Hoi ik ben Wouter,
5 jaar geleden kocht ik bij een lokale fietsenmaker een oud stalen ros voor 50,-. Mijn doel was om hier een fixed gear van te maken. Fiets gestript, baanwielen besteld, poetsen ect. Prachtig zo zoeven over de weg, vond ik. Z'n 2 jaar geleden begon ik wat meer en intensievere ritten te doen. Klik pedalen en schoenen aangeschaft.
Afgelopen zomer waren we in Mallorca, wat heerlijk om daar te fietsen zeg!. Het plan om een volwaardige race fiets te kopen ligt al een tijd op tafel, maar het is er nog niet van gekomen.
Nu dacht ik afgelopen week zou ik het stalen ros waar ik nu op rijd ook weer op kunnen bouwen? Of is dit niet aan te raden? Ik heb nog niet (echt) aan versnellingen, remmen en assen gesleuteld maar met hulp van internet en hopelijk wat adviezen van dit forum moet ik een eind kunnen komen.
Het gaat om de volgende fiets (klik voor groter):
Welke mogelijk heden zouden er zijn en niet zijn met aandrijflijnen, wielen, remmen & kabels.
Graag zou ik wat moderners er op zetten, waar schakelen en remmen vanaf het stuur kan, welke keuzes zijn er dan wel of helemaal niet?
groeten Wouter
Voorstellen + Wat te doen met oud stalen ros?
Meet eerst de uitvalmaat van de achtervork, tussen de padden dus. 130mm?, dan is het frame goed bruikbaar, 126mm?, dan is het wellicht uit te buigen tot 128-130mm en is het ook goed bruikbaar. Het valt me trouwens op dat je zadel in de uiterste stand naar voren staat. Betekent dit niet dat het frame (horizontaal gemeten) simpelweg te lang is voor je?
-
- Forum-lid
deze singelespeed in tact laten en een nieuwe erbij aanschaffen, scheelt je een hoop werk en eventuele ellende.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"