even op de knop ''PRO'' klikken) en het Specialized Expert alloy stuur http://www.specialized.com/nl/nl/ftb/co ... dhandlebar
Welke vinden jullie het best passen .......... ik weet dat t een persoonlijke keuze is maar hoor toch graag jullie mening. Ook als je t ''oerlelijk'' vind op n Tarmac, graag je mening!
Laatst gewijzigd door MaSa op 23 jun 2012 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13 jun 2012 14:56
Je hoeft toch niet terug naar aluminium: http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=1831" onclick="window.open(this.href);return false;
Met mesh versterkt, ook voor opzetsturen, er zijn wel meer sturen waar het op kan naar mijn weten.
Met mesh versterkt, ook voor opzetsturen, er zijn wel meer sturen waar het op kan naar mijn weten.
Mijn twijfel zit voornamelijk in het volgende.
De tarmac is natuurlijk geen tijdrit fiets maar gemaakt om gewoon hard te rijden en te klimmen. Dit is ook waar ik de fiets t meest voor gebruik.
Ik vrees dat n triathlon stuur niet veel goed zal doen aan de looks/ eigenschappen van de fiets. M.a.w. het hoort eigenlijk niet op
n dergelijke fiets. Maar misschien heb ik dat mis en.staat het juist heel mooi.
Aan de andere kant mis je bij tijdritten etc. het aerodynamische voordeel als je geen opzetstuur hebt, al is dit geen dagelijks werk.
Is er wellicht iemand die een dergelijk stuur op n tarmac sl3 heeft geschroefd?
Ja, ik weet dat ik hiermee een bheetje afdwaal van de oorspronkelijke vraag......maar deze overweging speelt zeker ook mee.
De tarmac is natuurlijk geen tijdrit fiets maar gemaakt om gewoon hard te rijden en te klimmen. Dit is ook waar ik de fiets t meest voor gebruik.
Ik vrees dat n triathlon stuur niet veel goed zal doen aan de looks/ eigenschappen van de fiets. M.a.w. het hoort eigenlijk niet op
n dergelijke fiets. Maar misschien heb ik dat mis en.staat het juist heel mooi.
Aan de andere kant mis je bij tijdritten etc. het aerodynamische voordeel als je geen opzetstuur hebt, al is dit geen dagelijks werk.
Is er wellicht iemand die een dergelijk stuur op n tarmac sl3 heeft geschroefd?
Ja, ik weet dat ik hiermee een bheetje afdwaal van de oorspronkelijke vraag......maar deze overweging speelt zeker ook mee.
Tja, dat heb je toch zelf in de hand? Je hoeft toch niet 100% van de tijd op de steunen te liggen?trjero schreef:Ik vind rijden met een opstuur fijn, maaaaar gevaarlijk. Een seconde te laat met remmen en je ligt over een motorkap.
Ik heb dan wel geen Tarmac maar een Focus Izalco waar ik net de 3T ergonova pro met de clip-on pro op heb gemonteerd.MaSa schreef: Is er wellicht iemand die een dergelijk stuur op n tarmac sl3 heeft geschroefd?
Zaterdag vol tegenwind langs de A12 maar dan zit je wel erg lekker diep en ontspannen.
Ook merk ik dat het toch zo snel 3 km/h scheelt zonder extra inspanning.
Wel zo dat het stuk waar ik reed een lang stuk was zonder veel kruisingen.
Voor het comfort wel even het uiteinde getaped, meer grip.
mbt de looks, who cares.
voor het klimmen, de armrests kan je makkelijk een klein stukje opklappen, waar het blijft staan. zo kan je makkelijk bovenop vast houden.
Ik rijd al 24 jaar met een ligstuur en heb toevallig laatst een aantal weken met een normaal racestuur moeten rijden omdat mijjn ligstuur de geest gaf. Het heeft maar heel even geduurd voordat ik er van overtuigd was dat er zo snel mogelijk weer een nieuw ligstuur op moest komen. Daar rijd ik nu inmiddels alweer een aantal weken mee naar volle tevredenheid. Ik zou niet anders willen.
2 Weken geleden nog de Alpe d'Huez op gefietst en ook weer afgedaald natuurlijk, en dat gaat ook prima met mijn ligstuur hoor, daar heb ik geen gewone racebocht voor nodig.
En ja, een seconde te laat en... maar dat geldt net zo goed voor ieder ander stuur, je zult moeten anticiperen met welk stuur dan ook.
Ik heb er overigens een Profile ossenkop AW stuur op zitten met een Profile Airstrike S met schakeling voorop het ligstuur.
2 Weken geleden nog de Alpe d'Huez op gefietst en ook weer afgedaald natuurlijk, en dat gaat ook prima met mijn ligstuur hoor, daar heb ik geen gewone racebocht voor nodig.
En ja, een seconde te laat en... maar dat geldt net zo goed voor ieder ander stuur, je zult moeten anticiperen met welk stuur dan ook.
Ik heb er overigens een Profile ossenkop AW stuur op zitten met een Profile Airstrike S met schakeling voorop het ligstuur.
edit
Laatst gewijzigd door eelcoz op 06 sep 2012 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat 'natuurlijk' vind ik helemaal niet zo natuurlijk. Volgens mij is er geen spelt tussen te krijgen, een seconde te laat is een seconde te laat met welk stuur dan ook. Dat je bij een ligstuur eerst naar de remgreep toe moet klopt als een bus, vandaar dat je moet anticiperen. Je reactietijd is niet afhankelijk van het stuur dat je gebruikt, de reactietijd zit in je hoofd en valt ook te trainen hoor.
En als je ruimte en overzicht hebt is afdalen op je ligstuur geen probleem hoor maar ook hier geldt, op tijd bij je remgrepen zijn als je de bocht om moet. Maar dat zijn afwegingen die ieder voor zich moet maken. En als het je 1e ritje is met een ligstuur is het ook niet verstandig om gelijk vol in de afdaling te gaan. Alles moet je leren toch!
En als je ruimte en overzicht hebt is afdalen op je ligstuur geen probleem hoor maar ook hier geldt, op tijd bij je remgrepen zijn als je de bocht om moet. Maar dat zijn afwegingen die ieder voor zich moet maken. En als het je 1e ritje is met een ligstuur is het ook niet verstandig om gelijk vol in de afdaling te gaan. Alles moet je leren toch!