Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Ventoux: welke kant is het zwaarst?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 02 jul 2012 23:21

Gewoon nieuwsgierig naar andere ervaringen. Zojuist terug van 2 weekjes Provence. Ondanks de wat mindere conditie kon ik het natuurlijk niet laten de Ventoux op te fietsen. Dit jaar vanaf 2 kanten; Bedoin en een week later vanuit Malaucene. Vanuit Bedoin viel me reuze mee (weliswaar bijna 20 minuten langzamer dan mijn snelste tijd). Ik had vooraf gedacht dat vanuit Malaucene makkelijker zou zijn: Je begint 50 meter hoger, en de klim is gelijkmatiger. Toch viel juist deze klim me reuze tegen. Ik moet er wel bij zeggen dat de omstandigheden niet helemaal gelijk waren. Vanuit Bedoin had ik mijn 'fans' (vrouw + dochtertje) mee, en dat gaf toch wel veel moraal. Bovendien rijdt er 1 lang lint van fietsers omhoog, en gelukkig ga ik nog wel harder dan 95% van hen; al die mensen inhalen geeft ook moraal. Daarnaast was het windstil. Ik kwam redelijk fris boven
Vanuit Malaucene ben ik in totaal 3 fietsers tegen gekomen. Vrouw + kind bleven thuis. In Malaucene had ik al 200 hm's in de benen om er te komen. Er stond een redelijk pittig windje, voornamelijk tegen. Ik deed er 7 minuten langzamer over, en was vooral behoorlijk stuk boven.

Kortom: wat zijn jullie ervaringen? Is de klim vanuit Malaucene inderdaad zwaarder, of kwam dit vooral door de andere omstandigheden?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 03 jul 2012 00:06

twee jaar terug zat ik met wat mensen van dekaleberg.nl met Roland Hurtecant (voor hen die het niet weten, immiddels meer dan 150 beklimmingen!) na BikeMotion gezellig bij elkaar en toen heb ik hem toch maar diezelfde vraag gesteld: welke is nou zwaarder Bedoin of Malaucene? Immers als iemand het kon weten, dan was hij het wel. Roland keek me aan of ik een onbehoorlijke vraag had gesteld. ..."Nee, Malaucene, nee die doe ik maar niet, veel te zwaar tussen de 9 en 13e km....." Tja, dat wist ik natuurlijk allang, maar dan hoor je het ook eens van een echte klimmer, met zijn eigen monument op de kale berg. Overigens is de klim vanuit Malaucene zeker niet gelijkmatiger....althans niet de eerste 15 km.

ori53
Forum-lid

ori53 03 jul 2012 00:44

Vind via Malaucene makkelijker omdat ie naar mijn mening gevarieerder is; steil en minder steil wisselen elkaar af itt dat ellenlange stuk door het bos.
Ik jaag de concurrentie voor me uit.......

Pegoretti Mxxxxxo
Canyon Grizl

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 jul 2012 06:43

Salite geeft Bedion 163,85 punten en Malaucene 165,98 punten (bron: http://www.zanibike.net/motore.aspx?lingua=eng&da=az" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ik vind Bedoin toch net iets zwaarder. De bos is gewoon heel lang. In Malaucene zitten ook een paar steile stroken maar die duren geen 10 km. Dat is meer een klim een fases.
Live fast; die young. mijn blog

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 jul 2012 07:01

Ik denk dat dat nog behoorlijk persoonlijk is. Op een klim die vrij vlak is met een paar hele steile stukken kan ik de klimmers beter volgen dan op een gelijkmatige klim.

doompjoe
Forum-lid

doompjoe 03 jul 2012 11:46

Zelf heb ik de klim vanuit Malaucene als zwaarder ervaren.
Vanuit Bedoin is de klim vrij makkelijk in te delen in 3 stukken: tot aan het bos, in het bos en door het maanlandschap. Met elk stuk z'n eigen karakteristiek. De klim vanuit Malaucene heeft een dergelijke indeling niet zo, waardoor ik deze als veel onregelmatiger heb ervaren.

Nu moet ik erbij zeggen dat ik de Bedoinzijde vorig jaar 2x heb bekommen in de ochtend en de Malaucenezijde aan het eind van de middag (hogere temperatuur). Mede hierdoor was deze laatste klim erg rustig, slechts een enkele ander fietser gezien.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jul 2012 11:50

Ik vind Malauscene net wat makkelijker omhoog rijden. Je ziet de top veel meer liggen (al wordt je daar ook niet altijd vrolijk van), het uitzicht is veel mooier en het zijn 2 lastige stroken en voor de rest makkelijk fietsbaar voor mij. Terwijl er in 't bos iedere weer steile stukken opduiken en de vlakkere stukken nog steeds zo steil zijn dat echt herstellen er niet bij is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 03 jul 2012 12:51

Zelfde ervaringen; vanuit Malaucene zou je in theorie iets sneller boven moeten zijn, maar ik ging helemaal kapot en was een paar minuten langzamer. Voor mij zat het verschil in twee dingen: Je hebt vanuit Malaucene weinig beschutting tegen de zon, terwijl het in het bos vanaf Bedoin redelijk koel blijft. Ik kan erg slecht tegen hitte. Ten tweede vond ik de beklimming vanuit Malaucene minder gelijkmatig, wat me ook uit mijn ritme haalde. Het bos vanuit Bedoin is steil, maar gelijkmatig. Deze klim zat ook de eerste keer al helemaal in mijn hoofd, qua verloop.

Heel persoonlijk dus.

dave73nl
Forum-lid

dave73nl 03 jul 2012 15:06

Zwaarder tja... Beide kanten doen pijn hahaha maaaar vanuit Malaucene heeft wel mijn voorkeur... Het uitzicht vind ik fantastisch... Bedoin is heroiser, de vreselijke steekvliegen in het oervervelende bos en de lange tocht over het maanlandschap in de mistral maken de marteling compleet. Mooi voor de verhalen maar de Malaucene kant vind ik persoonlijk mooier :) Ga het in september nog maar eens van beide kanten proberen ;)
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 03 jul 2012 15:10

Uiteraard heel persoonlijk, daarom staat deze vraag ook in het 'cafe' :-)
Meestal trek ik stukken tot 8% vrij goed en wordt het daarboven snel slechter. Aangezien "het bos" daar zowat de hele tijd boven zit, had ik verwacht dat vanuit Malaucene een stuk eenvoudiger zou gaan. Nu had ik 'even' over het hoofd gezien dat er een stuk van 4 km van +10% in die klim zat. Wind tegen op dat stuk hielp ook niet mee. Toch gok ik het verschil vooral op het mentale vlak. Veel mensen om je op te richten, hij is duidelijk in drieen te delen (waarbij het eerste deel natuurlijk een eitje is) en de klim vanuit Bedoin heeft een soort mythische uitstraling.
Van zon vanuit Malaucene had ik weinig last trouwens, ik had het eerder koud! Mijn ervaring is juist dat de hitte in het bos erg blijft hangen tussen de bomen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 03 jul 2012 18:11

Ook ik vond Malaucene lastiger. Maar dat komt ook doordat ik de cingle gedaan heb, en gestart ben in Bedoin. Bij mij was het echter daarom ook wel psychisch Bedoin begon ik net (en we waren toen met een groep van 40 man aan het klimmen die allemaal 1 keer gingen) en Malaucene ja daar rijd je dan alleen met al een beklimming in de benen en ook nog een te gaan. Maar ik deed beide beklimmingen wel net zo snel

Helen
Forum-lid

Helen 08 jul 2012 11:38

aantal jaren terug op de camping in Vaison la Romaine, vanuit Malaucene omhoog en afdalen naar Bedoin en dan merken dat er op de route terug naar Vaison la Romaine nog een bultje ligt. Viel niet mee op een Hollandse Batavus hybride met liters water op de bagagedrager maar toch bovengekomen. Ga het zeker nog een keer op de racefiets doen. Week later vanuit Sault omhoog gewandeld, is absoluut ook een aanrader!

Plaats reactie