Vond de bandentest erg netjes en overzichtelijk. Je kunt gewoon heel goed bekijken welke eigenschappen je het belangrijkst vindt en daar je band op selecteren. Wellicht had een totaaltabel met per band alle eigenschappen verzameld nog een aardige toevoeging geweest. Maar zo gaat het ook wel.
Zou nog wel benieuwd zijn naar de resultaten van Veloflex bandjes. Je ziet ze weinig maar wat ik er in algemene zin van lees is over het algemeen positief. Alleen worden ze maar zelden in testen opgenomen.
Fiets Juli
In de bandentest lees ik dat op een nat circuit de grip is getest. Maar ik ben ook wel benieuwd naar de droge grip. Lees ik daar nou langs of is dat gewoon niet interessant omdat men er van uit gaat dat iedere rubber band wel grip heeft op droog asfalt?
Ook had ik wel een 'comfortindicatie' verwacht in deze test maar die zit er alleen indirect in gerelateerd aan de rolweerstand.
Ook had ik wel een 'comfortindicatie' verwacht in deze test maar die zit er alleen indirect in gerelateerd aan de rolweerstand.
De vraag om bij droog wegdek de grip te testen stelden wij ons ook. Alleen wanneer bereik je de grens van een band qua grip als het droog is? Zal dan vooral een verkeerde remactie met blokkeren van wiel of stuuractie zijn. Bij natte wegen heb je de grip al snel als tegenstander wanneer je grens op zoekt. Zelf alleen griploze ervaringen met natte ondergrond met val-/glijpartijen .. Een comfort-meting kan een aanvulling zijn net als een lekbestendigheid test op een testcircuit.
UIt een ander topic (http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 55#p754355" onclick="window.open(this.href);return false;):
En ik zou verwachten dat de Schwalbe Aqua in water goed presteert maar op een droge weg nadelen heeft, op zijn minst een heel snelle slijtage of snel te zacht worden van het rubber in warmte.
Mijn conclusie over de bandentest: leuk idee, theoretisch goed uitgewerkt maar zo ver van volledig dat ik er eigenlijk weinig aan heb, behalve de bevestiging dat de banden die ik graag rij inderdaad goed zijn.
wasbeer2006 schreef: De banden test in de nieuwe fiets vond ik ook vrij opmerkelijk qua grip, jammer dat het alleen om nat ging, dat is niet altijd een goede indicator voor grip op droog.
Vooral het eerst warm rijden op droog en dan naar nat overgaan kan best eens rare resultaten opleveren
Ik vermoed dat je bij banden van de kwaliteit zoals getest (allemaal gewoon goede soepele banden) geen verschil gaat merken maar zodra je er iets heel anders bij test wel. Zelf heb ik gemerkt dat een band die wat afgesleten is (afgeplat) veel minder grip geeft dan een nieuwe. Zo'n band is dus eerder aan vervanging toe dan een band die na vele kilometers grip behoudt, ondanks afplatten.sharkman113 schreef:Grip in nat heeft inderdaad niets te maken met droog en goed in beide is bijna niet te doen.
In de regen wordt het rubber gekoeld en zal zacht rubber met profiel goed voldoen. Bij droog is iets harder rubber (te zacht en de boel gaat al snel glijden en pakt teveel rommel op) zonder profiel beter (alhoewel profiel bij fietsbanden i.v.m. het al kleine contactvlak als snel een nadeel wordt)
En ik zou verwachten dat de Schwalbe Aqua in water goed presteert maar op een droge weg nadelen heeft, op zijn minst een heel snelle slijtage of snel te zacht worden van het rubber in warmte.
Mijn conclusie over de bandentest: leuk idee, theoretisch goed uitgewerkt maar zo ver van volledig dat ik er eigenlijk weinig aan heb, behalve de bevestiging dat de banden die ik graag rij inderdaad goed zijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je kan wel meer getallen willen weten, maar het moet ook nog te meten zijn. Bijvoorbeeld qua comfort gaan er echt geen grote verschillen zitten tussen de toppers in de test. Een half barretje meer of minder in de band doet waarschijnlijk zoveel meer.
Toch mijn complimenten voor de wielentest. Het is het meest ingewikkelde onderdeel om te testen en zonder een oneindige bankrekening is het nooit optimaal te doen. Maar goede stap om eens naar Michelin te gaan.
Heel interessant leesvoer, het interview met Richard Nieuwhuis van Dugast. Ik vind het echt fascinerend hoe zo'n minibedrijfje een hele sport volledig kan domineren. Bandjes van zijde, mooi.
Leuke column van Flavio (duwde lichtjes tegen Gilbert aan en hij zei Excusé... poeh he).
Helemaal eens met Rodrick (over de hetze tegen wielrenners). Ik merk ook dat ik minstens een maal per week de belangen van fietsers / wielrenners / mtb'ers zit te verdedigen.
Oh ja, nog een ding: Jullie verliezen mij een beetje in het artikel 'Van twee walletjes". Lastig voer voor een niet-mtb'er.
Heel interessant leesvoer, het interview met Richard Nieuwhuis van Dugast. Ik vind het echt fascinerend hoe zo'n minibedrijfje een hele sport volledig kan domineren. Bandjes van zijde, mooi.
Leuke column van Flavio (duwde lichtjes tegen Gilbert aan en hij zei Excusé... poeh he).
Helemaal eens met Rodrick (over de hetze tegen wielrenners). Ik merk ook dat ik minstens een maal per week de belangen van fietsers / wielrenners / mtb'ers zit te verdedigen.
Oh ja, nog een ding: Jullie verliezen mij een beetje in het artikel 'Van twee walletjes". Lastig voer voor een niet-mtb'er.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wel een aardig artikel vond ik. Heb zelf na 12 jaar mtb twee jaar geleden een racer aangeschaft en ik herken wel wat er geschreven word . Sinds kort rijd ik met een clubje mee en af en toe zit ik gewoon te lachen wat een rare dingen die doen. Uitklikken als je nog 15 km/ h rijdt, uitklikken, vol in de remmen bij zand op de weg etc, dan denk ik zolang je rechtdoor gaat valmje echt niet door zand hoor.rodrick schreef:Haha, Ponsteen, dank voor je reactie. Probeer het eens; ik ben ook op mijn 43e begonnen met downhillen. Je bent nooit te oud...