Handgespaakt of Fulcrum racing zero?
Hallo allemaal,
Een tijd geleden heb ik mezelf weer eens getrakteerd op hoge carbon clinchers. Net als bij mijn vorige hoge wielen blijf ik de rijeigenschappen toch wel erg nerveus vinden. Naast de slechte rijeigenschappen hebben het niet kunnen remmen in de regen en de negatieve verhalen over het hooggebergte (warmte ophoping) me overtuigd om nieuwe wielen te kopen. Budget rond de 700-800 euro.
Ik weeg rond de 70-75 kg en woon in Zuid-limburg. Ga met enige regelmaat naar de Ardennen en Vogezen. Zomervakantie steevast naar de Alpen. Het moeten lichte en duurzame clincher wielen worden (toch maar met een lagere velg - alhoewel de hoge velgen esthetisch gezien vele male mooier zijn). Momenteel ben ik aan het twijfelen over Fulcrum racing zero's dark label of een mooi handgespaakt setje met 340 alpha velgen. De laatste gaat natuurlijk een stuk lichter worden (rond de 1200 gram) en twijfel een beetje over de duurzaamheid en stijfheid.
Andere opties zijn natuurlijk ook welkom. De campa-wielen vallen af sinds ik op shimano rijd en het spaakpatroon van de campa-wielen niet super vind. Wat vinden jullie van de website http://superlight-bikeparts.de/" onclick="window.open(this.href);return false; of toch liever laten spaken door Zoran of Frieke?
Jeroen
Een tijd geleden heb ik mezelf weer eens getrakteerd op hoge carbon clinchers. Net als bij mijn vorige hoge wielen blijf ik de rijeigenschappen toch wel erg nerveus vinden. Naast de slechte rijeigenschappen hebben het niet kunnen remmen in de regen en de negatieve verhalen over het hooggebergte (warmte ophoping) me overtuigd om nieuwe wielen te kopen. Budget rond de 700-800 euro.
Ik weeg rond de 70-75 kg en woon in Zuid-limburg. Ga met enige regelmaat naar de Ardennen en Vogezen. Zomervakantie steevast naar de Alpen. Het moeten lichte en duurzame clincher wielen worden (toch maar met een lagere velg - alhoewel de hoge velgen esthetisch gezien vele male mooier zijn). Momenteel ben ik aan het twijfelen over Fulcrum racing zero's dark label of een mooi handgespaakt setje met 340 alpha velgen. De laatste gaat natuurlijk een stuk lichter worden (rond de 1200 gram) en twijfel een beetje over de duurzaamheid en stijfheid.
Andere opties zijn natuurlijk ook welkom. De campa-wielen vallen af sinds ik op shimano rijd en het spaakpatroon van de campa-wielen niet super vind. Wat vinden jullie van de website http://superlight-bikeparts.de/" onclick="window.open(this.href);return false; of toch liever laten spaken door Zoran of Frieke?
Jeroen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik rij nu ongeveer 1 1/2 seizoen met een setje zero's naar volle tevredenheid, sterk en betrouwbaar en allround. Ik kan je ze zeker aanraden!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
KinLin met Novatec naafjes. Net zo licht als Fulcrum/Campa, stukken goedkoper en makkelijker te repareren. Behalve Zoran en Frieke (=duur en lomp) kun je ook bij Wheeltec terecht. Ervaringen zijn goed.
Toevallig heb ik gisteren m'n nieuwe wielset opgehaald bij WheelTec; Stan's notubes Alpha ZTR 340 met Chris King naven en Sapim Cx Ray/Sprint spaken, 28 achter en 24 voor. Mijn set komt op 1280 gram (exclusief Yellow tape). Gistermiddag nog even snel een eerste testrit gemaakt van zo'n 45km en ondanks het lage gewicht voelen ze erg degelijk aan, zelf weeg ik 75kg. Een bijkomend voordeel van de Alpha's is dat je er ook tubeless mee kunt rijden, het ziet er toch naar uit dat er volgend seizoen meer fabrikanten gaan komen met tubeless race banden. Nog een voordeel is dat de velg vrij breed is, mijn 23mm bandjes meten bijna 25mm en dat geeft meer grip en comfort.
Enkele weken eerder had ik ook al een set laten bouwen met Kinlin XR270 velgen en verder hetzelfde als de Alpha's. Deze set is met 1460 gram (inclusief velglint) wel wat zwaarder. De afwerking van de Kinlins vind ik wat fraaier dan die van de Alpha's en ze zijn wat hoger.
Voorheen heb ik ook met o.a. Fulcrum Racing Zero gereden, ben het geheel eens met wat colnagofreak daarover heeft gezegd.
Als ik zou moeten kiezen? Denk dat voorlopig mijn voorkeur zou uitgaan naar de Alpha's.
Enkele weken eerder had ik ook al een set laten bouwen met Kinlin XR270 velgen en verder hetzelfde als de Alpha's. Deze set is met 1460 gram (inclusief velglint) wel wat zwaarder. De afwerking van de Kinlins vind ik wat fraaier dan die van de Alpha's en ze zijn wat hoger.
Voorheen heb ik ook met o.a. Fulcrum Racing Zero gereden, ben het geheel eens met wat colnagofreak daarover heeft gezegd.
Als ik zou moeten kiezen? Denk dat voorlopig mijn voorkeur zou uitgaan naar de Alpha's.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
20 mm is niet breed voor een velg, maar eerder gemiddeld.
Met de vernieuwde 340 velg is het verschil met de Kinlin XR200 velg erg klein geworden. Als je de oude velgen niet meer kunt krijgen zou ik m'n geld er niet in steken. De velgen zijn 3-4x zo duur als de Kinlin velgen.
Met de vernieuwde 340 velg is het verschil met de Kinlin XR200 velg erg klein geworden. Als je de oude velgen niet meer kunt krijgen zou ik m'n geld er niet in steken. De velgen zijn 3-4x zo duur als de Kinlin velgen.
- WheelTec
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14 nov 2011 11:12
- Locatie: Noord-Scharwoude
- Contact
Het verschil tussen de Kinlin velgen en de Notubes ZTR Alpha zit hem vooral in de binnenwijdte, en niet de buitenmaat. Het verschil in absolute maat lijkt niet groot, in percentages is het significant te noemen. Het verschil met de XR270 is 3,1mm, ofwel 22% breder. Verschil met de XR200 is 3,4mm, ofwel 25% breder. Daarbij komt dat de hoogte van de eigenlijke clincher van de Notubes velg een stuk minder is dan bij de Kinlin velgen, hetgeen de buitenband nog meer toestaat om een "bollere" vorm aan te nemen. Op het gebied van stijfheid - gewicht verhouding zet de Notubes nog steeds duidelijk de norm, en dat is met de huidige 3e generatie velg niet veranderd. Overigens is het prijsverschil niet overal zo groot. Bij een vergelijkbare naaf-spaak configuratie is de meerprijs van een wielset gebouwd met Notubes Alpha velgen bij Wheel-Tec ongeveer 90-100€ ten opzichte van een set met de (eveneens uitstekende) Kinlin velgen.
Mooi setje! Kom maar door met de foto's zou ik zeggen . Het lage gewicht verbaast me, aangezien je CK naven gebruikt.apexrider schreef:Toevallig heb ik gisteren m'n nieuwe wielset opgehaald bij WheelTec; Stan's notubes Alpha ZTR 340 met Chris King naven en Sapim Cx Ray/Sprint spaken, 28 achter en 24 voor. Mijn set komt op 1280 gram (exclusief Yellow tape).
Persoonlijk zou ik hoe dan ook kiezen voor een set met een bredere velg - het 23mm principe. Ik rij zelf sinds kort met de H Plus Son Archetype velg en de rijeigenschappen zijn stukken beter, dan de smalle velg die ik hiervoor gebruikte. Wat ik ook een pre vind aan die velgen is dat ze hoger zijn en daardoor (iets) meer aerodynamisch.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik zou me niet zo druk maken over de aerodynamica van de velg als je er vervolgens 32 spaken in steekt (en die ook nog om elkaar heen laat draaien).
@Wheeltec, je hebt gelijk over de binnenwijdte, dat scheelt inderdaad aanzienlijk. Vraag is wat het optimum is qua binnenwijdte, zoals je al aangaf wordt de hoogte van de band wel minder bij een bredere velg waardoor het risico op stootlek groter wordt. Alleen waarom Kinlin velgen in Nederland zo duur moeten zijn is mij een raadsel. In het buitenland worden Kinlin velgen aan consumenten al voor $35 p/s verkocht, voeg een Chinees setje naven toe en je hebt al snel een mooie wielset voor een heel mooi prijsje. Maar ja weinig marge voor de wielbouwer
@Wheeltec, je hebt gelijk over de binnenwijdte, dat scheelt inderdaad aanzienlijk. Vraag is wat het optimum is qua binnenwijdte, zoals je al aangaf wordt de hoogte van de band wel minder bij een bredere velg waardoor het risico op stootlek groter wordt. Alleen waarom Kinlin velgen in Nederland zo duur moeten zijn is mij een raadsel. In het buitenland worden Kinlin velgen aan consumenten al voor $35 p/s verkocht, voeg een Chinees setje naven toe en je hebt al snel een mooie wielset voor een heel mooi prijsje. Maar ja weinig marge voor de wielbouwer
Haha. Voor een aerodynamisch setje zou ik inderdaad ook een andere setup kiezenamclassic-fan schreef:Ik zou me niet zo druk maken over de aerodynamica van de velg als je er vervolgens 32 spaken in steekt (en die ook nog om elkaar heen laat draaien).
Ik heb de R45 naven van Chris King, die zijn net wat lichter dan de classic naven. Op de eigen weegschaal inclusief 2x2 lagen Yellow tape komt het gewicht op 1320 gram.Rey953 schreef:Mooi setje! Kom maar door met de foto's zou ik zeggen . Het lage gewicht verbaast me, aangezien je CK naven gebruikt.
De foto's:
Stan's notubes ZTR Alpha 340
Kinlin XR-270 (Strada 420)
Chris King R45 voornaaf
Chris King R45 achternaaf (Shimano body)